Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consum de sucre i salut cardiovascular

La ingesta excessiva de begudes, brioixeria, dolços, cereals i làctics ensucrats s'associa a dislipidemia, diabetis tipus 2 i síndrome metabòlica

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 09deAbrilde2010
Img azucar Imatge: Jade Gordon

En els últims 30 anys, el consum total de calories ha augmentat una mitjana de 150 a 300 calories per dia i gairebé un 50% d’aquest increment prové de calories líquides, en particular, de les begudes ensucrades. L’Associació Americana del Cor (AHA) ha advertit sobre els efectes per a la salut de la creixent ingesta de sucres que es constata en la població. Les conseqüències associades van des d’anomalies en el metabolisme dels lípids, la glucosa i el pes, fins a dèficits de nutrients essencials. El document se centra en l’efecte de la ingesta de sucres sobre els lípids sanguinis i, per tant, en les conseqüències nefastes del seu excés en la salut cardiovascular.

Sucre i cor

Img azucar1

Els estudis epidemiològics han evidenciat que una dieta baixa en lípids (20% o menys del total d’energia diària) i rica en hidrats de carboni (sobretot, en sucres simples) pot provocar canvis metabòlics que derivin en dislipidemia aterogénica, diabetis tipus 2 i síndrome metabòlica. L’Associació Americana del Cor, en la seva revista “Circulation”, assenyala les noves certeses sobre la relació entre la ingesta de sucres i la salut cardiovascular.

El perfil de lipoproteïnes de la dislipidemia aterogénica es caracteritza
per triglicèrids elevats (hipertrigliceridemia), LDL (lipoproteïnes de baixa densitat o colesterol perjudicial) petites i denses i baixes concentracions d’HDL (colesterol beneficiós).

Es recomana no sobrepassar 55 g de sucres diaris, aportats per aliments naturals i elaborats

L’aterosclerosis és la malaltia de les parets de les artèries que es caracteritza per un engrosamiento i duresa anormal de les capes internes, a causa d’un dipòsit de material gras i altres deixalles metabòliques. El resultat és una disminució del diàmetre del got i la conseqüent obstrucció del pas normal de la sang, un factor previ a un infart. Amb l’objectiu de minimitzar els trastorns associats a un consum excessiu de sucres, l’AHA recomana reduir la ingesta energètica procedent de sucres afegits a 100-150 Kcal/dia, que expressat en g de sucre, correspon a 25-37,5 g diaris.

On s’amaga el sucre?

A Espanya, el consum total de sucres simples per persona i dia és d’uns 120 g (entre 15 i 20 cucharaditas per a postres al dia), enfront dels 55 g màxims recomanats. S’estima que per a una persona adulta sana la dieta ha de proveir unes 2.200 Kcal (1.800 Kcal entre 5 i 10 anys d’edat) i els sucres simples no han de superar el 10%. Per això, s’aconsellen unes 220 Kcal procedents de sucres simples -l’equivalent a uns 55 g de sucres diaris-, atès que 1 g de sucre aporta 4 Kcal. La majoria d’aquests sucres procedeix de productes elaborats, com a begudes ensucrades, cereals i derivats làctics, segons l’informe “Valoració de la dieta espanyola d’acord al Panell de Consum alimentari” de 2006, realitzat per la Fundació Espanyola de la Nutrició (FEN).

Els sucres procedeixen dels aliments naturals o s’afegeixen a productes elaborats, per la qual cosa no és difícil superar les recomanacions si es té costum de menjar aliments endolcits artificialment, tal com es dedueix del menú adjunt.

Img tablaImagen: CONSUMER EROSKI

L’inconvenient amb el qual es topa el consumidor és que moltes etiquetes contenen informació sobre els carbohidrats totals per 100 g o per porció, però no distingeixen els sucres senzills, ni diferencien entre els naturals del propi aliment i els agregats. És difícil llavors determinar la quantitat de sucres consumits amb els aliments i begudes comercials. Algunes empreses i cadenes de distribució han implementat diversos sistemes d’etiquetatge nutricional amb criteris per limitar els aliments amb massa sucres afegits i que permet fer eleccions més saludables.

EL PROBLEMA DE LA FRUCTOSA

La fructosa es contempla com un edulcorant idoni per a les persones amb diabetis a causa de la seva incapacitat d’estimular la secreció d’insulina, però la seva addició indiscriminada a un nombre incomptable de productes s’associa com a part causal del creixement mundial exagerat d’obesitat i diabetis tipus 2. La fructosa és un monosacàrid propi de les fruites i la mel. La indústria alimentària l’extreu del blat de moro (en forma de xarop) i l’empra com a edulcorant d’aliments i begudes.

Alguns estudis en éssers humans relacionen una dieta amb massa fructosa, sobretot en forma líquida (sucs, refrescs i altres begudes ensucrades), amb desordres metabòlics en la gestió de la glucosa, la tensió arterial, els lípids i el pes corporal.

MALALTIES CARDIOVASCULARS EN DADES

La tercera edició de l’informe “European cardiovascular disease statistics 2008” reflecteix l’impacte de les malalties cardiovasculars com un problema de salut pública de primer ordre. En nombres, aquestes patologies provoquen cada any més de 4,3 milions de morts en tota Europa i són la causa de gairebé la meitat de les defuncions (48%) en tot el continent. Suposa la principal causa de mort en les dones en tots els països europeus. També en els homes, amb l’excepció de França, Països Baixos i Espanya.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions