Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

COVID-19: consells per a persones amb malalties reumáticas

Les malalties reumáticas afecten a la quarta part de la població adulta. Així és com han de cuidar-se durant la quarentena segons els experts de la Societat Espanyola de Reumatología

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 28deAbrilde2020

El reuma no existeix. Sovint usem aquesta expressió per referir-nos a algunes patologies molt concretes —com l’artritis o l’artrosis, que causen dolor en les articulacions i generen problemes de mobilitat—, però el terme és inexacte. I, a més, es queda curt: a dia d’avui es coneixen més de 30 malalties reumáticas, i algunes d’elles afecten als ulls, els pulmons o la pell. Aquestes patologies, en conjunt, són molt freqüents en la nostra població. Segons dades de la Fundació Espanyola de Reumatología, les sofreixen el 25 % de les persones majors de 20 anys. Els pacients reumáticos han de cuidar-se d’una manera especial durant el confinament? A quins aspectes de la salut han de parar esment? Ho expliquem en el següent article.

La crisi del coronavirus ha canviat algunes prioritats en matèria de salut. El confinament, clau per prevenir els contagis, ha relegat a un segon pla altres cures importants, des dels més quotidians fins als quals són excepcionals. A casa, per exemple, han empitjorat alguns hàbits alimentaris i ens hem tornat més sedentaris. Però, a més, moltes persones han deixat d’acudir a Urgències en casos en els quals realment és necessari anar, com vam explicar aquí.

En aquest context de pandèmia (d’un virus pel qual encara no existeix vacuna), les persones que pateixen malalties prèvies, incloses les reumáticas, han de cuidar-se encara més. No parlem solament d’els qui tenen artrosis o artritis, sinó també d’aquelles que sofreixen gota, fibromialgia, miopaties, ospeoporosis, vasculitis, lumbago i ciática, per citar solament algunes de les més de 30 patologies reumáticas que es coneixen. Aquestes malalties, com dèiem a l’inici, poden afectar a la vista, la pell, els pulmons o el sistema vascular; no solament al sistema ossi.

Com han de cuidar-se els qui tenen reumatisme?

La Societat Espanyola de Reumatolgía (SER) ha elaborat una llista de consells per a persones que tenen malalties reumáticas i que, segons expliquen, “també són aplicables per a la població sana”, ja que l’objectiu principal és “mantenir uns hàbits de vida saludables davant la situació de confinament i pal·liar així possibles efectes adversos per a la salut deguts a aquesta situació”. Aquestes són les cinc principals recomanacions: 

1. Assegura’t la vitamina D

Amb el confinament passem menys temps a l’aire lliure i, en conseqüència, disminueix la nostra exposició al sol, tan necessari per sintetitzar la vitamina D en el nostre organisme. Aquesta disminució, unida a la deficiència de vitamina D que existeix de base en la població espanyola, “pot tenir efectes adversos en la salut de les persones, especialment en els pacients amb malalties reumáticas”, adverteix la SER.

Per això, els seus especialistes recomanen “aprofitar el sol en patis i balconades, fins i tot durant els dies ennuvolats” i tenir en compte “que el vidre de les finestres bloqueja la radiació UVB, de manera que disminueix encara més el benefici que aporta la llum solar en la síntesi de vitamina D”. Per tant, “la recomanació general és una exposició diària al sol de cara, mans i braços durant 10-15 minuts, si pot ser, evitant que hi hagi un cristall, és a dir, amb les finestres obertes”.

La dieta pot ajudar-nos en cas que no tinguem finestres assolellades o espais on rebre directament la llum del sol, com detallem en aquest article. Entre els aliments que ens aporten vitamina D, està el peix blau (com a sardines, verat, salmó o tonyina). El rovell d’ou, el fetge de vedella o els xampinyons són aliments que també presenten vitamina D, encara que en menor proporció. “Així mateix, existeixen en el comprat aliments enriquits amb vitamina D, com són alguns làctics, margarines o cereals, que seria recomanable incorporar a la dieta”, agrega la SER.

2. Assegura’t el calci

“Per assegurar-se una bona salut òssia en adults és necessari un consum aproximat d’un gram de calci al“dia , expliquen els experts. Gairebé tots sabem que els làctics (formatge, llet, iogurt, etc.) són una font molt important d’aquest mineral, però no són els únics aliments que ho contenen. Les verdures de fulla verda, la fruita seca, els llegums, els peixos (sobretot, sardines en llauna amb espines), les figues seques, les llavors de sèsam i el tofu també contribueixen a cobrir les necessitats diàries de calci. Sobre aquest tema, tres dades curioses:

  • Els formatges guarits són els que tenen major contingut de calci (però, en aquest cas, cal anar amb compte amb els greixos saturats i la sal).
  • Els làctics descremats o semidesnatados tenen la mateixa proporció de calci que els enters.
  • Algunes espècies, com la farigola, l’orenga o l’anet , tenen més quantitat de calci que la llet i que alguns formatges (però, com vam usar solament una mica, no són fonts reals).
  • Les sardines tenen un contingut de calci similar a la llet.
sardinas lata

Imatge: Pixabay

3. Menja ben (i hidrata’t millor)

Si alimentar-se bé és sempre important, més ho és encara ara. Seguir una dieta saludable és clau durant el confinament. Segons indica la SER, “és important tenir una ingesta adequada de proteïnes, tant per a la salut òssia com per mantenir la massa muscular. Així mateix —continua—, s’ha demostrat que la dieta mediterrània pot tenir un efecte protector per les seves propietats antiinflamatorias, per la seva capacitat antioxidant, i pel seu efecte sobre l’obesitat i la síndrome metabòlica”

En general, “es recomana una dieta sana, evitant els greixos saturats i donant prioritat, per exemple, a l’oli d’oliva per cuinar, així com incloure fruites i vegetals que contenen vitamines (especialment B i K) i minerals essencials, com el magnesi o el zinc”, indiquen des d’aquesta institució. Més enllà de les vitamines i els minerals, l’important és que els aliments saludables —com a fruites, verdures o llegums— siguin la base de la nostra dieta. Triar les que més ens agradin és una manera molt útil d’assegurar-nos la seva ingesta, que hauria de ser plaent a més de sana.

Quant a la hidratació, la beguda de preferència ha de ser sempre l’aigua , i és important assegurar-se un consum suficient, sobretot, si som majors, ja que el nostre mecanisme de la set no funciona igual de bé que quan som joves. A més, “s’han d’evitar les begudes que continguin excitants com la cafeïna, així com begudes alcohòliques, ensucrades i carbonatades”, assenyalen els reumatólogos.

4. Fes exercici concorde a les teves possibilitats

Realitzar exercici físic de manera regular ajuda a reduir l’ansietat, millora la sensació de benestar i, també, la qualitat del somni. A més, és fonamental per mantenir la salut de les articulacions i no perdre massa muscular. En opinió de la SER, “seria recomanable realitzar entre 20 i 30 minuts diaris d’activitat física continuada. Sempre adaptada a les condicions de cada persona i atenent a les limitacions ocasionades per la patologia reumática, en cas que les hi hagi”.

Quins són els exercicis més recomanats? “Els de estiramiento, els isomètrics i els de extensió de la columna per enfortir la part superior de l’esquena”, assenyalen. En general, aconsellen evitar “els exercicis d’alt impacte i els que impliquin flexió i torsió extrema del tronc o càrregues excessives de pes”. En el cas de les persones majors, “es recomanen exercicis suaus dirigits a millorar l’equilibri, com el taichí, que ajudin a minimitzar el risc de caigudes”.

5. Mantingues la teva rutina d’autocuidados

Els qui pateixen malalties cròniques, com les reumáticas, tenen el costum de cuidar-se per conviure amb la seva malaltia. Però, donada l’actual situació, “a les accions habituals han d’afegir les recomanacions fetes per les autoritats sanitàries per evitar el contagi per coronavirus”; és a dir: rentar-se les mans, mantenir distància social, usar mascarilla quan escaigui, etc.

La SER remarca que “és important no descurar la medicació habitual ni prendre decisions unilaterals sobre la mateixa” i que, “davant qualsevol dubte, s’ha de preguntar al metge abans d’actuar”. L’autocuidado, assenyalen, “consisteix a combinar la medicació prescrita amb una sèrie d’hàbits saludables”.

Etiquetes:

coronavirus reuma

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions