Més de 6.000 receptes amb informació nutricional per saber triar la millor

Filtra receptes Tanca

Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Crema de marmitako amb bonic del nord

Img 154600 g
Temps 50 min - 1 h
Dificultat Mitjana
Valor energètic 242 kcal
Nombre de racions 4

Elaboració

Netegem la rodanxa de bonic, traient trossets de bonic una mica més petits que de mos, i reservem en la nevera. Coem les espines i pell del bonic en una cassola amb aigua, un trosset de ceba i la part verda d’un porro. Així tindrem un brou de peix que després utilitzarem per mullar el marmitako.

Pelem les patates, les trossegem en porcions de mos, trencant-les perquè després treguin part de la fécula al guisat. Això s’aconsegueix trossejant amb ajuda d’una punta fins que la patata es parteixi donant un lleuger espetec, en comptes de donar un tall net.

Remullem els pebrots choriceros en aigua temperada durant 30 minuts. Netegem la ceba, el pebrot verd i l’all i trossegem en brounoisse (talli molt petit) para a continuació sofregir en una cassola amb un parell de cullerades d’oli d’oliva. Quan s’hi hagi pochado la verdura, afegim les patates trencades i ofeguem el conjunt, afegim la carn del pebrot choricero que prèviament hem tingut en remull temperat.

Afegim en aquest moment el brou de bonic (colat, sense espines) de manera que cobreixi el guisat i deixem coure fins que quedin tendres les patates. Salem lleugerament els trossos de bonic que prèviament havíem trossejat i incorporem al guisat de les patates. Tapem la cassola i traiem del foc, deixant reposar durant 5 minuts.

Retirem els trossets de bonic i punxem amb una broqueta, trituramos el marmitako agregant un chorrito d’oli d’oliva verge per refinar la crema, posem a punt de sal i presentem en uns bols de servei: primer, una base de crema de marmitako, i damunt els trossets de bonic en la broqueta. Juntament amb ells, agreguem unes tires de de ceba confitada i cebollino recentment trossejat amb unes escates de sal.

Semàfor nutricional

El semàfor nutricional és un sistema de colors que permet entendre els valors nutricionals d’una manera clara, ràpida i completa.

Una ració conté

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
242 9,1g 1,7g 6,7g 0,5g
12% 13% 9% 7% 8%

* de la ingesta de referència (IR) per a un adult

  • Baixa: el 10 % o menys de la ingesta de referència
  • Mitjana: entre el 10 % i el 35 % de la ingesta de referència
  • Alta: més del 35% de la ingesta de referència

Normalment, les receptes presenten ingredients amb un percentatge alt sobre la Ingesta de Referència (IR), és a dir, hi predominen els grocs i taronges. Aquests plats estan concebuts com a plat principal d’un dinar o un sopar, de manera que la mida de la ració és superior i la seva aportació nutricional és més elevada.

Per aquest motiu, les receptes tenen punts de tall diferents dels productes. Així, per exemple, mentre que un aliment qualsevol tindrà els nutrients de color groc fins a un valor màxim del 20 % de la IR, les receptes concebudes com un àpat principal tindran els nutrients en groc fins a un valor màxim del 35 % de la IR.

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
Què és baix per ració 200 Kcal o menys 7 g o menys 2 g o menys 9 g o menys 0,6 g o menys
Què és mitjà per ració Entre 200 Kcal i 700 Kcal Entre 7 g i 25 g Entre 2 g i 7 g Entre 9 g i 32 g Entre 0,6 g i 2,1 g
Què és alt per ració 700 Kcal o més 25 g o més 7 g o més 32 g o més 2,1 g o més
Nutrients Quantitat Diària Orientativa
Calories 2.000 Kcal
Greix 70 g
Greix saturat 20 g
Sucres 90 g
Sal 6 g

La Ingesta de referència (IR) és una guia sobre la quantitat total de calories i de diversos nutrients que hem d’ingerir al dia per mantenir una dieta sana. La informació sobre els percentatges d’IR indica què suposa la quantitat de nutrient d'una ració respecte de la IR per a aquest nutrient en el dia.

Els percentatges d’Ingesta de referència (IR) estan calculats per a una dona adulta amb una ingesta diària de 2000 Kcal. Les necessitats nutricionals individuals poden ser més altes o més baixes, en funció del sexe, l’edat, el nivell d’activitat física i altres factors.

El marmitako és un guisat de bonic amb patates, ceba, pebrot i tomàquet, és un plat nutricionalment molt variat. El bonic és un peix blau de gran qualitat, és ric en greixos insaturats i de gran sabor. Conté importants quantitats de vitamina B3 i iode, principalment, encara que és també font de ferro, proteïnes, calci, potassi, magnesi, sodi, fòsfor i vitamines A, B9, B12, D i I. Es prepara amb patata, rica en hidrats de carboni complex, ideal per mantenir els nivells de sucre en la sang equilibrats i és ideal per augmentar la nostra energia. És rica en vitamina C, que ajuda a augmentar les defenses i potassi, que ajuda a controlar la hipertensió arterial. És un excel·lent plat, replet de nutrients encara que ha de tenir-se en compte la presència de greix, i ha de moderar el seu consum.

Malalties per a les quals està recomanada aquesta recepta:
  • Alergia al pescado
  • Anemia por carencia de ácido fólico
  • Hipercolesterolemia
  • Meteorismo
  • Osteoporosis
Malalties per a les quals no està recomanada aquesta recepta:
  • Ácido úrico y gota
  • Diabetes mellitus