Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cremes les calories que ingereixes?

Certs excessos dietètics no es compensen amb caminar 30 minuts o anar al gimnàs dues vegades per setmana

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 11 de Febrer de 2015
img_gimnasio pareja hd

Puc cremar el que he menjat amb 30 minuts de bicicleta? Dubtes sobre la dieta com aquesta, molt presents en les xerrades quotidianes, sorgeixen també amb freqüència en la consulta dels dietistes-nutricionistes. Els qui pregunten s’interessen per l’alimentació i es preocupen pel seu pes. Una de les idees més esteses és que es poden compensar els excessos dietètics amb una mica d’exercici físic. Però, és així? Quantes calories es cremen en caminar? Són menys o més de les quals conté el desdejuni? Dona el mateix un aliment que un altre si tenen igual quantitat de calories? El següent article explica com funciona la despesa calòrica diari i ofereix exemples concrets de quantes calories es gasten en realitzar algunes activitats.

Imatge: Kzenon

Carolina s’aixeca a les set del matí. Desdejuna un cafè amb llet i un croissant (500 Kcal). Es renta les dents. Surt al carrer i camina cinc minuts fins a l’autobús i altres cinc fins que arriba al treball (50 Kcal). Està davant de l’ordinador treballant des de les vuit a les tres de la tarda. Torna a casa caminant; triga uns 20 minutos (100 Kcal). En arribar, menja un plat de patates guisades amb un tros de pa i un iogurt grec (800 Kcal). Té cita amb el seu dietista, així que a la tarda es prepara un sándwich de pernil i formatge (350Kcal). Quan arriba a la consulta, pregunta: “Què faig per cremar aquestes calories? Puc menjar el que vulgui i cremar-ho després fent exercici?”.

Despesa calòrica diari, com funciona?

La despesa calòrica total són les calories totals que una persona gasta en un dia. Els principals components de la despesa calòrica diari són la despesa energètica basal i la despesa calòrica per activitat física.

  • Despesa energètica basal: és l’energia necessària per a les activitats vitals del cos, tals com respirar, assegurar la circulació sanguínia i els processos metabòlics bàsics per al bon funcionament de l’organisme. Existeixen fórmules, com la d’Harris-Benedict, que permeten estimar la despesa energètica basal de les persones. Així, per exemple, Carolina presenta una despesa calòrica basal d’1.100 Kcal/dia.
  • Activitat física i exercici: qualsevol moviment corporal que exigeixi una despesa d’energia és considerat com a activitat física. L’exercici físic és una varietat d’aquesta activitat planificada, estructurada i repetitiva que es realitza per millorar o mantenir un o més components de l’aptitud física. L’esport, en canvi, es practica sobre la base d’unes regles preestablertes. L’activitat física i l’exercici són una part important de la despesa energètica total. La seva contribució diària a la despesa calòrica és molt variable, ja que pot representar una quantitat mínima de calories en persones amb baixa activitat física o una despesa calòrica molt important en persones amb un grau elevat d’activitat, com els esportistes d’elit o en competició.

Activitat física i despesa calòrica, quantes calories es cremen?

L’exercici físic contribueix a equilibrar el balanç energètic, és a dir, la diferència entre les calories que es consumeixen (entrades calòriques) i les calories que es gasten o cremen (sortides calòriques). No obstant això, això no significa que es pugui abusar del menjar per “compensar-ho” després amb l’exercici. La despesa calòrica pot variar segons les persones i la intensitat amb la qual es realitzi l’exercici. Per fer-se una idea aproximada, les següents són algunes estimacions de les calories que es poden cremar amb diferents tipus d’activitat física:

  • Caminar (30 minuts): 140 Kcal.
  • Ballar (35 minuts): 160 Kcal.
  • Caminar per la muntanya (30 minuts): 185 Kcal.
  • Córrer (30 minuts): 300 Kcal.
  • Bicicleta (30 minuts): 300 Kcal.
  • Aerobic (30 minuts): 240 Kcal.
  • Nedar (30 minuts): 255 Kcal.
  • Jugar a bàsquet vigorosament: 245 Kcal.

Les xifres són eloqüents. No qualsevol ingesta es compensa amb facilitat amb qualsevol tipus d’exercici o activitat. Si Carolina havia ingerit 800 Kcal en el seu menjar, per cremar-les necessitaria córrer durant 30 minuts, fer bicicleta durant una altra mitja hora i caminar de manera vigorosa altres 30 minuts més. Resulta evident que els excessos dietètics no sempre es compensen caminat mitja hora o anant al gimnàs un dia a la setmana.

D’altra banda, és important ser conscients que no és el mateix un aliment que un altre, encara que les calories que continguin siguin les mateixes. Alguns aliments rics en greixos o sucres poden ser compensats amb cert grau d’activitat física a nivell calòric, però no hi ha manera de compensar l’efecte que un excés de greix i sucre té sobre l’organisme. Si s’abusa de productes com els congrets industrials, els batuts o les begudes ensucrades, així com d’aliments rics en greixos saturats, l’organisme estarà exposat a sofrir els efectes que aquests tipus d’ingredients tenen sobre el cos (major risc d’obesitat, diabetis, malalties cardiovasculars, etc.).

Quin tipus i grau d’activitat és la recomanada?

El Departament de Salut d’Estats Units recomana als adults fer un mínim de 2 hores i 30 minuts a la setmana (o 30 minuts, cinc dies a la setmana) d’activitat aeròbica d’intensitat moderada. A més, realitzar 60 minuts d’una activitat física intensa diàriament ajuda a evitar l’augment de pes gradual. També aconsella als nens fer 60 minuts d’activitat la majoria dels dies (part d’aquest temps pot venir de l’educació física i les classes de gimnàstica a les escoles). En síntesi, les activitats que augmentin la despesa calòrica haurien de ser realitzades diàriament o, almenys, la majoria dels dies de la setmana.

Etiquetas:

calories Dieta

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions