Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Crítiques a la iniciativa “El meu Plat”

La nova guia alimentària que proposa el Govern nord-americà inclou, segons experts de la Universitat d'Harvard, errors i deficiències

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 07deOctubrede2011

El passat mes de juny les autoritats nord-americanes van presentar una nova proposta d’eina que pretén ajudar als consumidors a seguir una alimentació saludable. El canvi és substancial, ja que es passa de la tradicional i coneguda piràmide, a una nova imatge circular que representa un plat. L’antiga piràmide del Govern d’Estats Units ja havia rebut multitud de crítiques, sobretot per ser poc clara i per emetre alguns missatges erronis i insuficients. Tant en aquella ocasió com ara, la Universitat d’Harvard, des de la seva Escola de Salut Pública, ha estat dura amb les seves crítiques i ha publicat una contrapropuesta.

Img
Imatge: Harvard School

Els investigadors i experts en nutrició de la prestigiosa universitat americana acaben de presentar la versió millorada del meu Plat. El denominat “Plat de l’Alimentació Saludable” utilitza la idea de la nova eina del Departament d’Agricultura, però difereix en els missatges que emet, els quals es basen solament en la millor evidència científica disponible. Segons el professor d’epidemiologia i nutrició Walter Willet, “El meu Plat” barreja ciència i interessos comercials, per la qual cosa els seus missatges no són rigorosos ni independents, ni tampoc els millors per aconseguir una alimentació saludable.

Les diferències

Integrals, fonts de proteïnes, làctics, olis i begudes. Aquests són els blancs d’Harvard. A pesar que la guia “El meu plat” conté informació addicional a la de la imatge, aquesta no sempre és encertada ni suficient i, segons els crítics, hauria de figurar en la pròpia imatge perquè arribi de forma fàcil a la població. L’Escola de Salut Pública d’Harvard estableix que les principals diferències entre les dues guies són:

Taula comparativa
Plat de l’alimentació saludable
(Universitat d’Harvard)
El meu plat (Departament d’Agricultura d’EUA)
CEREALS INTEGRALS. Promou el consum de cereals integrals i la reducció dels refinats ja que, a llarg termini, un consum excessiu s’associa a una major dificultat del control de pes corporal i un augment del risc de malaltia cardiovascular i diabetis.CEREALS. No explica de forma clara als consumidors que els cereals integrals són millors per a la salut.
PROTEÏNES SALUDABLES. Anima al consum de peix, aus, llegums i fruita seca com a fonts de proteïnes i altres nutrients saludables. Limita la carn vermella i recomana evitar les processades per reduir el risc de malaltia cardíaca, diabetis, càncer de còlon i excés de pes.PROTEÏNES. No inclou suficients indicacions respecte a les diferents fonts de proteïnes i als riscos associats al consum de carns vermelles o processades.
VERDURES I HORTALISSES. Encoratja a incloure una abundant i variada selecció de verdures. Recorda que les patates no s’inclouen en aquest grup (anirien amb els cereals refinats).VERDURES I HORTALISSES. No distingeix entre verdures i patates.
FRUITES. Situa les fruites sota les verdures i en una quantitat menor, doncs les recomanacions de consum no són les mateixes.FRUITES. Situa les fruites damunt de les verdures i no mostra una clara diferència quant a quantitat.
OLIS SALUDABLES. Apareix un setrill d’olis “saludables” i encoraja als consumidors a escollir el d’oliva (i de colza per a nord-americanes, més habitual) per cuinar i amanir perquè són cardiosaludables. També recomana limitar la mantega i evitar les fonts d’àcids grassos trans.NO INCLOSOS. El fet que no es faci referència a les grasses pot portar a escollir opcions poc adequades.
AIGUA. Promou el consum d’aigua perquè manca de calories. També contempla el te o cafè sense sucre. Aconsella evitar begudes ensucrades pel seu paper en l’obesitat i diabetis. Recomana limitar la llet i làctics a 1 o 2 racions/dia i els sucs de fruita (fins i tot els naturals) a un màxim d’un got petit al dia.LÀCTICS. Recomana làctics en cada menjar, sense considerar que existeix poca evidència sobre el seu paper en la prevenció de l’osteoporosis, i bastant sobre els riscos d’un consum excessiu. No es fa referència a les begudes ensucrades i refrescs.
MANTENTE ACTIU. Incorpora una figura que recorda la importància de mantenir-se actiu. Per controlar el pes, és important la pràctica d’activitat física i la ingesta d’una dieta saludable amb control de les quantitats.NO INCLÒS.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions