Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cítrics a la primavera?

El sabor àcid dels cítrics preval durant la primavera i aporta una bona dosi de vitamina C i antioxidants

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 01deMaigde2007
img_citricos listado

Img citricos1
Taronges, mandarines, llimones i llimes, diverses fruites cítriques que es consumeixen fonamentalment durant els mesos d’hivern, però que segueixen mantenint unes bones qualitats nutritives també a la primavera. Hi ha moltes raons per les quals prendre cítrics en aquesta època, tant per afavorir la salut com per ajudar a superar ràpidament els esforços durant una activitat esportiva.

Els beneficis a la primavera

Enforteixen les defenses en els canvis d’estació
Durant els canvis d’estació és molt important cuidar l’alimentació per enfortir les defenses. Gràcies a la riquesa en vitamina C dels cítrics, augmenta la producció orgànica d’interferón, factor que interfereix amb la capacitat d’infectar les cèl·lules d’una àmplia varietat de virus. A més, aquesta vitamina és necessària per a la formació de col·làgen, un component essencial de les membranes cel·lulars que constitueix una barrera natural contra les infeccions. A això se suma que la vitamina C afavoreix l’acció de certes cèl·lules encarregades de la destrucció de microbis (cèl·lules fagocíticas).

Garanteixen la dosi adequada de vitamina C i d’àcid fólico
A manera d’exemple, una taronja mitjana o un got de suc cobreixen pràcticament el 100% de les recomanacions de vitamina C, que són de 60 mil·ligrams per a una persona adulta. Igualment, els cítrics aporten la quantitat necessària d’àcid fólico, vitamina imprescindible en els processos de divisió i multiplicació cel·lular que tenen lloc en els primers mesos de gestació. Per això, el consum de cítrics resulta especialment interessant per a les embarassades.

els cítrics aporten la quantitat necessària d’àcid fólico, i per això el seu consum resulta especialment adequat per a les embarassades

Eficaços contra l’anèmia
És molt útil i recomanable consumir aquestes fruites en cas d’anèmia ferropénica, acompanyant als aliments rics en ferro o als suplements d’aquest mineral, ja que la vitamina C que abunda en els cítrics augmenta notablement la seva absorció, accelerant així la recuperació.

Ajuden a reduir el risc cardiovascular
Els cítrics són una font excel·lent de vitamina C, flavonoides (naringina o limoneno) i beta-caroteno, per la qual cosa són especialment interessants per protegir la salut del cor i dels gots sanguinis. Aquestes substàncies tenen funció antioxidant, inhibeixen l’oxidació de l’anomenat “mal colesterol” (LDL-c) i impedeixen que aquest es dipositi en les parets dels gots sanguinis, ajudant a prevenir així l’aterosclerosis.

Milloren la funció hepàtica
Els cítrics que es prenen en dejú estimulen el vaciamiento de la vesícula biliar, ajudant a digerir millor el menjar.

Combaten el restrenyiment
Aquests aliments inclouen una quantitat significativa de fibra, la major part de la qual es troba en la polpa blanca que hi ha sota la pell i entre els grillons. Es tracta d’una fibra soluble que reté aigua, per la qual cosa el consum de cítrics afavoreix el trànsit intestinal. També ajuda a disminuir l’absorció de greix i del colesterol, al bon control de la glucèmia (nivells de sucre en sang) i, finalment, produeix també un efecte de sacietat. Així, el consum de cítrics és beneficiós en cas d’hipercolesterolemia, diabetis i excés de pes.

Constitueixen una bona alternativa per reposar els minerals i el líquid perduts després de l’activitat física, minimitzar lesions i potenciar les defenses

Acceleren la recuperació de l’esportista
Pel seu contingut en potassi, vitamina C, carotenoides i altres nutrients, els cítrics constitueixen una bona alternativa per reposar els minerals i el líquid perduts després de l’activitat física, així com per minimitzar el risc de lesions i potenciar les defenses. De fet, el suc de cítrics barrejat amb aigua, bicarbonat i sucres pot fer perfectament les funcions de beguda rehidratante durant la competició, en esports que tinguin una durada superior als 90 minuts.

Afavoreixen l’eliminació de substàncies nocives a través de l’orina
L’elevat contingut en aigua, potassi i àcid cítric, aquest últim que alcaliniza l’orina, confereix a aquestes fruites un efecte diurético, beneficiós en cas d’hiperuricemia o gota i litiasis renal, ja que afavoreixen l’eliminació d’àcid úric i les seves sals. També són beneficioses per a la hipertensió arterial o altres malalties associades a la retenció de líquids. Finalment, els cítrics es recomanen a els qui prenen diuréticos que eliminen potassi.

Les varietats més populars

Taronja
Si es desitja prendre taronja de taula convé escollir la varietat Washington Navel i la Navelate, fàcils de pelar i sense llavors. Per elaborar suc convé triar la varietat València-Batega o la Salustiana.

Mandarines

La major part de les mandarines que trobem al mercat procedeixen de València, i les més tardanes i fàcils d’adquirir a la primavera són les clementines.

Aranja
Es pot comprar tant l’aranja groga com el rosa per elaborar saborosos sucs combinats amb altres fruites.

Llimona
La varietat Verna pot adquirir-se des de finals d’hivern. També es troba fàcilment la varietat Eureka. Ambdues es conreen en la península. De fet, la major part de les llimones que es consumeixen procedeixen de Múrcia i de Màlaga.

Lima

Aquesta fruita procedeix de països amb clima tropical, sobretot de Mèxic, Colòmbia i Brasil. El seu sabor té un toc més suau i dolç que la llimona, però a Espanya el seu consum és encara minoritari.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions