Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cuidar el fetge durant les festes nadalenques

Moderar l'alcohol i l'excés de grasses ajuda a cuidar el fetge

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 14deDesembrede2006


Img bola


Des dels dies previs al Nadal es concentren multitud d’esdeveniments que se celebren entorn d’una taula; sopars de treball, menjars familiars i amb els amics o fins i tot plans improvisats. Són tantes les celebracions que es duen a terme en aquestes dates que el nostre organisme, i sobretot el nostre fetge, pot arribar a causar-nos molèsties si no es cuida de forma adequada.

Greixos i alcohol: La moderació és sens dubte la millor recepta
El fetge és un òrgan que exerceix funcions molt importants en el cos. Algunes d’elles són la producció o síntesi de proteïnes, la depuració de substàncies tòxiques i la fabricació de bilis. La bilis és un líquid segregat pel fetge que s’emmagatzema en la vesícula biliar i que és necessari per digerir i absorbir els greixos.


El fetge exerceix funcions molt importants en l’organisme, i quan s’abusa dels greixos i l’alcohol, encara que sigui de manera esporàdica, se li sotmet a un sobreesfuerzo que cal tractar d’evitar, o almenys, compensar

En els menjars nadalencs es tendeix a incloure plats diferents a l’habitual que en moltes ocasions presenten elevades quantitats de greix: be rostit, rellom amb foie, petxines de pelegrí gratinades amb mantega, salses amb nata o maionesa o formatge, etc. A més se sol picar a qualsevol hora torrons, massapans, polvorons i altres productes tradicionals del nadal, tots ells rics en calories, grasses i sucres. Això es tradueix en un sobreesfuerzo per al fetge que sol manifestar-se mitjançant símptomes digestius com a cremor o pirosis, pesadez d’estómac o dispèpsia, fins i tot amb maldecaps, etc.

L’alcohol, juntament amb l’excés de greixos, és un altre dels principals agressors del fetge. És cert que als menjars nadalencs sol precedir el tradicional vermout i durant el banquet no sol faltar vi en cap taula, sigui del tipus que sigui. Els sorbets o el xampany són elements molt habituals per tancar un menjar i amb els torrons i la sobretaula comencen a aparèixer les copes.

Un menjar aïllat d’aquestes característiques no va a tenir greus conseqüències però sí quan això es repeteix amb molta freqüència i en quantitats excessives. Reduir les quantitats o fins i tot rebaixar les begudes alcohòliques amb unes altres que no continguin alcohol són alguns consells que es poden dur a terme durant aquest nadal.

Recomanacions molt útils
Citar alguns consells que puguin mantenir el fetge en bones condicions durant aquest nadal mai està de més.

No oblidar-se dels vegetals en aquestes dates: Verduritas de guarnició, fruites en les postres o fins i tot plats de llegum que van a aportar substàncies antioxidants molt beneficioses per a la salut, a més de fibra, que afavoreix el trànsit intestinal i l’eliminació de substàncies de desfet juntament amb la femta.

– Introduir aliments que ajuden a millorar la funció hepàtica pel seu contingut de principis amargs com la xicoira, la carxofa o l’endívia.

Moderar les quantitats de carns, peixos i ous. Si el menú ofereix dos segons plats, carn i peix, convé triar només un d’ells, ja que els ous també formen part de molts entrants i un excés de proteïnes també afecta negativament al fetge. Una altra opció seria moderar la quantitat de consum d’aquests aliments.

Limitar el consum excessiu de begudes alcohòliques o rebaixar-les amb sucs, gasosa o refrescs light.

– Preferir preparacions casolanes, ja que d’aquesta manera es va a saber sempre els ingredients emprats i les seves quantitats.

– Incloure brous de verdures o de carn desgrasados com a entrants que a més de depurar l’organisme entonen el cos enfront de les inclemències del temps.

– Ingerir entre 6 i 8 gots d’aigua diaris, o bé durant els menjars o fora d’elles, que ajudaran a eliminar toxines.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions