Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cuina ràpida: plats sans en 10 minuts

Preparar plats rics, sans i variats en poc temps és possible si s'opta per amanides, conserves o fumats, arrossos i pastes, llegums, fruites i tentempiés

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 18deJuliolde2012

Durant les vacances, sobretot a l’estiu, s’intenta dedicar el menor temps possible a les obligacions per gaudir dels moments d’oci i plaure. I això inclou moltes vegades a la cuina. El risc és evident: passar-se amb les calories i els greixos, menjar malament i a l’excés. No obstant això, la mandra estiuenca no té per què estar renyida amb una dieta saludable. Alguns aliments, com les conserves, els llegums o les pastes, permeten preparacions sanes, ràpides i molt riques, sense descurar el que es menja. A continuació s’ofereixen set idees pràctiques per elaborar plats saludables i saborosos en el mateix temps que es fa un entrepà o mentre s’escalfa una porció de pizza.

Img salmon legumbres
Imatge: Jules:stonesoup

Aliments llests per consumir

La indústria alimentària ofereix al consumidor un ampli menú de productes ja elaborats i llests per al seu consum o que requereixen una mínima manipulació. Aquesta comoditat pot resultar útil en moments puntuals, quan es prioritza el temps que es vol destinar a les activitats que no passen per la cuina.

1. Amanides de cinquena gamma. Els aliments de cinquena gamma es venen ja preparats per a un consum immediat. Les amanides envasades en borsa, rentades, tallades i llistes per al seu ús són un exemple clar d’aquest tipus de plats preparats. Convé obrir-les i airejar-les abans de menjar-les perquè es dissemini l’olor que desprenen en estar conservades en “atmosferes modificades”. Alguns plats cuinats tan solament requereixen obrir l’envàs i gaudir del contingut, com a arrossos, amanides i plats de pasta, carns o peixos cuinats, entre uns altres.

2. Llegums i verdures en conserva “al natural”. Encara que l’apropiat és menjar les verdures el més fresques possibles, a més de que els llegums cuinats a casa amb diferents aderezos són més saboroses, les conserves al natural (en aigua i sal) són un bon recurs per completar qualsevol plat en pocs minuts.

3. Peixos en conserva o fumats. Tonyina, bonic, verat i sardinillas són els peixos en conserva més populars. Els hi ha en escabetx, en oli i al natural, per la qual cosa es pot escollir la preparació que més convingui al plat que es prepararà. Els fumats com la truita, el salmó o el bacallà donen el contrast de sabor pronunciat a les receptes a les quals s’afegeixen.

Cuina exprés: plats freds o temperats

A l’estiu, el paladar i el cos agraeixen el contrast de temperatura i venen de gust més els plats freds

En els dies d’intensa calor, quan el sol estreny, el paladar i el cos agraeixen el contrast de temperatura, per la qual cosa venen de gust més els plats freds o temperats. Els entrepans són un clàssic de les elaboracions fredes. A més, la seva versatilitat quant a barreja d’ingredients, la seva rapidesa d’elaboració i el seu fàcil transport permeten que sempre es tinguin en compte com a recurs fàcil de menjar ràpid que, ben plantejada, resulta molt equilibrada. No obstant això, hi ha multitud d’idees de menjars ràpids i sanes que es fan en el mateix temps en el qual es prepara un entrepà.

4. Arrossos i pastes. Són idonis per menjar una o dues vegades per setmana cadascun i permeten moltes variacions de textures i sabor.

  • Uns espaguetis amb bolets, gambes i alvocat es preparen en 15 minuts. Mentre es cou la pasta, es fa l’ofegat de bolets o xampinyons (es venen laminats), s’afegeixen les gambes pelades i, al final, l’alvocat trossejat.
  • Deixar llest la nit anterior un ofegat de bolets, pinyons i panses és un bon recurs per barrejar amb uns lacitos de pasta, que es couen en sol 10 minuts, o amb un arròs basmati que triga el mateix temps a cuinar-se.
  • Un plat diferent es prepara en temps rècord en barrejar arròs o pasta amb escalibada.
  • El cuscús es cuina abans que l’arròs i la pasta, i la seva versatilitat culinària permet improvisar gairebé qualsevol tipus de plat. La barreja de cuscús amb fruita seca i verduritas és molt simple de preparar i molt completa des del punt de vista nutricional, igual que el cuscús salteado amb pèsols.

5. Els llegums. Són molt importants en la dieta i cal menjar-les, com a mínim, un parell de vegades per setmana. Dues opcions de llegums exprés poden ser les següents:

  • Amanida de mongetes blanques amb salmó fumat. Per elaborar aquesta recepta en temps rècord es parteix de les mongetes en conserva, que s’aclareixen i escorren. Es trossegen els vegetals i es barregen amb el llegum. S’empra salmó envasat i s’afegeix al moment de consumir el plat, igual que l’amaniment d’oli i vinagre. No caldrà agregar sal, atès que el salmó ja és un aliment bastant salat.
  • Per variar el menú, la recepta de llenties a la vinagreta queda deliciosa si es menja ben fresca. Preparar-la costa molt poc. Prou disposar de les llenties cuites (sobres del dia anterior) o en conserva natural. Una vegada escorregudes, es barregen amb la vinagreta elaborada amb els pebrots trossejats, la cebolleta fresca i la tonyina. Si el menjar es portarà a un lloc on no hi ha nevera per mantenir-la freda, es pot obviar el suggeriment d’afegir ou dur, ja que aquest aliment causa intoxicacions quan no es manté en bon estat de conservació.

6. Les fruites. El seu consum és fonamental per a l’organisme i, per això, es recomana menjar-les diàriament, més encara quan són fresques i de temporada.

  • Es pot començar el menjar amb una amanida de fruites amb formatge mozzarella. El més laboriós d’aquesta recepta és pelar i trossejar les fruites, que no requereix més de cinc minuts. Per agilitar el menjar, es porten tots els ingredients barrejats i s’afegeix el formatge al moment just de menjar, juntament amb l’amaneixo.
  • Qualsevol suc de fruites que es faci amb una sola fruita o amb la barreja de diverses (pruna amb maduixes; préssec, poma i llimona; albercoc, poma i préssec; pastanaga i taronja…) es deixa llest en molt poc temps, sobretot si es disposa de liquadora. A manera de beguda refrescant i hidratante, es pot preparar cada dia un suc diferent per delectar-se després d’un bany o una estona al sol.

7. Els tentempiés.

Accentuar els sabors dels plats freds

En rectificar amb diferents condiments (sal, sucre, mel o uns altres) el gust dels plats que se serveixen freds, cal tenir en compte que la percepció d’alguns sabors canvia amb la temperatura. La intensitat dels sabors es redueix a una temperatura més freda.

Els experts en la cuina suggereixen que per accentuar la frescor d’un plat fred és molt útil afegir unes gotes de vinagre, llimona o llima, o bé espècies com la cúrcuma o el curri.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions