Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cuinar per a tota la setmana

Menjar de forma sana i variada és possible amb una correcta organització i plats preparats en un sol dia

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 13deOctubrede2010
img_cocinando2

Cuinar un menjar o un sopar requereix temps i ordre. Si es vol que el menú setmanal -de dilluns a divendres- sigui casolà, el repte és difícil. Però a més, si els qui cuinen han de complir amb obligacions laborals i familiars, guiar-se pel receptari tradicional és tot un desafiament que, no obstant això, es pot aconseguir. El truc està en una correcta planificació. Abans de dedicar mitja jornada de festa a cuinar per a tota la setmana, cal decidir el menú i triar el plat principal, que condicionarà els altres. Cal buscar l’equilibri i complir les recomanacions de freqüència dietètica. Si s’aconsegueix, seran evidents els avantatges conquistats en salut, temps i economia.

Buscar l’equilibri
Img cocinando2 art

Si ben no hi ha una fórmula acordada per tots els especialistes, la Piràmide de l’Alimentació Saludable i els principis de la dieta mediterrània serveixen de referents per confeccionar un menú equilibrat que, a més de saborós, suposi hàbits correctes en la dieta familiar.

No en va, consisteix a seguir una sèrie de principis comuns que es resumeixen a consumir làctics lleugers, verdures i fruites tots els dies, així com aliments rics en hidrats de carboni en forma de pa, cereals, arròs, pasta (millor en les seves formes integrals) i patata. No han de faltar les hortalisses i els llegums amb assiduïtat i convé combinar el consum de carn i limitar-ho a tres dies a la setmana, la mateixa quantitat màxima aconsellada per als ous i similar a la recomanada per al peix.

Un menú equilibrat tractarà d’aconseguir el propòsit d’introduir hàbits correctes en la dieta familiar

En definitiva, cal convertir en una virtut el desavantatge de no poder cuinar diàriament, per aconseguir confeccionar una dieta equilibrada. Planificar el menú i haver d’elaborar-ho amb antelació obliga a la reflexió i ho allunya de la improvisació. El resultat suposa plats més sans i econòmics.

Decidir el plat principal
Macarrons amb crema d’espinacs i botifarra, fetge encebollado, flam casolà i pa. Cadascuna d’aquestes receptes poden formar part del menú setmanal, per separat o complementades amb unes altres. Disposat així, s’obvia la verdura i s’abusa de les proteïnes i els greixos. Per això, per evitar aquest tipus de fallades, que en general indueixen a altres errors comuns de les dietes, convé tenir clar quin és la principal recepta del dia. Aquest plat condicionarà la resta del menú.

Cal aprofitar que es cuina tot en la mateixa jornada i es concep el conjunt de les receptes, per la qual cosa una segueix a la següent. A més, ja que els plats es conservaran en el frigorífic o en el congelador, caldrà fixar-se en dos condicionants: han de guardar equilibri i conservar-se bé.

Cinc receptes contundents
El dilluns es pot optar per uns
canelones a la catalana o unes pochas a la navarresa com a plat principal, ja que tots dos es conserven 48 hores en perfecte estat en el frigorífic. El dimarts pot ser el dia d’una vedella guisada amb ceba, un conill amb allada o uns pebrots verds farciments de picadillo. Els guisats no perden qualitats en el congelador, encara que cal conèixer la manera òptima de congelar-los i descongelar-los.

Menjar no significa només alimentar-se, també és una oportunitat de dedicar-se mitja hora de relaxat gaudi

El dimecres pot ser un bon dia per a un saborós bacallà a la planxa amb bolets i xampinyons o a l’ajoarriero. El dijous es pot descongelar un estofat de faves fresques amb carxofes o un de sèpia amb verdures i pinyons. El divendres s’acaba la setmana amb unes llenties amb pastanaga i ceba o uns cigrons amb bledes.

En aquest ordre se succeeixen cinc receptes que precisen de poc amaniment per servir-les en la taula, encara que la preparació prèvia requereix entorn de cinc hores, un temps ben invertit ja que menjar no implica només alimentar-se, sinó que també és una oportunitat de dedicar-se a un mateix mitja hora de relaxat i merescut gaudi.

Alternar els aliments
En recórrer a plats com els anteriors per elaborar el menú setmanal, s’han introduït una gran varietat d’aliments en la dieta: carns, peixos, verdures i llegums. Amb una d’aquestes preparacions conservada en el frigorífic o en el congelador, es garanteixen menús equilibrats.

Cal valorar la necessitat d’alterar l’ordre dels aliments, de dia en dia o del matí a la nit

En asseure’s a la taula no cal oblidar el pa ni les amanides, igual que s’ha de parar esment per combinar les receptes principals de cada dia i els aliments, de manera que els consumits al matí condicionaran els de la nit.

Si es va menjar carn o peix, serà preferible sopar una sopa i un aparedat de pernil. Si es van menjar verdures o llenties, és el moment per a sopar ous o peix i amanida. La clau està a buscar l’equilibri, marcar-se un ritme de menjars i sopars variats que aportin salut i benestar.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions