Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cuscús per a millorar la dieta

Est derivat del blat, ric en carbohidrats, admet múltiples preparacions culinàries per a fer més variada i gustosa la dieta

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 20deDesembrede2002
Img cuscus para dieta hd Imatge: ajafoto

El cuscús pot menjar-se fred o calent, en amanida, com a primer plat, com a acompanyament dels segons o com a ingredient de postres dolces barrejat amb fruita seca, fruites dessecades i espècies com la canyella i el clau. Pel seu sabor neutre, té la qualitat de combinar amb qualsevol aliment: verdures, llegums, carns, peixos, mariscos, tofu, seitan, formatge, herbes fresques i espècies. Suposa un menjar ràpid i nutritiu, al mateix temps que permet aprofitar els aliments sobrants del dia anterior. En el següent article es brinden propostes per a variar els menús amb cuscús i s’explica com aquest aliment pot millorar la nostra dieta.

Img cuscus para dieta 01

Com es prepara el cuscús

L’elaboració del cuscús en la seva forma original és tot un ritual que exigeix temps i una acurada dedicació manual per a fer que els grans quedin solts i no endurits. Es cuina al vapor en un recipient especial denominat marga, una cassola sobre foc on s’aboca l’aigua o brou per a generar vapor. L’alcuzcucero o cuscusera és l’olla colador que es col·loca damunt de la marga. Es completa amb una tapa amb forats i en ella es diposita el cuscús. La mafarada és el recipient de terracota on es bolca la sèmola per a treballar en humit amb els palmells de les mans i formar petites boletes, una mica majors que els caps d’agulles.

Img
En la seva versió adaptada a la cuina occidental, el més comuna és preparar el cuscús de manera ràpida, d’una manera similar a com es fa la paella. A part, se suggereix elaborar un brou que serveixi d’acompanyament per a aconseguir un plat més sucós: pot ser aigua salada, vegetal o barrejada amb espècies. La proporció adequada de líquid i cuscús és diferent si la sèmola és refinada o integral. Per al cuscús blanc, la ració és de 70-80 g per una mesura i mitja de brou, uns 150 mil·lilitres. Per a l’integral, serveix aquesta mateixa referència o pot ser necessari afegir més brou, fins a 200 mil·lilitres. De qualsevol manera, sempre és recomanable seguir les instruccions del fabricant.

En general, el cuinat del cuscús és molt simple. Primer es daura el gra en l’olla, es remou perquè es torri per igual i no es cremi i, quan es percebi l’aroma a torrat i al tacte amb el dit estigui calent, s’escalda amb el brou bullint. S’apaga el foc i es deixa tapat uns deu minuts. Passat aquest temps, cal treballar el cereal amb una forquilla de pal o amb les mans sempre molt netes, per a deixar anar el gra i desfer els grumolls. El sabor del cuscús al natural és neutre. Per això, perquè no resulti fat, es pot amanir amb oli, herbes o espècies o agregar els ingredients desitjats en funció de la recepta triada.

Propostes per a variar els menús amb cuscús

Img inf die 1
El receptari d’EROSKI CONSUMER proposa desenes de plats diferents amb la sèmola de blat com a protagonista. Totes les propostes són senzilles i cuiden la combinació dels seus ingredients, d’interessant valor nutritiu i original sabor per a variar al màxim els menús de la setmana.

El cuscús amb fruita seca i verdures permet fer un menú molt equilibrat si s’acompanya d’una amanida i una fruita per a postres, igual que el barrejat amb pinyons, el de pastanaga i carabassa o amb carxofes.

L’addició en el mateix plat de cereals i llegums millora la qualitat proteica dels aliments vegetals, per la qual cosa és un encert acompanyar el cuscús amb cigrons, pèsols o altres llegums.

La mescla amb espècies i herbes aromàtiques fa que el plat resulti molt original, amb panses i pebre o aromatitzat amb farigola.

La mescla conjunta amb carns, peixos o marisc permet alleugerir les proteïnes animals de la dieta, ja que la quantitat afegida d’aquests aliments és menor que si es mengessin per separat, a manera d’un segon plat. És el cas del cuscús amb gambes i musclos o amb goles. La presentació en amanida barrejat amb llagostins i alvocat o amb llenties a la vinagreta són altres dos suggeriments delicioses. A més, també serveix per a variar les guarnicions com el guisat de conill amb cuscús o de cuixa de pollastre.

Aportació nutricional del cuscús a la dieta
El cuscús és la sèmola de blat dur, barrejada i treballada amb farina i tamisada diverses vegades fins a obtenir els grans d’una grandària característica. Aquest pot ser fi, mitjà o gruix, estar refinat, ser semiintegral o integral. Els grans són de color daurat pàl·lid, de consistència granulosa i cremosa. El seu sabor és neutre, encara que els integrals té un lleuger gust i aroma a fruita seca quan es torren. Hi ha sèmoles de diferents cereals, com el cuscús d’ordi perlat, blat de moro o mill, si bé el més utilitzat és el de blat.

La sèmola està constituïda per fragments de l’endospermo del gra del blat, que determina la composició química del cuscús i el seu valor nutritiu. Destaca la seva elevada aportació de carbohidrats i de fibra, aquesta última en la varietat integral. Conté al voltant d’un 12% de proteïnes i el greix que aporta és insignificant (menys de l’1%). Quant a les vitamines i minerals, destaquen les del grup B i la vitamina E, el magnesi, el zinc i el ferro (de pitjor absorció que el procedent d’aliments d’origen animal), en la versió integral.

Com a base de l’alimentació de moltes civilitzacions, el cuscús és un aliment energètic. Barrejat amb cigrons, pràctica habitual en la gastronomia popular, permet una aportació proteica de qualitat per als qui no tinguin un fàcil accés a la proteïna animal. En principi, un sol plat reuneix tots els requisits per a resultar nutritiu i equilibrat si es respecta la proporció d’ingredients: més quantitat de cuscús, llegums i verdures que de carns.

Té un gust suau i és fàcil de digerir, per la qual cosa resulta apte per a totes les persones, excepte per als qui tenen intolerància al gluten o celiaquía, ja que és un derivat del blat.

Diferències entre països

El cuscús com a guisat comprèn una extensa gamma de varietats la diferència de les quals consisteix en els ingredients que s’utilitzin.

En el cuscús algerià, els ingredients i la forma de preparació són similars als d’un bullit espanyol, però la carn serà de vedella o xai i, en lloc d’afegir pasta o arròs al brou, es prepara el cuscús amb el vapor del bullit. Per a servir, es ruixa el gra amb brou a gust del comensal i, sobre ell, es col·loca la carn i la verdura. La cuina algeriana utilitza salses molt picants que se serveixen apart.

Respecte al cuscús tunisià, les variants són nombroses: de xai, vedella, pollastre, verdures, peix o dolços. El cuscús té un aspecte vermellós segons sigui d’Algèria o el Marroc, on s’acoloreix la sèmola amb tomàquet o pebre roig. El gra es prepara al vapor en la cuscusera, es passa per la paella i es completa amb tomàquet fregit, pebre roig i salsa picant.

El cuscús marroquí es basa en les aromes més meloses, per la qual cosa el picant no s’usa en excés. En tractar-se d’un dels plats nacionals de la cuina marroquina per excel·lència, el receptari és inacabable segons la mescla d’ingredients: carn (xai, vedella o pollastre), verdures i llegums; Andalusí, de verdures, de peix, de marisc; i Saykout, plat fred compost de Lben (llet batuda) i cuscús.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions