Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

De la nectarina a la pruna: descobreix els mites de les fruites amb os/os (i què t’aporten en realitat)

Colorides, sucoses, fresques i sanes, les drupes són el millor regal de la naturalesa a l'estiu, encara que protagonitzen múltiples mites, com si fossin desconegudes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 07 de Juliol de 2019
Imatge: lokisurina

Formen part del paisatge habitual per aquestes dates. Les veiem als mercats i en les fruterías. Perfumen la nostra cuina i alegren els nostres menús. Les fruites d'os/os, com el préssec, l'albercoc, la cirera o la pruna, es troben entre les deu varietats fruiteres més consumides
del nostre país
i, no obstant això, protagonitzen rumors tan estesos com a infundats. Exemples de mites hi ha molts: que si el préssec restreny i les nectarinas donen gasos, que les nespres tenen molt sucre i els paraguaians engreixen, que els albercocs són préssecs... Per bandejar aquestes falses idees, et donem algunes dades sobre aquestes fruites i t'expliquem per què haurien de formar part de la teva dieta a l'estiu.

Préssec (39 kcal/100 g)

El 89 % d'un préssec és aigua. Solament per això, ja mereix la pena tenir un sempre a mà. Les fruites són una apetitosa font d'hidratació i el seu sabor dolç conquesta als ancians i els nens, els dos grups de població més vulnerables a les altes temperatures perquè no solen sentir sigueu. El préssec també conté potassi, un mineral molt important per al nostre cos (i no solament per als músculs). Entre altres coses, aquest nutrient ajuda a mantenir un ritme cardíac constant i regula l'equilibri d'aigua dins i fora de les cèl·lules. I no, el préssec no restreny. Per contra, aporta fibra dietètica, indispensable per a la salut intestinal.

Albercoc (42 kcal/100 g)

L'albercoc fresc és ric en taninos, substàncies amb propietats astringentes, antiinflamatorias i antioxidants. Els taninos redueixen la inflamació de la mucosa intestinal, per la qual cosa el seu consum és adequat en cas d'estómac delicat i digestions pesades. A més, constitueix una bona font de fibra i és la fruita més rica en potassi d'aquest grup (comparada amb la mateixa quantitat, té el 84 % del que conté un plàtan). Però un albercoc no és un préssec, per molt que comparteixin algunes característiques i pertanyin a la mateixa família. De fet, té menys aigua, més fibra i gairebé el doble de vitamina A.

Nectarina (43 kcal/100 g)

La propera vegada que comes
100 grams de nectarinas,
recorda que gairebé hauràs
cobert les teves necessitats
diàries de vitamina C. Est
nutrient contribueix a la
formació de col·làgen,
és necessari per la
cicatrització, prevé
infeccions respiratòries
i ajuda a mantenir sanes
les mucoses. És una
varietat de préssec,
encara que moltes persones
creen que és un encreuament de
préssec i pruna. Baixa en calories i sucosa,
sobresurt per la seva aportació
de fibra dietètica.

Paraguaià (46 kcal/100 g)

La idea que la fruita ens fa engreixar és falsa. Per contra, és molt important per portar una dieta saludable i mantenir el nostre pes
corporal: és rica, sana i sadolla. Els paraguaians, a més d'aportar aigua, fibra i vitamina C, destaquen en aquest grup pel seu contingut en folatos, també coneguts com a àcid fólico o vitamina B9. Aquesta vitamina ajuda a prevenir l'anèmia i, sobretot, resulta indispensable per el
desenvolupament del sistema nerviós (per aquest motiu sigui tan important en l'embaràs).

Nespra (53 kcal/100 g)

En aquest grup de fruites, la nespra és el rei de la vitamina A. I això és especialment interessant
a l'estiu, perquè la vitamina A resulta fonamental per a la salut dels ulls i, sobretot, de la pell,
tan exigida pel sol en aquests mesos. En general, les fruites grogues o ataronjades (com els
nespres i altres drupes) contenen betacarotenos, precursors d'aquesta vitamina que protegeix
la nostra pell. A més, la nespra aporta bones quantitats de potassi i conté sucre (com
totes les fruites), però és un error dir que conté "molta". Per què? Perquè no és, ni de
lluny, l'aliment quotidià que més sucre aporta a la nostra dieta (els cereals de desdejuni o el
arròs, per exemple, tenen set vegades més quantitat).

Pruna (54 kcal/100 g)

La pruna comparteix diversos trets amb les altres drupes: ens aporta aigua, carbohidrats, vitamina
A, folatos i potassi. No obstant això, els seus nutrients més valorats són la fibra i el sorbitol que,
junts, exerceixen una suau acció laxant. Aquesta fruita és una bona aliada per combatre el
restrenyiment estiuenc, tan habitual a causa del canvi de rutines, d'entorn i d'alimentació
durant les vacances. Una dada més: la pruna té la mateixa quantitat de sucre que la nectarina.
I no, no engreixa. No és el mateix el sucre naturalment present en els aliments que el sucre
afegit. Pot haver-hi aliments processats amb menys carbohidrats, però amb un perfil nutricional
pitjor.

Segueixen madurant a casa!

Imatge: Cmurkar

Les drupes són fruites climatéricas: continuen madurant després de la seva recol·lecció. Tingues en
explica aquesta dada per triar les peces que més s'ajustin al que necessites i al teu estil de compra.
Per exemple, si adquireixes les fruites per consumir-les al llarg de la setmana, pots portar les que
encara no estiguin del tot madures, perquè acabaran aquest procés a casa. Però si compres per al dia,
és millor triar les que ja estiguin al punt òptim de maduració (ho notaràs pel seu perfum, els seus
colors vibrants i la seva consistència, que ha de cedir mínimament a la pressió dels dits). I si
es passen? No et preocupis. Són les millors per fer uns exquisits batuts estiuencs!


Imatge: CONSUMER EROSKI

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

fruta-ca

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte