Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

De la salsa kétchup a la salsa de soia: això és el que contenen els teus aderezos favorits

Demanes menjar a domicili? Analitzem al costat d'una dietista-nutricionista què contenen algunes de les salses més famoses que acompanyen als teus plats favorits

salsas estrella analisis nutricional

Les comandes de menjar a domicili s’han consolidat a Espanya i ja formen part del nostre estil de vida. A les principals ciutats, ni tan sols la crisi provocada pel coronavirus ha aconseguit esfondrar aquest model de negoci. Per contra, molts restaurants i locals d’hostaleria s’han mantingut funcionant gràcies a aquestes comandes. Com hem vist en aquest article, el menjar internacional és la que més triomfa: les hamburgueses, la pizza o el sushi es troben entre els nostres plats favorits. Molts d’ells s’acompanyen de salses. Però… sabem què contenen i què ens aporten? La dietista-nutricionista Beatriz Robles valora les cinc més icòniques.

Kétchup

Per a molts nutricionistes, aquesta salsa rica en licopeno (antioxidant naturalment present en el tomàquet), ha estat injustament demonizada per la seva associació amb les menjades escombraries. La conveniència vindrà en la informació nutricional de l’envàs. Si el segon ingredient és el sucre en qualsevol de les seves modalitats (sacarosa, xarop de glucosa o de blat de moro), hem d’evitar-ho. Però si veiem en la llista d’ingredients que el sucre ocupa els últims llocs, pot ser una bona opció per a consum ocasional.

Guacamole

Una de les salses estavella del menjar mexicà, en plena efervescència per la creixent demanda de l’alvocat. És una de les més saludables quan l’alvocat abasta més d’un 95 % de la seva composició, perquè hi ha molts productes que es venen com a salsa de guacamole que no porten gens d’alvocat i, en realitat, estan composts de farina refinada, olis vegetals refinats, sucres i midó. Per evitar sorpreses, mereix la pena atrevir-se a fer-ho a casa passant pel morter (molcajete, en l’accepció mexicana) l’alvocat amb una mica de chile jalapeño, llima i, segons els gustos del comensal, coriandre.

Salsa de formatge

L’emulsió de formatge cheddar, mantega i maicena constitueix una institució en els sopars de sofà en les quals gaudir amb amics i una de les salses preferides per mullar el picoteo. Convé vigilar la freqüència. És una salsa a descartar, de mal qualitat. Sol portar molt poca quantitat de formatge i una alta proporció de farines refinades, olis refinats, sal, sucre i midons.

Salsa de iogurt

La salsa blanca que dona frescor a plats de carns, com kebabs i verdures. Les industrials solen estar fetes amb ingredients de poc valor nutricional, amb alt contingut en sal. Sembla que el reclam del iogurt les fa més saludables, però normalment el contingut en aquest ingredient és mínim. Però no fa falta tenir un estel Michelin per fer-la nosaltres mateixos en pocs minuts, evitant ingredients desfavorables. Solament cal barrejar en la batedora iogurt natural amb all, llimona, una mica de maionesa, comino, curri, un polsim de sal i sucre.

Salsa de soia

Amb les seves dues variants, dolça i salada. Sobre la versió dolça, el seu ingredient principal és el sucre. També compta amb una altíssima proporció de sal, fins als 7 g/100 ml. Qualsevol aliment que superi els 1,25 g surt per 100 grams es considera molt alt en sal i, per tant, no cal excedir-se (encara que, en tractar-se d’una salsa, les quantitats d’ingesta solen ser reduïdes). Com era d’esperar, en la versió salada la proporció es dispara: fins a 10 i 17 g/100 ml. Les qualitats són molt variables, les pitjors solen incorporar també sucre.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

Dieta salses

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions