Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

De què li faig el bocata?

Idees sanes i senzilles perquè el táper o l'entrepà que porten els nens al col·legi sigui ric, apetitós, variat i molt saludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02deNovembrede2016
Img de que hago bocata hd Imatge: Kzenon

Els temps estan canviant, com diria el Nobel de Literatura Bob Dylan, i part d’aquest canvi té a veure amb un major accés a la informació. En l’actualitat, molts pares i mares saben que alimentació i salut van units i que no tot val a l’hora de menjar amb els nens. Brioixeria, greixos no recomanables, begudes ensucrades, snacks amb sal… La població cada vegada és més conscient que aquest tipus de productes i ingredients no han de formar part de la dieta habitual. No obstant això, saber-ho genera altres preguntes, com “de què li faig llavors l’entrepà?” o “què li poso en el táper que sigui sa per portar al col·legi?”. En el present article donem algunes idees.

Img de que hago bocata
Imatge: Kzenon

Quan ens aixequem amb el temps just per preparar el tentempié de mig matí per als nostres fills de 4 i 8 anys, per posar un exemple, ja no es pot pensar com a recurs habitual en el consabido bocata de pa blanc amb pernil o fuet per al major i el típic pa de motlle untat amb crema de cacao per al petit. Tampoc són aconsellables els sucs, els làctics ensucrats ni les galetes o alguna peça de brioixeria. Llavors? Les següents són idees senzilles, pràctiques i, el més important, sanes, per cuidar als nens.

Fruita, indispensable

La primera opció que mai ha deixat d’estar en l’olimpo de les propostes saludables és la fruita, no l’entrepà. Tenint en compte que els nens han de prendre fruites i verdures un mínim de cinc vegades al dia, no es pot perdre l’oportunitat d’oferir a mitjan matí una peça de fruita als mayorcitos o fruita en trossets per als nens en un táper amb disseny atractiu. Quin tipus de fruita? Doncs la que més els agradi, procurant que estigui al punt just de maduració i que no pugui causar-los problema algun si és que queda alguna llavor que retirar. Una petita forquilla de plàstic pot ser un utensili pràctic que facilitarà la ingesta de la fruita.

Img fruta en taper
Imatge: Carlos Casabona

Verdures boniques i fruita seca

Sense abandonar el táper, les opcions passen per tires de pastanaga, tomatitos cherrys, trossets de coliflor, bròcoli, cogombre o pebrot, amb totes les combinacions possibles que es poden fer entre aquests aliments. La fruita seca (sense sal, potenciadores del sabor, sucre o mel afegida) i algunes llavors també són una opció molt saludable. Nous, ametlles, avellanes, anacards, festucs, pipes de carabassa, etc. donen molt bons resultats. Cal tenir en compte que, per sota dels 3-4 anys, no s’han d’oferir si no estan triturados, pel perill d’atragantamiento.

Img taper con hortalizas
Imatge: Carlos Casabona

Entrepans amb farciments saludables

Respecte al clàssic bocata, cal assenyalar en primer lloc que el pa pels més petits ha de ser integral (de gra sencer), ja sigui de barra o de motlle. La grandària ha de ser adequat a la seva edat i activitat, doncs és freqüent trobar en les escombraries dels col·legis molts entrepans rosegats gairebé sencers.

Dins del pa es poden posar alguna de les següents combinacions:

  • humus i dos rodajitas de tomàquet.
  • guacamole amb tires de pebrot.
  • paté d’escalivada (barreja d’albergínia, ceba i pebrot rostits).
  • dues rodanxes d’ou dur amb dos hojitas d’enciam i tomàquet.
  • truita francesa.
  • espàrrecs en trossets amb llavors de carabassa.
  • una mica de formatge que no sigui guarit (pel seu alt contingut en sal).
  • salmó en trossets, anant amb compte que no hi hagi espines.
  • les clàssiques sardines de llauna.
  • una rodanxa fina de pit de pollastre de pollastre o de gall dindi (encara que s’hi hagi fregit el dia anterior, sempre serà millor que el fiambre).

En qualsevol cas, sigui del que sigui el bocata, posar sempre dues rodanxes de tomàquet o untar tots dos costats del pa aportarà colorit i nutrients de qualitat.

I tant en truita com a dur, cal dir que l’ou és un aliment d’una gran qualitat nutricional. No té sentit explicar quants mengen els nostres fills a la setmana, i no explicar les galetes que ingereixen amb una freqüència i quantitat gens recomanables.

Img pan integral guacamole
Imatge: Carlos Casabona

Com a reflexió final, caldria fer-se també aquesta pregunta: Necessita menjar alguna cosa el meu fill petit de quatre anys si ha desdejunat a casa, entra al col·legi a les 9:00 hores i surt a les 12:30 hores? La resposta en bastants casos és “no”, encara que en l’actualitat a les famílies i a molts educadors d’etapes escolars primerenques els sembli que sí. El temps de pati no és per menjar; és per jugar, moure’s, saltar i córrer.

Img bocata humus 2
Imatge: Carlos Casabona

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions