Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Decàleg de la nutrició saludable per a nens i adolescents

Els 10 consells per a una alimentació saludable elaborats pel Consell Europeu d'Informació sobre Alimentació en col·laboració amb la Federació Europea d'Associacions de Dietistes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 20deNovembrede2001

1.- La teva alimentació ha de ser variada
El nostre organisme necessita 40 nutrients diferents per a mantenir-se sa. Cap
aliment els conté tots, de manera que no convé menjar sempre el mateix.
Gaudeix dels teus menjars en compañia de familiars i amics i fixa’t
en el que mengen els altres. Segur que descobreixes nous aliments per a
donar a la teva dieta major varietat.


2.- Pren fruites i verdures
Les fruites, verdures
i hortalisses contenen nutrients que t’ajuden a prevenir malalties, de
manera que no oblidis incloure-les cada dia en la teva dieta. Aquests aliments
poden ser un complement ideal en cadascuna dels cinc menjars que has de realitzar
durant el dia (desdejuni, esmorzar, menjar, berenar i sopar).



3.-
La higiene, essencial per a la teva salut

No tocs els
aliments sense haver-te rentat les mans abans. Raspalla les teves dents almenys dues
vegades al dia i recorda que, després del raspallat nocturn, ja no deuries
ingerir aliments algun ni una altra beguda que no sigui aigua.

4.-
Beu prou

És fonamental mantenir el cos ben hidratat, ja que més de la meitat del pes és
aigua. Assegura’t, per tant, que reps l’aportació necessària de líquid
(almenys 5 gots cada dia). Si fa molta calor o realitzes una activitat
física intensa, hauràs d’incrementar el consum de líquids
per a evitar deshidratar-te.

5.-No intentis canviar
els teus hàbits d’alimentació i comportament d’un dia
per a un altre.



Et resultarà molt més fàcil fer-ho poc a
poc, marcant-te objectius concrets cada dia. No prescindeixis de
el que t’agrada, però intenta que la teva dieta, en conjunt, sigui equilibrada.

6.-
Consumeix aliments rics en hidrats de carboni

La majoria
de les persones consumeixen menys hidrats de carboni dels quals necessiten. Al
menys la meitat de les calories de la teva dieta hauria de procedir de
aquests nutrients. Per a augmentar el consum d’hidrats de carboni, has de menjar
pa -i en general, productes elaborats a base de blat i altres cereals tals
com a cereals de desdejuni, galetes…-, pasta, arròs, patates i llegums.


7.-
Mantingues un pes adequat per a la teva edat


Evita pesar molt més o molt menys del que deuries. Per a saber
quin és el teu pes correcte has de tenir en compte molts condicionants:
edat, sexe, altura, constitució, factors hereditaris…. L’excés
de pes es produeix quan el teu cos rep més calories de les
que gasta. El greix ens proporciona alguns que dels nutrients que necessita
el nostre organisme, però també és la font més concentrada de
calories. Per tant, si alguna dels teus menjars és especialment grassa,
alterna-la amb ingestes més lleugeres.

8.-.
Menja regularment


El nostre cos necessita disposar d’energia a cada moment d’aquest
manera que els vehicles requereixen combustible per a moure’s. En aixecar-nos,
després de passar tota la nit sense menjar, el nostre nivell d’energia
està molt baix de manera que convé fer un bon desdejuni. Durant el
dia, si només menges a l’hora del menjar i del sopar, el teu organisme
passarà també massa hores sense rebre aportacions energètiques.
Aprofita l’esbarjo de mitjana demà per a menjar alguna cosa i no deixis
de berenar a la tarda.

9.-
Fes exercici


Una bicicleta que no s’usa acaba
oxidant-se. Amb els músculs i els ossos ocorre el mateix, hi ha
que mantenir-los actius perquè funcionin bé. Intenta fer una mica d’exercici
cada dia. Puja per les escales en lloc d’utilitzar l’ascensor i,
si pots, veu caminant al col·legi. L’hora de l’esbarjo és un bon moment per a
practicar alguna activitat física (jugar a futbol, saltar a la corda…).
Cadascun de nosaltres hem de provar i practicar l’esport que més es
ajust al nostre gust.


10.-
Recorda que no hi ha aliments bons ni dolents


No et sentis culpable per menjar
determinats aliments. Això sí, evita els excessos i assegura’t
que la teva dieta és prou variada com per a resultar equilibrada. Equilibri
i varietat són les claus perquè la teva alimentació t’ajudi a mantenir
una bona salut.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions