Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Deixar de fumar, com evitar engreixar?

Per no engreixar després de deixar de fumar, diversos trucs i consells dietètics ajuden a superar les petites crisis d'ansietat o d'apetit compulsiu que sorgeixen quan es dona aquest pas

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 07deSetembrede2012
Img dieta ansiedad mujer hd Imatge: zaretskaya

El 31 de maig, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) celebra el Dia sense Tabac. Fumar mata a sis milions de persones cada any i provoca diversos problemes de salut al fumador i el seu entorn. La nicotina, a més, causa greus alteracions en el metabolisme. Té efectes sobre el pes corporal, la digestió i l’elecció d’aliments. Aquest aspecte no és menor, ja que una de les barreres per deixar de fumar és la “por a engreixar”. No obstant això, és possible evitar el sobrepès. A continuació, es descriuen trucs i consells dietètics per superar les petites crisis d’ansietat o d’apetit compulsiu habituals quan es deixa de fumar, sense guanyar quilos de més.

Img dieta ansiedad mujer
Imatge: zaretskaya

Per què s’augmenta de pes en deixar el tabac

La nicotina i la resta de components tòxics del tabac (monòxid de carboni, quitrà, benzopirenos…) tenen un impacte negatiu sobretot l’organisme. Per aquest motiu, quan es deixa de fumar, el cos acusa una sèrie d’efectes, entre ells:

  • Reducció de la despesa energètica. Al voltant del 10% de les persones fumadores experimenta un augment de la despesa energètica a causa de la nicotina. L’organisme del fumador que practica alguna activitat física consumeix més calories per eliminar els tòxics que conté el tabac.

  • Apetència pel dolç. La nicotina provoca un increment dels nivells d’adrenalina, una hormona que, en alliberar-se, eleva la glucèmia. Quan la persona fumadora té gana, recorre al cigarret com a mitjà per calmar-la per la seva capacitat hiperglucemiante. És fàcil comprendre que, quan es deixa de fumar, ve de gust menjar més dolços.

  • Molest restrenyiment. La nicotina accelera el buidatge de l’estómac i redueix el temps necessari per al transport de deixalles a través dels intestins. Són comuns els problemes de restrenyiment en les persones que acaben de deixar de fumar.

  • Es recupera el gust i l’olfacte. El tabac deteriora el gust i l’olfacte. Per això, quan algú deixa de fumar, per calmar l’ansietat substitueix els cigarrets per aliments. En apreciar més i millor el sabor d’aquests, es tenen més ganes de menjar i s’opta en moltes ocasions per aliments de sabors forts, dolços, salats o picantes, la qual cosa es tradueix en el picoteo de productes ensucrats, amb més grassa i, per tant, més energètics, com a xocolata, galetes, patates fregides i altres snacks. La conseqüència d’aquest mal hàbit és, sovint, l’augment de pes.

Deixar de fumar: cinc idees nutricionals per a “casos d’emergència”

Deixar de fumar és un bon moment per plantejar-se uns millors hàbits alimentaris que donin com resultat un estil de vida més saludable, més acurat i que reporti més energia i vitalitat. Des de l’òptica nutritiva es pretén donar gust pel dolç, escollir els aliments més antioxidants, els més rics en fibra pel seu poder laxant i trucs per alleugerir els plats més apetecibles.

1. Gust pel dolç natural. La recuperació del gust i la major apetència pel sabor dolç fan important seleccionar receptes de tentempiés i postres dolces, però no ensucrats, amb la finalitat de no sumar calories de més. Els aperitius amb fruites dessecades, a més de ser nutritius i sadollar, són molt dolços i es poden prendre solos o afegir a diferents plats. Alguns exemples per picar entre hores, o com a alternativa per a un desdejuni energètic, són:

  • Cremoso arròs amb prunes seques i raïms passes.
  • Flocs de civada amb orejones i poma rallada.
  • Dolç de dátiles i nous.
  • 2. Fruites dolces, antioxidants i laxants. Al Centre Mèdic de la Universitat Duke, en Durham (Anglaterra), van analitzar els efectes de diferents aliments i begudes sobre la palatabilidad del tabac. Els participants fumadors van declarar que diversos aliments i begudes empitjoraven o milloraven el sabor dels cigarrets. Es va comprovar que les fruites, les verdures, els productes làctics i les begudes sense cafeïna s’associaven a un pitjor sabor dels cigars. En contrapartida, els aliments que els fumadors vinculaven a un millor sabor del tabac després del seu consum van ser el cafè, les begudes alcohòliques i els productes cárnicos. Aquestes troballes suggereixen que, en deixar de fumar, es pot reprendre el bon gust i l’apetència per aliments molt sans, com són les fruites i les verdures, i sobre ells s’incidirà per sobre d’uns altres, donat el seu interessant valor nutricional.

    3. Picoteo sa, que sadolla i amb molt gust. Si es té molt apetit i ve de gust menjar entre hores, haurien de substituir-se els típics snacks de patates fregides, galetes salades i similars per uns altres més saludables com tortitas, colines, barritas, crispetes de blat de moro casolanes, vinagretes, etc. L’objectiu és reduir els greixos i sucres entre hores.

    4. Plats saborosos i lleugers. És possible fer plats saborosos sense recórrer com a norma als formatges, la maionesa o altres salses i condiments grassos i pesats. La idea és fer petits gestos al moment de cuinar per reduir les calories amb ingredients comuns en la cuina (com substituir la nata per llet, les salses de formatge per a amanides per salses de iogurt o barrejar la melmelada amb fruita fresca). Fins a les pizzes poden tenir la meitat de calories amb uns petits canvis culinaris.

    5. Líquids depurativos. La ingesta regular d’aigua (almenys litre i mitjà) com a tal o en forma d’infusions, brous o sucs naturals és imprescindible per afavorir el drenatge i l’eliminació de les deixalles tòxiques del tabac que encara impregnen l’organisme. A més de l’alimentació sana, la pràctica regular d’alguna activitat física és fonamental per prevenir o limitar l’augment de pes.

    Un mes de menús i receptes

    Des d’EROSKI CONSUMER es planteja el repte de deixar de fumar i no engreixar. Per a això, dietistes-nutricionistes han dissenyat un mes de menús. El plantejament s’ha concebut des de l’elecció dels aliments més nutritius, saludables, antioxidants i que sadollen més. Per mitjà de totes aquestes virtuts es pretén controlar l’ansietat i el desig de menjar més quantitat i més desordenat, afavorir la depuració de l’organisme i reportar l’energia i la vitalitat necessàries per afrontar aquest nou repte: deixar de fumar i no guanyar pes.

    RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions