Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dejuni i semiayuno

Cada vegada hi ha més persones que els practiquen en èpoques concretes, però... És realment necessari o beneficiós?

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 23deMaigde2003

Per què practicar el dejuni?

Està molt relacionat amb la filosofia i creences personals.
Algunes manifesten que és bo per al cos, un temps de repòs de els
òrgans que contribueix a depurar l’organisme i que deixa un espai per a
realitzar altres activitats plaents i intel·lectuals.
Altres persones amb creences religioses esmenten que és un mitjà excel·lent
per a evitar els abusos, els mals costums, les falses necessitats; que la
menjar i la beguda poden arribar a convertir-se en drogues i que res hi ha més
degradant que no poder prescindir del cafè, l’alcohol o el formatge. Suggereixen
que practicar el dejuni és rejovenidor, que són les vacances benèfiques
dels nostres òrgans…


Dejuni, total o parcial

En el dejuni total s’elimina tota ingesta d’aliments o begudes, excepte una mica
d’aigua fresca, encara que algunes persones suggereixen que els primers dies
és preferible prendre almenys begudes i infusions calentes i ensucrades. El
dejuni total pot durar més d’una setmana, si bé el més adequat
és que no superi els 7 dies i sol practicar-se unes dues vegades a l’any.
Sempre que es tracti d’un dejuni superior a dos dies, s’ha de tenir
en compte que ha de ser sota vigilància d’una persona competent i restringint
el nivell d’activitat, és a dir, requereix repòs.
Quant al dejuni parcial, hi ha variants:
* dejuni parcial en el qual s’ometen una o dos menjars del dia. Els qui
ho duen a terme suggereixen que, practicat una vegada per setmana, suposa una fórmula
excel·lent per al cos a la qual resulta fàcil acostumar-se, gairebé sense
esforç. El moment del menjar se substitueix per activitats lúdiques
(passejos, temps per a la relaxació….) i solen denominar-ho “el
diumenge dels òrgans”, ja que suposa un període de repòs digestiu.

* dejuni parcial en el qual se suprimeix temporalment un tipus alimento o s’emporta
a cap una dieta especial: es pot estar diversos dies sense carn o sense
lactis, etc. Antany es parlava així mateix de dieta vegetal, la
qual consistia a menjar solament vegetals o fruites. Altres forma de
dejuni parcial d’aquest tipus és la dieta de gel de blat, que es duu a terme
aproximadament durant set dies. Els seguidors de la dieta vegetal
i d’aquesta modalitat adverteixen del perill de ser emprades sense vigilància o
control mèdic i recomanen una realimentación progressiva: begudes
calents amb sucre, després papillas, verdures i finalment carn.

Que és la semidieta o semiayuno?

És una variant del dejuni que sol practicar-se dues vegades a l’any,
a la tardor i a la primavera, a l’entrada i a la sortida de l’hivern; “una
neteja interna del nostre cos”. Sol practicar-se entre un i deu
dies. Els dos primers dies, l’alimentació és semiliquida:
infusions de farigola, romaní, te lleuger, presos a les 7-11-18 i 22
hores, que es poden acompanyar amb mel i una rodanxa de llimona.
Al migdia se sol prendre fruita o farinetes de blat i a les 16 h, un
iogurt. El sopar és un brou de verdures o un plat soper de farinetes de blat.
Les farinetes de blat s’elabora amb aigua, farina, oli, mel i fruita seca:
2 volums d’aigua per un de blat, 1 cucharadita d’oli d’oliva
verge, mel i nous o ametlles…. Sempre que es dugui a terme més
de dos dies, s’ha de tenir en compte que ha de ser sota vigilància de
una persona competent i restringint el nivell d’activitat.

És realment necessari o beneficiós?

Els qui pateixen alteracions de salut o estan malalts i les persones
les necessitats nutritives del qual estan augmentades (nens i adolescents,
embarassades i mares lactants), han d’abstenir-se de practicar qualsevol de
aquestes modalitats.
Respecte de les persones sanes adultes, que per la seva filosofia o creences
posen en pràctica el dejuni o la semidieta, encara que no els ocasioni cap
efecte nociu, tampoc els reportarà a curt o llarg termini cap benefici
per a la salut. És a dir, que pel que fa a la població general,
ni és necessari ni s’ha de recomanar posar en pràctica el dejuni, ja
que el veritablement important és dur a terme una dieta sana, completa i
equilibrada i un estil de vida saludable i actiu.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions