Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dejuni intermitent: quan la dieta consisteix en no menjar

El dejuni intermitent és una de les pràctiques per aprimar més seguides i defensades en l'actualitat, però els seus efectes beneficiosos estan en dubte. Repassem què diu la ciència

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 04 de Setembre de 2019
Imatge: motortion

El dejuni voluntari és una pràctica dietètica que ens acompanya des de l’antiguitat. I no solament amb fonaments religiosos, com en el cas del Ramadà o la Quaresma, sinó també com un camí cap al benestar físic, més enllà de l’espiritual. Se sap, per exemple, que ho van promoure figures tan rellevants en la història de la medicina com Hipócrates, Galeno o Paracelso, i que el relat sobre els seus suposats beneficis s’ha mantingut més o menys constant al llarg dels segles. Però és saludable dejunar? Repassem què diu la ciència sobre aquest tema.

En línies generals, els defensors del dejuni li atribueixen la capacitat de "revitalitzar" i "rejovenir" el cos, de millorar la "resistència física", la "concentració mental" i de "depurar" l'organisme. També la de combatre malalties com la hipertensió, la diabetis o l'excés de colesterol. I, per descomptat, el reclam estavella: el d'ajudar-nos a aprimar. Són certes aquestes afirmacions? Quins són els tipus de dejuni que es proposen en l'actualitat?

Alguns noms, moltes promeses

A dia d'avui és senzill trobar missatges molt entusiastes sobre el dejuni com a proposta per baixar de pes. Un simple recorregut pels mitjans de comunicació, les xarxes socials i els blogs llança una enorme quantitat d'informació sobre com podria millorar el nostre benestar corporal. No són els únics espais. Si volem seguir aquest mètode, trobarem consultes dietètiques i empreses ben disposades a guiar-nos. I si visitem una llibreria, trobarem nombrosos volums que difonen aquesta pràctica amb diferents noms, des dels clàssics "dejuni intermitent" i "dejuni flexible" fins als nous "fasting", "dieta 16/8" o "mètode 5:2". Tots proposen el mateix: alternar dies d'alimentació "normal" amb dies d'ingesta pràcticament nul·la, limitada a un nombre molt reduït d'aliments i calories.

Quan fullegem el que expliquen aquests llibres, descobrim promeses de diversa índole. En gairebé tots hi ha una barreja de referències històriques, cites a estudis científics, esments a l'equilibri espiritual i expressions com les quals segueixen, que sonen a dieta miraculosa de manual. A saber: "mètode tan eficaç com a definitiu", "mètode original i clínicament provat", "mètode revolucionari", "es va acabar l'explicar calories i embarcar-se en dietes complicades i frustrants", "millora el benestar, l'estat d'ànim i els nivells d'energia" o la sorprenent "hem nascut per dejunar", que trobem en el llibre del doctor Michael Mosley, una referència (mediàtica) en el tema.


Imatge: Lubos Houska

Per què diem que sonen a dieta miraculosa? Perquè combinen dades i propostes més o menys creïbles, més o menys raonables, amb altres afirmacions sense respatller científic i amb unes expectatives molt difícils de complir. Com assenyala Abel Mariné, catedràtic emèrit de Nutrició i Bromatologia de la Universitat de Barcelona, aquestes dietes "tenen coses bones i originals, però les bones no són originals i les originals no són bones". Una altra anotació abans de continuar: que els autors d'aquest tipus de llibres siguin mèdics o nutricionistes no és garantia inapel·lable de fiabilitat. En l'àmbit de la salut, com en tots, hi ha bons i dolents professionals: el conegut Pierre Dukan, sense anar més lluny, va ser expulsat del Col·legi de Metges francès en 2014, precisament per la seva polèmica dieta.

El que diu la ciència

Els promotors del dejuni intermitent —fins i tot aquells que publiquen llibres amb cert halo de màgia— citen sovint diferents estudis científics. Recerques que, en alguns casos, han estat publicades per institucions de prestigi, com el Servei Nacional de Salut de Regne Unit (NHS), i que, per tant, són de fiar. Però són concloents? Amb els documents sobre la taula, podem assegurar que el dejuni és beneficiós per a la salut? Segons la més recent revisió científica que s'ha fet sobre el tema, publicada al setembre de 2018, no. A dia d'avui, i amb les dades existents, no es pot afirmar que el dejuni sigui bé per a la salut.

"Els estudis disponibles són escassos, s'han realitzat amb poques persones, durant un període de temps breu i, a més, tenen importants limitacions metodològiques. Per això, no es poden extreure conclusions sobre els possibles efectes beneficiosos del dejuni ni descartar tampoc possibles efectes perjudicials", exposa el document, elaborat per un solvent equip d'investigadors de l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), el Centre Cochrane Iberoamèrica, l'Acadèmia Espanyola de Nutrició i Dietètica (AEND) i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT).

És a dir: tampoc es pot afirmar que sigui dolent dejunar. "La veritat és que no ho sabem", reconeix el nutricionista Eduard Baladia, director del Centre d'Anàlisi de l'Evidència Científica de l'Acadèmia Espanyola de Nutrició i Dietètica (CAEC-AEND). I aquí està el quid de la qüestió: "Si les proves diuen que els possibles beneficis són dubtosos i no coneixem bé els riscos, hauríem de recomanar-ho? La resposta òbvia és no, perquè els possibles riscos (desconeguts) superen als possibles beneficis (dubtosos), sobretot quan tenim alternatives identificades com a eficaces i segura pel que volem tractar", raona.

Una porta als trastorns alimentaris


Imatge: motortion

I és que, en general, els estudis analitzen els efectes del dejuni en les persones sanes. O, dit d'una altra manera, descarten a la població de risc. Això significa que no tenen en compte, precisament, al públic al que es dirigeixen tots aquests mètodes de dejuni. "Cal preguntar-se qui van a fer aquest tipus de dietes —suggereix el nutricionista Julio Basulto—. Són persones sanes? No. La major part són persones que volen perdre pes. I, en el col·lectiu de les persones amb sobrepès o obesitat, hi ha una gran prevalença de trastorns alimentaris. Per exemple, el de l'atracón. Dejunar augmenta les possibilitats que això es cronifique o s'agreugi. És a dir, pot ser la porta a un trastorn alimentari", adverteix.

Basulto afegeix que l'altre problema que té la dieta del dejuni intermitent és que deseduca. "Encara que no et causi un trastorn alimentari, aquesta dieta no t'ensenya a menjar adequadament per a totes les situacions del dia a dia, sinó que, per contra, t'ensenya a no menjar. La pregunta és: hi ha una altra manera d'aprimar que no deseduque? La resposta és que sí la hi ha. Per tant, optem per ella, no per dejunar", conclou.

Alternatives saludables per viure més (i millor)

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) aconsella seguir una dieta sana per prevenir la malnutrició i diverses malalties no transmissibles: des de l’obesitat i la diabetis a la hipercolesterolemia i la hipertensió.Encara que les necessitats nutricionals poden variar segons les persones i les seves circumstàncies, els pilars d’una bona alimentació són sempre els mateixos: mantenir una baixa ingesta total de greixos (menor al 30 % de la ingesta calòrica diària); substituir els greixos saturats per les insaturades; prendre almenys cinc porcions de fruites i verdures al dia; menjar llegums, cereals integrals i fruita seca; reduir el consum de sucre a menys del 10 % de la ingesta calòrica total i limitar el consum de sal a menys de 5 grams al dia. El dejuni no es troba dins d’aquestes recomanacions saludables. Al fil d’això, el nutricionista i investigador Eduard Baladia comparteix les següents reflexions:

  • Existeixen intervencions ben conegudes, com l’activitat física, que retarden l’envelliment entès com a pèrdua funcional o anys de vida sense activitat. Cal solucionar el sedentarisme i la solitud, dos factors que tornen a les persones d’una certa edat en vells (subjectes no funcionals a nivell social).
  • Les teories sobre la deficiència energètica i major longevitat, nascudes en part de l’avaluació de certes regions com Okinawa (Japó), no deixen de ser teories a les quals cal donar explicacions vàries: fruites, hortalisses, peix i vida activa, factors ben coneguts que eviten malalties i permeten envelliment funcional. Segurament, la restricció calòrica (que no és tan severa com en altres zones igual de pobres), no expliqui molt més. Així i tot, la possibilitat ha de quedar oberta, però és que resulta que el lema d’Okinawa no és “dejuna i viuràs” sinó “no menjar fins a la sacietat”.
Setembre 2019 Imatge: CONSUMER EROSKI

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

aprimar dejuni

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte