Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Del cansament a la pèrdua de visió: aquests són els símptomes de la falta de vitamines

El dèficit de vitamines (també el seu excés) pot suposar problemes greus de salut. Descobreix quant necessites de cada vitamina i com reconèixer si et falta o si et sobra

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 17 de Novembre de 2019
Imatge: Getty Images

Per excés o per defecte: no comptar amb els nivells adequats de vitamines pot suposar problemes seriosos de salut. T’expliquem aquestes conseqüències, fins i tot les que provoca una patologíal fet que redueix l’absorción d’aquests components, el SIBO. A més, et presentem en una taula les ingestes diàries de vitamines recomanades.

Un excés de vitamines pot ser tóxico, com molt a la seva pesar van saber els exploradors de l’Ártico que van morir després de menjar l’hígado dels animals que caçaven, molt ric en vitamina A. L’hígado de rens, foques, ossos/ossos polars i ossos/ossos de trineu és extremadament ric en retinol, i basten menys de 200 grams per provocar una hipervitaminosis que pot conduir a la mort.

En l’altre extrem del pèndol, trobem els casos de falta de vitamines, que pot deure’s a múltiples factors.

  • Hi ha medicaments que interfereixen amb l’absorción o el metabolisme d’algunes vitamines. Els antiácidos dificulten l’absorción de vitamina B12 i els antidepressius augmenten les nostres necessitats de ácido fólico.
  • El tabaquisme tampoc ajuda. Els fumadors necessiten una major quantitat de vitamines antioxidants, especialment C i I
  • Cal anar amb compte amb les tècniques culinàries que emprem molt habitualment. Quan bullim verdures i tirem l’aigua, estem perdent la major part de vitamina B9 i dt.́s d’un 50 % de B1. Per això es recomana que, quan coguem les verdures, reutilitzem el brou per aprofitar les seves vitamines.

A més, detrás de el déficit de vitamines s’amaga, moltes vegades, una patologíal fet que redueix l’absorción d’aquests components, el SIBO. En els óltimos añus, hem descobert que la microbiota, aquesta legión de microorganismes que pobla el nostre intestí, pugues desempeñar un paper essencial en l’aparición de nombrosos trastorns. Un dels dt.́s habituals és el SIBO (sobrecrecimiento dels bacteris de l’intestí prim), que afecta a la zona del nostre tub digestiu que la seva misión és la digestión i l’absorción de nutrients.

Com ens explica el doctor Ángel Durántez, especialista en Medicina Preventiva i Antienvejecimiento, “un quadre de SIBO pot provocar un problema de malabsorción de vitamina B12, amb un efecte paral·lel de sobreproducción de vitamina B6. Pot haver-hi, així mateix, deficiències en l’absorción de vitamines liposolubles —que es dissolen en olis i grasses—, com l’A, la D i la I. También alguns bacteris podrían produir un excés de vitamina K, la qual cosa podría posar en risc als pacients anticoagulados”.

Normalment, el SIBO es manifesta en forma de síntomas digestius (gasos, hinchazón, diarrea, estreñimiento…), però también pot provocar problemes de pell, dolors articulessis o, fins i tot, trastorns autoinmunes. Són síntomas tan diversos i, sovint, inespecíficos, que és freqüent que el diagnóstico es compliqui i que als pacients se’ls diagnostiquin patologías com el síndrome de l’intestí irritable, la malaltia celíaca o intolerància a la lactosa.

Quant necessites de cada vitamina

Font: ‘Ingestes diàries recomanades per la población españona’, taules de la Federación Españona de Societats de Nutrición, Alimentación i Dietética (FESNAD). Base de dades Españona de Composición d’Aliments (BEDCA) i elaboración pròpia. (1) Els excessos de vitamines es produeixen, sobretot, per una excessiva suplementación. (2) La vitamina A se mesura en equivalents de retinol (RE). μg=Micrograms. (3) A la primavera i estiu són suficients de 10 a 20 minutos al vaig donaŕa de sol. A l’hivern, gairebé dues hores. (–) No hi ha establert ningún límite dt.́ximo.

Novembre 2019 Imatge: CONSUMER EROSKI

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

vitamines

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions