Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Del cansament a la pèrdua de visió: aquests són els símptomes de la falta de vitamines

El dèficit de vitamines (també el seu excés) pot suposar problemes greus de salut. Descobreix quant necessites de cada vitamina i com reconèixer si et falta o si et sobra

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 17deNovembrede2019
Alimentos frutas frutos secos Imatge: Getty Images

Per excés o per defecte: no comptar amb els nivells adequats de vitamines pot suposar problemes seriosos de salut. T’expliquem aquestes conseqüències, fins i tot les que provoca una patologi?al fet que redueix l’absorcio?n d’aquests components, el SIBO. A més, et presentem en una taula les ingestes diàries de vitamines recomanades.

Un excés de vitamines pot ser to?xico, com molt a la seva pesar van saber els exploradors de l’A?rtico que van morir després de menjar l’hi?gado dels animals que caçaven, molt ric en vitamina A. L’hi?gado de rens, foques, ossos/ossos polars i ossos/ossos de trineu és extremadament ric en retinol, i basten menys de 200 grams per provocar una hipervitaminosis que pot conduir a la mort.

En l’altre extrem del pèndol, trobem els casos de falta de vitamines, que pot deure’s a múltiples factors.

  • Hi ha medicaments que interfereixen amb l’absorcio?n o el metabolisme d’algunes vitamines. Els antia?cidos dificulten l’absorcio?n de vitamina B12 i els antidepressius augmenten les nostres necessitats de a?cido fo?lico.
  • El tabaquisme tampoc ajuda. Els fumadors necessiten una major quantitat de vitamines antioxidants, especialment C i I
  • Cal anar amb compte amb les tècniques culinàries que emprem molt habitualment. Quan bullim verdures i tirem l’aigua, estem perdent la major part de vitamina B9 i dt.?s d’un 50 % de B1. Per això es recomana que, quan coguem les verdures, reutilitzem el brou per aprofitar les seves vitamines.

A més, detra?s de el de?ficit de vitamines s’amaga, moltes vegades, una patologi?al fet que redueix l’absorcio?n d’aquests components, el SIBO. En els o?ltimos an?us, hem descobert que la microbiota, aquesta legio?n de microorganismes que pobla el nostre intestí, pugues desempen?ar un paper essencial en l’aparicio?n de nombrosos trastorns. Un dels dt.?s habituals és el SIBO (sobrecrecimiento dels bacteris de l’intestí prim), que afecta a la zona del nostre tub digestiu que la seva misio?n és la digestio?n i l’absorcio?n de nutrients.

Com ens explica el doctor Ángel Dura?ntez, especialista en Medicina Preventiva i Antienvejecimiento, “un quadre de SIBO pot provocar un problema de malabsorcio?n de vitamina B12, amb un efecte paral·lel de sobreproduccio?n de vitamina B6. Pot haver-hi, així mateix, deficiències en l’absorcio?n de vitamines liposolubles —que es dissolen en olis i grasses—, com l’A, la D i la I. Tambie?n alguns bacteris podri?an produir un excés de vitamina K, la qual cosa podri?a posar en risc als pacients anticoagulados”.

Normalment, el SIBO es manifesta en forma de si?ntomas digestius (gasos, hinchazo?n, diarrea, estren?imiento…), però tambie?n pot provocar problemes de pell, dolors articulessis o, fins i tot, trastorns autoinmunes. Són si?ntomas tan diversos i, sovint, inespeci?ficos, que és freqüent que el diagno?stico es compliqui i que als pacients se’ls diagnostiquin patologi?as com el si?ndrome de l’intestí irritable, la malaltia celíaca o intolerància a la lactosa.

Quant necessites de cada vitamina

Font: ‘Ingestes diàries recomanades per la poblacio?n espan?ona’, taules de la Federacio?n Espan?ona de Societats de Nutricio?n, Alimentacio?n i Diete?tica (FESNAD). Base de dades Espan?ona de Composicio?n d’Aliments (BEDCA) i elaboracio?n pròpia. (1) Els excessos de vitamines es produeixen, sobretot, per una excessiva suplementacio?n. (2) La vitamina A se mesura en equivalents de retinol (RE). ?g=Micrograms. (3) A la primavera i estiu són suficients de 10 a 20 minutos al vaig donar?a de sol. A l’hivern, gairebé dues hores. (–) No hi ha establert ningu?n li?mite dt.?ximo.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

vitamines

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions