Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Descobreix com els nabius protegeixen el teu cor

Siete ideas para aprovechar estos frutos cuyo secreto reside en el color azul que les otorgan las antocianinas

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 14 de Abril de 2019

Untats en torrades integrals, fets puré dins de tortillitas de civada o espremuts en sucs de fruita. Els nabius són un fruit blau amb més virtuts que la d’acolorir els teus plats. Protegeix el teu cor i, consumit diàriament, allunya el perill de patir una malaltia cardiovascular, afirma una recent recerca. Dos experts ens revelen el seu misteri i ens donen idees per prendre nabius cada dia. Però ull! En això de protegir el cor, aquest fruit del bosc no està sol.

El nabiu és senzill d’obtenir en el jardí i ens reporta molts moments de satisfacció. Aquest fruit azulado sap igual de bé en bescuits o convertit en melmelada que espremut com a ingredient d’un smoothie. Aquesta característica és motiu més que suficient per afegir-ho a la dieta. Però és que, a més, menjar 200 grams diaris de nabius pot millorar la salut dels gots sanguinis i reduir la pressió arterial, segons un estudi publicat en Journal of Gerontology Sèries A.

Les antocianinas pinten als nabius de blau i protegeixen les teves artèries

El nabiu és una bona font d’antocianinas, flavonoides i fenols, substàncies amb propietats antiinflamatorias i antioxidants que ajuden a enfortir les defenses del cos que protegeixen contra l’acció dels radicals lliures. Però és que, a més, “les antocianinas ajuden a baixar la pressió arterial”, explica la nutricionista Ana Rodriguez-Mateos, de la Universitat de King’s (Regne Unit), principal autora de la recerca citada.

Les antocianinas són compostos químics presents de forma natural en les plantes (fitoquímicos) que actuen com a pigments; és a dir, que resulten els responsables del característic color blau dels nabius. Per això, diu la nutricionista, “és correcte dir que els compostos que acoloreixen de blau els nabius també els atorguen els seus efectes beneficiosos”.

Encara que el mecanisme exacte de com actuen en el sistema cardiovascular no se sap amb certesa, els científics sí creuen tenir algunes pistes. Aquestes molècules podrien ajudar a estimular la producció d’òxid nítric en el cos, una substància que millora la circulació i regula la tensió arterial. Aquest efecte, mantingut en el temps i amb un consum diari, podria reduir el risc de desenvolupar una malaltia cardiovascular fins a en un 20 %, conclou l’estudi d’aquesta investigadora.

Ramón de Cangas, doctor en Biologia Molecular i dietista-nutricionista membre de l’Acadèmia Espanyola de Nutrició i Dietètica, pren cautela abans de “considerar als nabius una superfruta” o un nou superalimento, però sí admet que els seus beneficis resulten de sobres coneguts. I dona algunes pistes més sobre la química beneficiosa de menjar-los: “Les antocianinas incrementen els nivells en sang de certs metabòlits derivats d’elles que permeten l’expressió de certs gens i l’activitat vascular”. L’efecte resultant es tradueix, entre altres coses, en una reducció de la tensió arterial, la qual cosa protegeix el cor. Segons aquest expert, “a aquest mecanisme col·laboren a més altres fitonutrientes i minerals presents en el nabiu, com el potassi”.

Set idees per menjar nabius

Però prendre 200 grams diaris d’aquesta fruita azulada -la quantitat que marca l’estudi per notar els seus efectes- pot convertir-se en una tasca complicada. Per això, Rodriguez-Mateos dona dues idees senzilles per incorporar-los a la dieta: afegir-los als cereals del desdejuni o esprémer-los en forma d’un smoothie. Això sí, perquè siguin més barats, l’experta aconsella emprar nabius congelats. Una altra proposta? Prendre’ls com un aperitiu saludable entre hores.

De Cangas afegeix altres quatre alternatives per aprofitar les seves virtuts. La primera: fer amb ells un puré i untar-ho sobre pa integral (farina de gra sencer). Una proposta similar seria usar el puré com a farcit per unes tortitas de civada integral. Però també poden utilitzar-se com a ingredient per fer una amanida amb tomàquet, fruita seca sense sal, oli d’oliva verge extra i vinagre. I fins i tot serveixen per preparar una macedònia de diferents fruites.

I no sol nabius

Però el nabiu no és l’únic aliment que conté antocianinas que regulen la tensió vascular. Altres fruites i verdures azuladas riques en antocianinas són els raïms vermells, les maduixes, groselles, mores, gerds, pomes, peres vermelles, prunes, cireres, albergínia, ceba vermella i la col lombarda.

I, per descomptat, no solament els aliments blaus són bons per al cor. “Hi ha estudis que relacionen el consum d’aliments amb flavanoles com el cacao pur o la xocolata amb alt contingut en cacao, la canyella i fins i tot la magrana amb reducció en la tensió arterial”, conclou De Cangas.

Etiquetas:

frutos rojos-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions