Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Descobreix per què la pruna passa és un laxant tan eficaç

Una pruna passa és cinc vegades més efectiva com a laxant que una pruna fresca, però té alguns inconvenients

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 20 de Abril de 2019

Gairebé sempre pensem en ella com a part de la farmaciola, encara que estigui en el fruiter. És igual que sigui un aliment exquisit o que ofereixi una enorme versatilitat per cuinar; les seves bondats en els fogons no es coneixen tant com les del bany. I és que la pruna té fama de ser un laxant natural. A què es deu aquesta qualitat? I quin altres propietats té? Varien molt els nutrients entre les peces fresques i les panses? T’expliquem alguns secrets d’aquesta fruita “edulcorada” que millora els teus plats mentre cuida la teva salut intestinal.

No és la fruita més vistosa del mercat, però és molt rica i agraïda en els fogons. Podem menjar-la freda o calenta, fresca o en pansa, en el desdejuni o el sopar... i incloure-la en tots els plats del menú de molt diverses maneres. Ja sigui en melmelades o al natural, com a farcit de carns o en postres, la pruna s'adapta a tot: des de la superfície de les torrades fins a l'interior d'un pollastre al forn.

Existeixen moltes varietats d'aquesta fruita i algunes fins a tenen nom propi. És el cas de les prunes claudias, que es diuen així en honor a Claude de Valois, la primera esposa del rei Francisco I de França. I hi ha més: Laetitia i Larry Ann, Santa Rosa, Golden Japan... Com la llista de noms és llarga i la podem oblidar amb facilitat, la manera més senzilla de classificar aquesta fruita és per colors i per dulzor, el tret que determina els seus usos culinaris.

  • Grogues. Molt sucoses, encara que també àcides, són les millors per elaborar melmelades i gelatines. Funcionen bé com a farcit de carns i aus, a més de com a ingredient de salses agridulces.
  • Rojas. També sucoses i una mica més dolces, poden menjar-se al natural i emprar-se en les mateixes receptes que les grogues, encara que el seu color, més vistós, convida a utilitzar-les en pastissos, sorbets, gelats i altres postres.
  • Negres. La seva pell és fosca (de vegades, azulada) i són molt dolces. Si preparem una melmelada amb elles, haurem d'afegir menys sucre de la qual posaríem amb unes prunes grogues. Aquestes són les més adequades per coure i elaborar salses d'acompanyament i guarnicions.
  • Verds (o claudias). Són les reines de les prunes i les més dolces de totes; una delícia per menjar al natural i un ingredient molt benvolgut en rebosteria. Aporten un exquisit sabor a les receptes i eviten que afegim tant sucre.

El truc per triar les millors prunes fresques és que siguin fermes al tacte i no tinguin magulladuras ni marques en la pell, però sí un polvillo fi i blanquecino en la superfície, doncs això indica que han estat recollides fa poc de l'arbre. Com és una fruita bastant delicada (no dura al punt més de tres o quatre dies), és important comprar solament les que anem a consumir fresques en aquest període o, si no, utilitzar-les per cuinar i congelar. Si les guardem en la nevera es conservaran millor, però es recomana treure-les a temperatura ambienti una estona abans de menjar-les per poder gaudir plenament de la seva textura i el seu sabor. I, per descomptat, cal rentar-les molt bé, sobretot si les mengem amb pell.

Un laxant eficaç (amb matisos)

Imatge: belchonock

Com totes les fruites, les prunes són un aliment saludable que hauria de formar part de la nostra dieta habitual, especialment quan està de temporada. En menjar-les, ingerim aigua (el seu principal component), vitamines A i C, carbohidrats simples i complexos, i minerals com el potassi i el fòsfor, molt important per cuidar els nostres ossos/ossos i dents. No obstant això, la característica més excel·lent de les prunes és la seva provada eficàcia com a laxant natural.

Aquesta qualitat es deu a dues raons: una destacada presència de fibra dietètica (inclosa la pectina) i de sorbitol, un hidrat de carboni molt utilitzat com a edulcorant en infinitat de productes light i que està present de manera natural en alguns aliments. El sorbitol, com explica la Federació Espanyola de Nutrició (FEN), té una lleu acció laxant. I aquest efecte es potencia quan consumim fibra, un nutrient que per si afavoreix el trànsit intestinal.

És igual d'eficaç una pruna fresca que una pansa? No, perquè el seu perfil nutricional és ben diferent. Les panses contenen molta menys aigua que la fruita fresca i concentren, per tant, els nutrients que les componen. Així, a igual pes, ens aporten més quantitats de nutrients. En 100 grams de prunes passes hi ha cinc vegades més quantitat de fibra i de sorbitol que en 100 grams de prunes fresques. Per aquest motiu es recomanin per als casos de restrenyiment.

Però les prunes passes no solament concentren fibra i sorbitol: fan el mateix amb la resta dels nutrients. Serveixi com a exemple aquesta dada: tenen quatre vegades més sucre i el quíntuple de calories. Per tant, hem de ser acurats i recordar que si consumim aliments vegetals de forma quotidiana, el més segur és que no tinguem problemes per anar al bany amb regularitat. Això ens permetrà gaudir de les prunes (siguin fresques o panses) des del costat gastronòmic, en lloc de pensar en elles de manera funcional.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

pruna

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte