Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Descobrir el plaure de menjar peix

L'objectiu és donar més protagonisme al peix en els menús setmanals i descobrir el plaure de menjar aquest nutritiu aliment

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 06 de Abril de 2007
img_dorada2

Moltes persones, bé per costum religiós o com a resposta a un hàbit adquirit amb els anys per tradició familiar, segueixen la norma de menjar pescat els divendres. Aquesta bona pràctica no hauria de quedar relegada a un dia a la setmana si s’atenen les recomanacions alimentàries de dieta equilibrada, per equiparar el consum setmanal de peix al de carn, més quan les preferències de gran part de la població reflecteixen un major consum de carn, en ocasions exagerat. Això fa encara més necessària la insistència d’aprendre a elaborar receptes saboroses, fàcils i econòmiques amb diferents peixos, amb especial atenció als peixos de temporada i de pesca local. L’objectiu és clar: donar més protagonisme al peix en els menús setmanals i descobrir el plaure de menjar aquest nutritiu aliment.

Receptes variades i senzilles de cuinar

L’oferta actual al mercat de peixos i mariscs és immensa gràcies a les noves tècniques de distribució, preparació prèvia i conservació. Les formes en les quals es pot cuinar cada varietat de peix són incalculables. No obstant això, els costums gastronòmics de cada regió o país fan que cada peix es relacioni amb una elaboració característica. Això ocorre amb el bacallà al pil-pil, el lluç al forn o en salsa verda o el llobarro a la sal.

Els costums gastronòmics regionals fan que cada peix es relacioni amb una elaboració característica

El receptari d’Eroski Consumer inclou més de 380 receptes de peixos i mariscs, tantes com para no repetir en el menú del dia durant tot un any, i més que suficients per recopilar les que més agradin, més saboroses resultin i més adequades siguin a la temporada de pesca i a les preferències dels comensals.

Les següents són diverses propostes de receptes amb els peixos més consumits, tant per recuperar les preparacions més tradicionals, com per innovar en la cuina amb noves combinacions d’aliments, formes d’elaboració i suggeridores presentacions.

  • Bacallà: receptes tradicionals i curioses. El bacallà salat, fresc o congelat és un dels peixos més consumits en les llars i amb el qual es cuinen receptes tan arrelades com l’ajoarriero , la truita de bacallà, el bacallà en salsa verda, els cigrons amb bacallà o l’exqueixada . Aquest peix no s’ha de confondre amb l’abadejo, de la mateixa família, però que resulta de menor qualitat, si bé serveix per elaborar les mateixes receptes.

    Si el bacallà es cuina amb pell, s’obtenen receptes gelatinosas com el tradicional bacallà al pil-pil. A part de les receptes més tradicionals, aquest peix resulta molt saborós per afegir-ho a una amanida, com a ingredient d’una recepta original milhojas d’albergínia, serveix de base a uns pastelitos de bacallà, a un pastís fred amb gambes o a unes cebes farcides.

    També es pot esmicolar per emprar-ho com a ingredient principal en receptes més elaborades, com a croquetes, bunyols, mandonguilles i empanades, que resultaran sucoses i saboroses i més apetitoses per als nens, a els qui cal educar en els sabors del mar.

  • Lluç i llucet: peixos de sempre amb toc original. El lluç i el llucet són dos peixos que, pel seu suau sabor, i en gran mesura pel seu preu assequible, formen part de la cistella de la compra setmanal de moltes llars. La recepta de lluç al forn és assequible quant a elaboració i sempre surt bé si el lluç és fresc i qui cuina coneix el funcionament i la potència calorífica del forn. Per no allunyar-se de la recepta tradicional, però fer-la més apetitosa i saborosa, es pot sorprendre amb l’acompanyament, que pot ser de xampinyons i pebrot verd o de patates i tomàquets, o bé cobrir-se amb una original salsa d’avellanes i ametlles.

    El lluç farcit és una altra de les receptes clàssiques. La part creativa la componen els ingredients del farciment que es presten a innovar. Es proposen tres receptes diferents pel picadillo: fer una barreja amb porros i llagostins, amb un ofegat de ceba, xampinyons i gambes o provar la recepta més exquisida d’ajoarriero de cabra. Tres receptes de lluç que permeten sortir de la rutina i sorprendre als comensals són les que canvien per complet la presentació. Aquest és el cas dels canelones de lluç al pebrot del piquillo, l’hamburguesa de lluç amb salsa de tomàquet o la sorprenent recepta de carbassons farcits de lluç i trigueros.

    Els qui es consideren principiants en la cuina poden començar amb receptes senzilles que s’elaboren en menys de deu minuts, com el lluç amb verduritas al microones o en papillote. Aquestes mateixes preparacions es poden aplicar al llucet, encara que els temps de cuinat s’han d’adaptar a aquest peix més quin, ja que és probable que es cuini abans.

  • Verat: peix a la primavera. El verat o verdel és un peix de temporada en els mesos de primavera. Per això, durant aquests mesos, si agrada, es pot comprar verdel totes les setmanes i estrenar-se cada vegada amb una recepta nova, en lloc de limitar-se a cuinar-ho sempre de la mateixa manera. És un peix amb carn prieta que, si es cuina massa, resulta sec, poc sucós. Per això, en elaborar el verat s’ha de pensar en receptes que tinguin suc, com la de verat en papillote amb verdures o la de mandonguilles de verdel.

    Es pot preparar marinado perquè resulti més suculent i, d’aquesta manera, dona un toc saborós a una amanida de pasta. El resultat és un plat combinat que bé pot servir-se com a plat únic.

Més peix, millor dieta

El peix és un aliment ric en proteïnes d’alt valor biològic. En funció de la quantitat de greix que aporta, es distingeixen en blaus o grassos i blancs o magres. El greix insaturat és la més abundant en la composició dels peixos blaus, en particular els àcids grassos omega-3.

El valor nutricional del peix millora la dieta si s’inclou de manera periòdica

Respecte al seu contingut en micronutrientes, destaquen les vitamines del grup B (B1, B2, B3, B12), les liposolubles A i D (sobretot en els peixos grassos) i certs minerals (fòsfor, potassi, calci, magnesi, ferro i iode), en quantitats variables segons el peix. El peix marí és més ric en sodi, iode i clor que el peix d’aigua dolça. Per seguir una dieta equilibrada es recomana consumir peix de tres a quatre vegades per setmana, amb la finalitat de treure rèdit a les seves excel·lents qualitats nutritives. El valor nutricional del peix fa que, en incloure-ho periòdicament en la dieta, aquesta millori en els seus perfils nutricionals.

Peixos blancs: bacallà, faneca, gall, llenguado, llobarro, lluç, perca, platija, rap i ratlla. Es recomana cuinar-los cuits, tant en aigua com al vapor, guisats, fregits o acompanyats d’un ofegat de verdures, ja que així queden molt més sucosos.

Peixos semigrasos: besuc, breca, cabracho, chanquete, congrio, daurada, halibut, nero, peix espasa, turbot, roger, sargo i truita. La millor manera de cuinar aquests peixos és en sec, és a dir, rostits al forn, a la graella o en papillote.

Peixos grassos: anguila, areng, tonyina, bonic del nord, bonic del sud, aladroc, verat, chicharro, palometa, salmó i sardina. Convé rostir-los a la graella o en papillote, ja que d’aquesta manera es cuinen en el seu propi greix. En guisats, aquests peixos també resulten molt apetecibles i saborosos com el popular marmitako de bonic, típic del País Basc i Navarra.

CONÈIXER MÉS PER MENJAR MILLOR

Eroski Consumer, en el seu objectiu d’informar i formar al consumidor sobre les bondats dels peixos i mariscs i de la necessitat d’augmentar el seu consum, va publicar la “Guia pràctica de Peixos i Mariscs”. Al llarg de diversos capítols, es recopila tota la informació que més utilitat li reporta al consumidor, com el valor nutricional al detall de cada peix particular i la seva associació amb la salut, consells i tècniques culinàries, mètodes de conservació idonis per a cada cas, el calendari de temporada de peixos i mariscs. Dedica un capítol aparti a descriure diferents possibilitats que fan que el peix agradi més als nens.

També el FROM (Fons de Regulació i Organització del Mercat dels Productes de la Pesca i Cultius Marins) ha editat un “Manual practico sobre peixos i mariscs frescos” amb l’objectiu de donar a conèixer, tant al consumidor final com als professionals de l’hostaleria i la restauració, els seixanta peixos i mariscs frescos més populars, freqüents i comuns dels mercats, per mitjà de fitxes per a cadascuna de les espècies.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions