Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Descremats de xocolata

Els preparats baixos en greix no representen un alt percentatge de l'energia total diària, però no es recomana consumir-los de forma regular

La xocolata, un tabú per a moltes persones que necessiten cuidar el seu pes, es presenta en forma de deliciosa crema, aparentment a l’abast de la mà de tots els públics. Sota les referències publicitàries de «baix en greixos» s’amaga un plaure per al paladar del que convé conèixer totes les seves cares.

Partim de la base que cap aliment engreixa o aprima. Engreixa menjar malament. Per tant, no es pot atribuir a un únic aliment la capacitat d’engreixar o aprimar, definicions que, d’altra banda, atenen a complexos processos fisiològics de l’organisme. No obstant això, sí que resulta útil saber el paper que exerceix cada aliment, per la seva particular composició nutritiva, dins d’una dieta de control de pes.

Per exemple, de les 1500 Quilocalories que se solen prescriure en clínica per a una dieta de pèrdua de pes, una crema de xocolata desnatada representa únicament el 8% de l’energia total diària. La qüestió està en si aquest tipus d’aliments es poden entendre o no com realment baixos en energia i si és aconsellable consumir-los de forma regular.

Els productes als quals ens referim, les postres làctiques de xocolata o cremes de xocolata, solen anar acompanyats del missatge cridaner «baix en greixos» que, encara que si que significa més saludable, no necessàriament compleix el criteri de «baix en calories».

Plaure diari o ocasional?

Un dels aspectes que converteix la xocolata i els seus derivats en un atractiu plaure en menjar-los és precisament que no són aliments de consum quotidià. Representen aquesta part de l’alimentació relacionada amb els costums socials i culturals, les quals reserven el més deliciós per a les ocasions especials.

Una crema descremada de xocolata que aporti entre 115-121 quilocalories (depenent de la marca) se situa, energèticament parlant, entre un iogurt descremat amb fruites (90 kcal) i unes natilles de xocolata (150-160 kcal). Encara que aquestes postres làctiques descremades amb xocolata no es poden considerar com a aliments de consum habitual en dietes d’adelgazamiento, en les quals per a les postres es poden reservar unes 60 kcal (130 g de fruita o un iogurt descremat), sí que poden funcionar com a premi ocasional que no trenca l’harmonia d’una alimentació hipocalórica equilibrada.

Desxifrar les etiquetes

De vegades resulta una àrdua tasca arribar a entendre o valorar correctament el que ens transmet un etiquetatge, ja que comporta temps i coneixements previs del que representa cada nutrient citat en l’envàs. Per exemple, els 0,9 g de greix (per cada 100 g de porció comestible, aspecte últim que no s’adverteix en l’etiqueta) que assenyalen les marques comercials es converteixen en 1,2 g, ja que cada envàs conté 125 g de producte.

No obstant això, els missatges publicitaris i la informació de l’etiqueta són insistents en l’escassa aportació grassa del producte, i el nutrient mes controvertit, el sucre, ni s’esmenta. Unes postres d’aquest tipus porta, sempre segons la marca, uns 20 g d’hidrats de carboni per unitat de 125 g. En l’etiqueta es pot llegir, a l’apartat de «ingredients», la paraula sucre i, en el quadre de «valors mitjans», hidrats de carboni. Encara que els termes són diferents, el concepte és el mateix. Curiosament, en alguns fòrums d’opinió de la xarxa, es pot observar com alguns consumidors confosos per la taula de composició que apareix a les pàgines Web oficials d’algunes cases comercials valoren positivament que les postres tingui hidrats de carboni però no sucres.

En definitiva, aquest tipus de postres làctiques, de sabor i textura molt aconseguits, representen un veritable plaure amb menys energia per als paladars més llaminers. Per aquest motiu, poden considerar-se aliments ocasionals en dietes d’adelgazamiento i manteniment del pes corporal. No obstant això, convé tenir en compte el seu contingut en sucres a l’hora de valorar el seu consum en un altre tipus de dietes terapèutiques, com en cas de diabetis o hipertrigliceridemia, i no deixar-se portar només pel cridaner missatge que al·ludeix al seu baix contingut en greixos.

Carbohidrats

ImgImagen: Andrés Nakamatsu
Els carbohidrats, responsables de l’atractiu sabor dolç i comunament coneguts com a sucres, són substàncies que proporcionen una energia de 4 quilocalories per gram d’aliment. Els hi ha de diferents tipus, però la sacarosa és el més conegut, ja que és el sucre comú que s’utilitza en la llar com a edulcorant d’infinitat d’aliments.

De les 115 kcal d’una crema de xocolata desnatada, al voltant de 90 provenen del sucre. A més, les cremes de xocolata desnatades contenen edulcorants com l’aspartamo o l’acesulfamo K, amb un poder endulzante fins a 180 vegades major que el de la sacarosa i amb menys energia, alguna cosa que els converteix en uns additius molt interessants per potenciar el sabor sense afegir més calories.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions