Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Desdejuni saludable, què ha de contenir i què no?

La recomanació d'incloure un làctic, un cereal i una fruita no té per què seguir-se rigorosament sempre que es triïn alternatives sanes per començar el

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 26deFebrerde2014

El desdejuni “ideal” és un dels temes més tractats en l’àmbit de la dietètica i nutrició. En general, es recomana consumir un làctic, un cereal i una fruita perquè els tres grups d’aliments configuren una combinació interessant de nutrients. No obstant això, incloure’ls en un mateix menjar no sempre és possible, ja sigui per temps o per apetències. És això un problema? No, sempre que s’incloguin aliments saludables i se segueixi una dieta ajustada a les necessitats i la realitat de cada persona. En aquest article s’analitzen amb detall diferents tipus de desdejunis més tradicionals i es valora la seva idoneïtat. També s’ofereixen alternatives que poden ser suggeridores per uns quants, i tot un descobriment per a molts.

Img cafe humeante 01
Imatge: Mario Martinazzi

Com es pot millorar el desdejuni?

  • Img 145795g
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    1. Cafè. El cafè sol, tallat o amb llet, és la beguda més consumida en les primeres hores del dia. Les seves propietats saludables o preventives són discutides, si bé és inqüestionable que es tracta d’una de les fonts principals de cafeïna, excitant per excel·lència. No obstant això, fins i tot en aquest aspecte caben matisos: si és natural o barreja, o si és torrefacto (la qualitat és inferior), la varietat o la manera d’elaboració. És important conèixer tots aquests aspectes perquè una beguda de consum habitual no es converteixi en alguna cosa perniciós, encara que convé mesurar el seu consum en cas que se superin els 2 o 3 cafès diaris. Més quantitat, ja és abús.

    Alternatives: hi ha begudes que resulten ser un substitut perfecte per al cafè, atès que brinden vitalitat i energia, sense els inconvenients de la cafeïna. És el cas de la xicoira com a substitut molt antic (vindrà a la memòria l’olla de xicoira de les nostres àvies), que a més és un bon tònic i depurativo per al fetge. També està el malt de cereals (més coneguda com a “cafè de cereals”), els tes aromatizados (cadascun amb les seves diferents propietats), o les infusions aromatizadas.

  • 2. Suc de fruita, no com a hàbit. No és el mateix prendre un suc, per molt natural que sigui, que menjar la fruita fresca. No és un bon hàbit si es comparen aquestes dues opcions. Per tant, qui té costum de prendre per desdejunar suc comercial, no compleix sanament amb la recomanació oficial. En el suc, si no s’aprofita la polpa, es perd fibra, que a més de servir al bon ritme intestinal, ajuda a ralentir el pas dels sucres.

    Per als mesos freds, es pot alternar el consum de fruita fresca amb fruita cuita, rostida o en compota, per un reforç antioxidant ric en vitamina C que combini granada (o remolatxa), pastanaga, poma, mandarina o taronja i llimona.

  • Img tres cereales
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    3. Cereals de desdejuni ensucrats o chocolateados. Sorprendrà comprovar com en l’elecció dels cereals -l’ingredient majoritari del primer menjar del dia per a moltes persones-, radica la diferència entre fer un desdejuni molt ensucrat i poc saludable, que minva energia en lloc de brindar-la, i aconseguir tot el contrari. Caldria valorar la freqüència de consum dels cereals de desdejuni ensucrats, chocolateados, coberts de mel o de xocolata. Són els més habituals en la dieta infantil, i són una proposta de desdejuni molt millorable. Fins al punt que una ració de cereals ensucrats serveix més com a ració de sucres que com a font de carbohidrats complexos, per la qual cosa aquest costum està molt allunyada del recomanable.

    Alternatives: el nostre propi muesli al gust; flocs inflats al natural de diferents cereals barrejats amb raïms passes, orejones, pipes, sèsam, avellanes picades… i el toc personal (coco deshidratat, poma deshidratada, tacs de plàtan fresc…). Un bon començament matutino pot ser desdejunar arròs o altres cereals en gra, per exemple, un deliciós arròs amb llet.

  • 4. Torrades amb mantega i melmelada. La mantega és un aliment gras amb una qualitat de greix poc recomanable per a un consum habitual. cal matisar que la quantitat converteix alguna cosa saludable en alguna cosa insà. Podria ser més assenyat i encertat escollir per a moments puntuals i concrets una mantega de qualitat, en lloc de consumir diàriament una mantega light? Qualitat versus quantitat. De la melmelada, també cal fer una lectura atenta, i comprovar la quantitat de sucre afegit. És cridaner i poc grat comprovar com en algunes marques de melmelada, el sucre és el primer ingredient, mentre que la fruita no supera el 50% del pes del producte. Escollir les més naturals, les que no porten additius (o els que porten són escassos), i que continguin una alta proporció de fruita és un criteri molt responsable.

    Alternatives: pa natural de llevat mare, pans multicereales o pa de panses i nous, untats amb crema de fruita seca (es pot fer batent la fruita seca en una termomix); acompanyat de compota de poma i prunes a la canyella; una mica de melmelada natural, de mel o de melassa de cereals i grapat de fruita seca. La qualitat dels greixos, i per tant, la qualitat del desdejuni, és superior, si s’agafa l’hàbit d’acompanyar les torrades amb un chorrito d’oli d’oliva verge extra espolvoreado amb llavors de sèsam lleugerament torrades.

Un desdejuni per trencar els esquemes

Un desdejuni equilibrat és aquell que està compost per un cereal, un làctic i una fruita. Aquest missatge s’ha convertit en veritat inapel·lable, i no hauria de ser així. Un desdejuni pot no contenir aquests tres grups d’aliments, i deixarà de ser un problema i una preocupació per a moltes persones, si al llarg del dia es compleixen amb els mínims requisits de dieta equilibrada. Cada vegada és més evident que l’esquema de recomanacions dietètiques requereix múltiples matisos, atès que el convenient és que l’alimentació quotidiana s’ajusti a les necessitats individuals, i això és difícil que es pugui extrapolar a tota la massa de població.

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

A més, per a moltes persones la llet és un aliment problemàtic, per la qual cosa no està altre oferir alternatives equivalents, en lloc de culpabilizar a les persones per no prendre tal o com “aliment bàsic”. Així doncs, perquè el desdejuni ideal passada de la teoria a la pràctica i es converteixi en un moment de gaudi del dia, és important revisar els hàbits, reflexionar sobre el tema i valorar què aliments sans i naturals volem o podem incorporar a la nostra dieta de manera quotidiana.

Per què no començar el dia amb un te i una crema de cereals amb un grapat de fruita seca? O una infusió i un arròs amb llet i avellanes? Ve de gust un te i un sándwich salat? Què tal provar unes coques de cereals cobertes de compota de poma i panses a la canyella i un iogurt? Pa multicereales untat amb tomàquet i regirat o ou passat per aigua, acompanyat d’un suc natural? Una infusió juntament amb un bocata o una torrada amb oli d’oliva i pernil ibèric? Resta tot el dia per incloure en els diferents menjars els altres grups d’aliments dels quals tant s’insisteix perquè conformin el desdejuni: les fruites, i els làctics si agraden i sentin bé. La clau està a començar el dia amb energia, sense remordiments o preocupacions de no complir amb la norma, que d’altra banda, requereix revisió.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions