Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Desdejunis energètics mitjançant arròs

La preparació i condimentació dels aliments influeix en l'energia que reporten a l'organisme

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 19 de Novembre de 2009
img_cereales 5

El desdejuni ha de ser nutricionalment equilibrat i suposar entre el 20 i el 25% de les calories ingerides al llarg de la jornada. Tots sabem que és el menjar més important del dia i que al nostre país es compon de farináceos -pa de barra, motlle i torrat-, cereals, làctics, fruites i sucs. No obstant això, en altres països el desdejuni està format per arròs, principalment. Un passeig virtual al voltant del món permet conèixer els diferents costums en el desdejuni. A cada regió, es busquen els aliments més apetecibles que proporcionin energia, força i vitalitat per fer front a les tasques de la primera part del dia. Les propostes d’uns països resulten sorprenents per a uns altres a causa del costum d’ajustar-se a menjars típics, amb amb prou feines canvis en els ingredients i la forma de preparació. Una idea nova és usar l’arròs en gra com a component elemental.

Arròs per desdejunar

A Japó, el Ministeri d’Agricultura promou el consum d’arròs com a desdejuni tradicional entre els seus habitants, mitjançant cartells amb el lema “Have a arrissi day”, en al·lusió a l’expressió anglesa “Have a nice day” (“Tingues un bon dia”).

L’avantatge de consumir arròs en gra com a ingredient elemental és que es pot coure una quantitat d’arròs suficient per desdejunar durant tota la setmana o, almenys, diversos dies. El resultat és un plat molt diferent al desdejuni habitual, però que proveeix d’energia per a bona part del matí. Acostumar-se a preparar l’arròs amb antelació ajuda a adquirir l’hàbit de consumir-ho als matins, els bons resultats del qual s’aprecien. És una oportunitat per reivindicar el desdejuni típic oriental, encara que amb matisos que ho diferencien de la recepta original dels països de l’extrem orient.

Es parteix d’arròs rodó (l’elecció més completa és un desdejuni compost per arròs integral i biològic), es renta amb aigua fins a eliminar les restes d’impureses i pols, i s’escorre en un colador. Encara humit, l’arròs es torra en una paella i es remou amb una cullera de fusta fins que estigui sec i adquireixi un to daurat. A continuació, es bull en una olla de pressió o en una cassola amb 1,5 parts d’aigua per cada part d’arròs i una mica de sal marina. Quan la vàlvula de l’olla avisa -o quan comença a bullir si s’opta per la cassola-, es baixa el foc al mínim i es manté la cocció uns 45 minuts. Passat aquest temps, es retira del foc i es deixa reposar una cambra d’hora. El plat ja està llest per menjar.

Si es desitja una recepta dolça, es pot barrejar la ració d’arròs amb mig got de llet (les de civada o arròs són més dolços) i un grapat de raïms passes de Corinto, i aromatizar amb canyella, una versió diferent a l’arròs amb llet tradicional. Per a un desdejuni salat, s’acompanya amb llavors de sèsam torrat, pipes de girasol o de carabassa i, els més atrevits, poden amanir-ho amb gomasio i unes gotetes de tamari.

Gra sencer, en lloc de cereal processat

El Govern espanyol, en la campanya “Desperta, desdejuna, menja sa i mou-te”, trasllada a la població el concepte de desdejuni equilibrat, compost d’un làctic, fruita o suc i un cereal (galetes, pa, flocs, etc.), que pot completar-se amb altres complements (melmelada, mel, fiambres, oli d’oliva, margarina o mantega).

La forma en la qual es mostrin els aliments, la manera de preparar-los i com es condimentin influeix en l’energia que reporten a l’organisme, no només entesa com a calories, sinó també com la sensació de vitalitat, força i suport físic i mental que s’experimenta després del seu consum.

El denominador comú en els desdejunis és l’aportació elemental d’hidrats de carboni, en les diferents versions de cereals i derivats. Són els aliments de consum més usual. Els cereals en gra aporten una energia més duradora al no estar processats i coure’s el temps just. Els segueixen els flocs i les sèmoles, a més dels productes més processats, com els cereals de desdejuni i els elaborats amb farines (galetes, bescuits, brioixeria, etc.), que en general són molt ensucrats.

Els cereals en gra aporten energia durant més temps posat que no estan processats i perquè es couen el temps exacte

L’elaboració, cuinat, condimentació i acompanyament dels cereals tenen efecte directe en la digestió i metabolisme. Aquests factors poden aconseguir una resposta d’energia més duradora, sense sofrir sensació de gana fins al migdia o l’efecte contrari; és possible sentir gana de forma sobtada al poc temps d’haver desdejunat.

El consum freqüent de sucres en aquest menjar (sucre, cacao o mel) o aliments dolços (melmelada, xocolata, brioixeria, suc, cereals ensucrats, chocolateados o amb mel) afavoreix que la digestió dels mateixos sigui molt ràpida (en alguns casos, gairebé immediata) i la sensació d’energia, vitalitat i ment buidada dura menys temps.

PER A TOTS ELS GUSTOS

Els nous suggeriments de desdejunis energètics que es plantegen són diferents a les habituals. Entre les unes i les altres, cada persona troba la que més li satisfà. No s’hauria de considerar aquest menjar com una obligació, ni oblidar el gust per menjar i el gaudi d’un desdejuni plaent, sinó que els aliments han de sentir-se com un vehicle per al benestar, la fortalesa, l’energia, la vitalitat i el bon ànim.

Aquestes són algunes propostes de desdejunis diferents per a tots els gustos:

  • Flocs de cereals al natural, ni ensucrats ni salats; com els de blat de moro, civada o arròs inflat.
  • Muesli casolà amb un toc personal, com el de tres cereals amb poma i nous.
  • Flocs de civada fins, per la seva fàcil assimilació i la seva riquesa en nutrients per al cervell. Els flocs es couen a foc baix amb aigua suficient (espesseix amb facilitat) i un polsim de sal marina. Es remouen i, abans de retirar-los del foc, es poden afegir raïms passes (prèviament remullades) i una mica de llet. Es cuina el conjunt uns minuts, per barrejar els sabors, i si es desitja dolç, es poden afegir uns fils de mel. És possible preparar aquesta recepta amb antelació i escalfar-la al moment, encara que només es triguen uns minuts a fer-la.
  • Pa integral o amb cereals, untat amb una mica de mel i tahini, pasta de llavors de sèsam picades.
  • Pa integral torrat amb oli d’oliva, sal i un complement salat, com a tonyina, pernil serrà, anxoves o formatge.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions