Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Desdejunis frescos per als dies de calor

Consells i idees pràctiques per incorporar fruites en el primer menjar del dia i omplir els matins de sabor, color i salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 13 de Juny de 2016

La calor s’apropa i cada vegada resulten més apetecibles els aliments frescos i de temporada. Aquesta època de l’any és excel·lent per augmentar el consum de fruites, verdures i hortalisses, la varietat de les quals i quantitat es multiplica en els mesos més càlids. La idea és preparar desdejunis frescos, rics i sans donant-li prioritat a la ingesta d’aliments vegetals. El desdejuni és una dels menjars que més rutinària es torna i l’imminent estiu pot servir per augmentar la presència d’aquests aliments tan saludables en la dieta. A continuació es detallen les característiques nutricionals de les fruites i s’ofereixen diverses idees per incorporar-les en el primer menjar del dia.

Imatge: Dream79

Importància de la fruita en la dieta

Les fruites són aliments imprescindibles dins del marc de qualsevol dieta equilibrada. Rics en aigua, ajuden a promoure un òptim estat d'hidratació i amb una baixa aportació calòrica, unes 70-100 Kcal per ració. La seva aportació de calories ve dau pel seu contingut en carbohidrats, ja que el de proteïnes i grassa és escàs. Les fruites són riques en vitamines i elements minerals i també són una de les fonts dietètiques més importants de fibra alimentària.

Totes les societats científiques relacionades amb l'alimentació coincideixen a recomanar una elevada ingesta de fruita i verdura per potenciar un bon estat de salut, a més de que existeixen evidències que relacionen l'elevat consum de fruita i verdura amb una major facilitat per perdre pes i mantenir el pes perdut. Els estudis sobre consum alimentari realitzats en els últims anys posen de manifest que la ingesta de fruita i verdura ha disminuït en les societats industrialitzades i és un dels possibles mecanismes relacionats amb un augment de la incidència de malalties cada vegada més freqüents com a obesitat, dislipemia, hipertensió o càncer. Per això, avui dia s'estan duent a terme polítiques per potenciar la ingesta de fruita i verdura, com la iniciativa 5 aldia , un programa que promou el consum d'almenys cinc racions de fruita i verdura diàries.

Desdejunis equilibrats amb fruites

Un desdejuni sa i equilibrat hauria d'estar compost per algun aliment feculento (pa, torrades, cereals...), un làctic (llet, iogurt o formatge) i una ració de fruita. En ocasions pot contenir també algun aliment proteic. A més, seguint les directrius dietètiques actuals, no hauria de ser ric en sucres ni en greixos saturats, de manera que s'hauria d'evitar incloure en els desdejunis aliments com el sucre, els dolços, la brioixeria (croissants, brioches, galetes, palmeres o uns altres similars), els sucs de fruites (sobretot si són ensucrats) o els aliments rics en greixos saturats, com a mantega, margarina o embotits grassos (xoriço, fuet, sobrassada, etc).

Així, per mantenir aquest equilibri dietètic, s'haurien de buscar idees pràctiques i originals que ajudin a organitzar els desdejunis.

Idees pràctiques i exemples per desdejunar bé

Els següents són set exemples de desdejunis per planificar i gaudir tots els dies de la setmana:

  • Dilluns: got de llet, pa torrat amb oli d'oliva i pernil de gall dindi i dos kiwis.
  • Dimarts: got de llet amb flocs de blat de moro i una macedònia de fruites (préssec, pera i cireres).
  • Dimecres: got de llet amb bocadillito integral de formatge fresc (pa amb tomàquet i oli d'oliva) i una taronja.
  • Dijous: iogurt natural amb macedònia de síndria, a més de torrades amb oli d'oliva i pernil serrà.
  • Divendres: got de llet amb muesli i una poma al forn.
  • Dissabte: got de llet amb bocadillito d'albergínia cuita i formatge (pa amb oli d'oliva), a més d'una macedònia de plàtan, papaya i pruna.
  • Domingo: got de llet, torrades amb formatge d'untar baix en greix i compota casolana de poma, a més de maduixes.

Batuts i liquats de fruites per començar el dia

Una altra excel·lent idea és aprofitar les fruites de temporada per preparar triturados naturals, bé sigui amb la fruita sola o amb algun làctic, com a llet o iogurt. Alguns exemples de smoothies serien els següents:

  • Batut de plàtan i iogurt.
  • Triturado de meló.
  • Batut de maduixes amb llet.
  • Triturado de mànec i llet.
  • Sopa de síndria (pot preparar-se amb síndria solament o afegir tomàquet).
  • Triturado de suc de taronja i préssec.
  • Batut de suc de taronja i cireres.
  • Batut de pera i avellana.
  • Batut de nectarina i suc de llimona.
  • Batut de iogurt i mores.
  • Triturado de préssec i plàtan.

Etiquetas:

desdejuni Dieta fruta-ca

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions