Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Desdejunis nutritius per afrontar amb èxit els exàmens

Els desdejunis tradicionals no són els millors aliats en època d'exàmens si es vol tenir la ment buidada, més concentració i més agilitat mental

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 07deJunyde2012
Img muesli Imatge: DJane88

En plena època d’exàmens, el tipus d’alimentació que se segueixi -ja sigui durant els dies d’estudi com després de les proves-, és clau per aconseguir el màxim rendiment intel·lectual. Per els qui matinen i aprofiten les hores matutinas per estudiar a fons, el següent article proposa diferents tipus de desdejunis, amb una selecció d’aliments i nutrients pensada per treure el màxim potencial a l’activitat mental. No obstant això, el tipus de sopar també importa, i molt, més si s’aprofita la tranquil·litat i el silenci de la nit per estudiar.

Img muesli
Imatge: DJane88

El desdejuni: aliment per al cervell

Img ceral frutas 01
Imatge: Musicfanatic29

La selecció d’aliments que es faci en la primera hora del dia, per al desdejuni, és clau per al rendiment físic i mental, ja que l’organisme acusa la baixada de glucosa pròpia de tantes hores de dejuni. Triar dolços i aliments ensucrats en aquest primer menjar del dia no és el més apropiat, ja que proporcionen un estímul d’energia immediata però, al metabolizarse tan ràpid els sucres, de seguida se senten símptomes d’hipoglucèmia. Aquests afectaran al rendiment en forma de falta de concentració, cansament i fatiga mental i, fins i tot, adormecimiento i mal geni perquè no s’assimila la lliçó tan ràpid com calia esperar.

Molts desdejunis típics i tradicionals no són els millors aliats en aquestes circumstàncies. A continuació, es destaquen quatre propostes de canvi per als desdejunis que convé plantejar-se. Es poden integrar durant el període d’exàmens, si bé aquests bons costums haurien de perdurar per a tota la vida.

  1. Un got de llet amb cacao o cafè i galetes es pot substituir per cacao natural (ric en antioxidants i teobromina, amb efecte excitant i despejante) dissolt en aigua calenta i una mica de llet o beguda de civada. Aquest s’acompanya amb una llesca de pa de muesli, pa de panses, amb fruita seca o amb llavors de xocolata i dues galetes.

    Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Convé que l’aliment energètic de base en el desdejuni proporcioni una bona dosi d’hidrats de carboni complexos. Per això, s’aconsella el pa o un bol d’arròs amb llet, muesli o cereals al natural. Les galetes, a més d’hidrats de carboni complexos, contenen sucres simples en abundància, per la qual cosa s’han de considerar com un aliment dolç i, com a tal, són un complement al desdejuni i no una ració principal. Es poden prendre dues o tres galetes per satisfer l’apetència pel dolç o es pot optar per elaborar galetes casolanes, com les galetes de civada o les integrals a la taronja amb fruita seca.

  2. Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Cafè amb llet i sucre i magdalenes o un tros de bescuit. Amb les magdalenes, la brioixeria i el bescuit succeeix alguna cosa similar que amb les galetes. En ser aliments ensucrats, poden degustar-se en petita quantitat en el desdejuni si ve de gust alguna cosa dolç. Si agrada cuinar, es poden elaborar bescuits casolans més nutritius i sans, com el bescuit amb barreja d’ametlles, avellanes i panses (es pot prescindir de la cobertura de xocolata) o la coca de fruita seca. Com a alternativa de desdejuni més encertada, serviria la proposta anterior.

  3. Img desayex02
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Cafè amb llet i sucre, i torrades amb melmelada i suc es pot substituir per te , en lloc de cafè, i torrades. Aquestes poden ser de pa integral o de multicereales, amb oli d’oliva i pernil ibèric o bonic, o bé un sándwich integral mixt i una torrada untada amb una mica de melmelada. Per aprofitar-se del dulzor i del sabor més natural de la fruita, convé comparar els ingredients de les diferents melmelades i escollir les elaborades amb una major proporció de fruita natural. Hi ha notables diferències i, sovint, la falta de fruita natural es resol amb més quantitat de sucre, additius espesantes i estabilizantes.

  4. Cereals de desdejuni chocolateados amb llet i un suc de fruites es pot substituir per te verd o te um i muesli de tres cereals amb poma i nous, barrejat amb beguda de civada. Una altra varietat casolana de muesli idònia per a l’estudiant és el compost d’arròs integral bullit (o arròs inflat) amb flocs de blat de moro, panses i ametlla molta. La civada en flocs és una altra proposta encertada per als desdejunis, així com flocs de civada amb poma rallada i llet de civada o porridge, una crema elaborada també amb flocs de civada i que és molt energètica.

Un desdejuni amb energia més duradora i que aporta una millor nutrició al cervell és l’elaborat amb cereals al natural, els menys processaments i menys ensucrats o edulcorats. Si ve de gust fruita, és millor menjar-la al natural, en lloc de consumir-la en suc.

Ment desperta sense tant cafè

Img tetera
Imatge: A Girl With Tea

Pot ser que just en plena època d’exàmens no sigui el millor moment (o sí, caldria plantejar-li-ho) per llevar-se la dependència marcada del cafè. Pel seu contingut en cafeïna, reporta a qui li agrada i ho tolera un efecte excitant, fa sentir-se més buidat i en estat d’alerta. Però la dependència que crea, com l’és la necessitat que senten moltes persones per prendre tres o quatre cafès diaris (fins i tot més), suposa, a mitjà i llarg termini, més perjudici per a l’organisme que el benefici momentani i passatger.

Hi ha alternatives al cafè o a les begudes estimulants, com a diferents tipus de tes, que proporcionen l’estímul que s’espera i se sent després de prendre una tassa de cafè. Això sí, menys marcat, però suficient per sentir-se bé. Es pot començar per provar alguns d’ells, com el te verd (molt ric en antioxidants) o el te mú. Aquest últim, a més de te, conté una barreja d’espècies vigorizantes, com el gingebre i la canyella.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions