Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Desdejunis vegetarians: vitalitat i energia per a començar bé la jornada

El primer menjar del dia ha de subministrar una quarta part de l'energia de la dieta diària

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 25deAbrilde2003

El desdejuni, segons els experts

Ha d’estar compost d’un lacti (llet, iogurt, kefir, etc.) o bé
de batut de soia o arròs o de llet d’almedras, etc. i d’un cereal (galetes
integrals o cereals en flocs o musli o pa o torrades integrals) i complements
(mantega o oli, mel o melmelada, fruits i fruites seques, segó, germen
de blat, llevat de cervesa, etc.) i, amb menor freqüència, de productes de
rebosteria.

Si a més s’inclou una fruita o el seu suc o un suc de fruites i hortalisses,
millor que millor.
Convé aixecar-se amb temps, dedicar-se a les activitats de condícia i cura
personal abans de prendre-ho per a així generar sensació de fam,
ja que un desdejuni amb presses equival a un desdejuni pobre.

Millor estat nutritiu i rendiment físic i intel·lectual

Prendre un bon desdejuni ajuda a tenir ingestes més altes de
la major part dels nutrients que l’organisme precisa al llarg del dia.
Les persones que no desdejunen solen tenir una dieta de pitjor qualitat, mentrestant
que els qui ho fan adequadament, solen fer una dieta menys grassa, més
rica en carbohidrats, fibra, vitamines i minerals.

Un desdejuni adequat,
ajuda a reduir el contingut gras i calòric de la dieta diària i evita
que es piqui fos dels principals menjars

Distribuir les calories durant el dia en 4 o 5 preses fa
que no se sobrecarregui la resta dels menjars del dia. Un desdejuni adequat,
ajuda a reduir el contingut gras i calòric de la dieta diària i evita
que es piqui fos dels principals menjars, factor molt important a l’hora
de mantenir un pes adequat.

Si s’omet el desdejuni, el nostre cos posa en marxa una sèrie de mecanismes
(descens de l’hormona insulina i augment de cortisol, catecolaminas…)
per a mantenir la glucèmia (nivell de sucre en la sang) en nivells normals.
Aquests canvis hormonals poden alterar o condicionar la conducta i influir
negativament en el rendiment físic i intel·lectual.

Alternatives saludables

Desdejuni I:
* Un iogurt o una altra llet fermentada.
* Fruita seca oleaginosa, millor crus: nous, ametlles, avellanes, llavors
de sèsam, etc.
* Cereals complets: musli o bé flocs de civada o de blat o arròs integrals…
* Una o dues fruites de temporada.
* Complements: mel i germen de blat.
* Per a enriquir-ho més en fibra es pot afegir una cullerada
de segó al iogurt.

Desdejuni II:
* Una mica de formatge poc gras.
* Fruita seca oleaginosa, millor crus: nous, ametlles, avellanes, llavors
de sèsam, etc.
* Dues cullerades de cafè d’oli d’oliva o llavors de primera pressió
en fred i pa integral.
* Una o dues fruites de temporada.
* Complements: mel o sucre bru.

Desdejuni III:
* Dues cullerades de blat integral i quatre d’aigua.
* Dues o tres fruites dessecades (passes, prunes seques, dàtils…).
* Fruita fresca de temporada.
* Fruita seca oleaginosa, millor crus: dues o tres nous o ametlles o avellanes
o una cucharadita de llavors de sèsam, etc.
* Complements: mel.

COM ES PREPARA

Aquests desdejunis es preparen de vespra. Es mol el blat amb un molinet de cafè, es remulla amb l’aigua, es cobreix amb un drap i es deixa així tota una nit perquè fermenti. Aquest procés augmenta la seva digestibilitat i valor nutritiu. D’altra banda, es piquen i es posen en remull les fruites dessecades. Al matí següent, s’agrega a la crema obtinguda del blat remullat en aigua, les fruites dessecades rehidratades, la fruita fresca rallada i la fruita seca picada.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions