Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Deu consells per alleujar les ressacas

Qualsevol tipus de beguda alcohòlica, incloses les de baixa graduació, genera efectes nocius més o menys greus segons qui begui i quant ingereixi

Els últims dies de l’any són motiu de reunió i de festeig, un escenari distès de celebracions i de trobades on, en simultani, no falten els excessos. A més dels menjars copiosos i els típics dolços nadalencs, el consum de begudes alcohòliques en aquestes dates es dispara de manera alarmant. Segons dades de la Societat Espanyola de Medicina d’Emergències (SEMES), solament en Nit de cap d’any, les intoxicacions etíliques poden incrementar-se fins a en un 300%. No fa falta arribar a aquests extrems per conèixer les conseqüències de l’alcohol. Entre menjars de treball, reunions amb amics i trobades familiars, durant aquests dies és freqüent beure de més, passar-se “una mica” amb les copes i acabar amb mal de cap, nàusees, pesadez o mal de panxa. Símptomes de la ressaca. A continuació es presenten deu consells nutricionals per alleujar-la.

Imatge: Candie_N (Welcome Fall)

Alleujar la ressaca: deu consells per tenir en compte

L’alcohol és un tòxic, de manera que qualsevol tipus de beguda alcohòlica -incloses les de baixa graduació- generarà efectes nocius, més o menys greus segons qui begui i quant ingereixi. La gravetat de la ressaca d’alcohol està relacionada amb la inflamació induïda per les impureses de la beguda alcohòlica i els subproductes del metabolisme de l’alcohol. Per evitar grans perjudicis, convé no ingerir begudes alcohòliques amb l’estómac buit. Com més ple estigui, més trigarà l’alcohol a arribar a la sang.

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    1. L’únic mètode infalible per evitar les ressacas és evitar l’alcohol, però atès que en aquestes dates sembla un objectiu difícil de complir, la millor opció és limitar el seu consum al mínim i buscar altres alternatives “amb espurna” per gaudir de les celebracions. Els còctels sense alcohol són una opció estupenda.

  • 2. Hi ha moltes cures, remeis casolans i agents profilácticos per afrontar les ressacas, però l’evidència científica de la seva efectivitat, en general, és escassa. Alguns complements ajuden a reduir uns símptomes específics -com el mal de cap o els vòmits-. No obstant això, no són eficaços per atenuar uns altres, com la somnolència i la fatiga.

  • 3. Davant un consum extraordinari d’alcohol, tots els òrgans es veuen perjudicats, encara que hi ha un en particular que sofreix més: el fetge. Alguns aliments accentuen la seva funció depurativa i afavoreixen la seva recuperació després d’un dia d’excessos. En aquest grup figuren els vegetals verds i amb lleuger sabor amarg, com la carxofa, la xicoira, l’endívia, el card, l’escarola, el bròcoli i el rave.
  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    4. La dieta no pot, per si mateixa, evitar una ressaca o guarir-la, però una adequada selecció d’aliments sí pot servir d’ajuda per mitigar les molèsties. Aquests aliments han de ser poc exigents amb el fetge i la vesícula, els òrgans que s’encarreguen de digerir els greixos.

  • 5. Els greixos i els menjars molt copiosos requereixen que aquests òrgans treballin més. Per tant, en dies de ressaca no cal provar fritades, guisats, estofats i rostits contundents. En el seu lloc, s’optarà per les coccions al vapor, els estofats de verdures a foc lent i bullits, i la planxa.

  • 6. Les fruites fresques també estan recomanades. Es poden combinar i alternar amb fruites rostides o en compota, molt suaus per a la funció digestiva. Algunes idees: la compota de poma i pastanaga, les pomes rostides o les peres cuites.

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    7. El millor desdejuni per a un matí de ressaca ha de ser lleuger, gens copiós i sense excitants. És preferible beure una infusió o un te verd en lloc de cafè.

  • 8. Els menjars i els sopars haurien de compondre’s de cereals (arròs, pasta, cuscús…) barrejats amb verdures de fulla verda i d’arrel.

  • 9. Les vitamines que intervenen en el cicle de metabolización de l’alcohol són la B1, B6 i B12 i la vitamina C. Encara que la seva eficàcia per “guarir” la ressaca no està demostrada des del punt de vista clínic, l’aportació extra d’aquestes vitamines abans i després dels excessos amb l’alcohol sí pot servir d’atenuant dels desagradables símptomes.

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    10. Els brous que resulten de la cocció de les verdures més indicades per a la nutrició hepàtica, les de fulla verda, es poden prendre entre hores a manera de remei coadjuvant, igual que els liquats depurativos que es facin amb hortalisses o barrejats amb fruites. Des d’un suc d’hortalisses verdes, un de poma i pastanaga, o d’api i poma en forma de sopa freda, fins a un diurético brou d’api i ceba.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions