Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Deu consells per prevenir l’obesitat infantil

Existeixen múltiples accions quotidianes que els adults poden posar en pràctica per evitar l'obesitat dels nens

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 15deMaigde2013

L’obesitat ha deixat de ser una epidèmia per convertir-se, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), en una “pandèmia“. És a dir, és una “malaltia epidémica que s’estén a molts països o que ataca a gairebé tots els individus d’una localitat o regió”. D’entre aquests individus, els més vulnerables són els nens. Tant és així, que l’obesitat infantil és avui una autèntica crisi de salut pública. A la vista de les desalentadoras estadístiques d’aquesta patologia al món, té sentit afrontar la seva prevenció des de la més tendra infància. A continuació s’ofereixen deu suggeriments per combatre l’obesitat infantil i s’explica què factors incideixen en ella.

Img prevenir obesidad infantil
Imatge: imcountingufoz

Prevenir l’obesitat infantil en deu passos

D’igual forma que els pares segueixen criteris concrets a l’hora d’escollir un col·legi o un matalàs per al seu fill, haurien de tenir presents certes recomanacions per prevenir l’obesitat. Encara que el paper de les administracions és tan o més important que el dels individus (tal com han confirmat al febrer de 2013 investigadors de la Universitat de Saragossa), a continuació se citen una sèrie de consells perquè pares o cuidadors previnguin, en la mesura de les seves possibilitats, aquesta malaltia.

Els petits canvis són poderosos, i sobre ells incideixen totes les entitats implicades en la salut infantil des de fa diversos anys. La següent llista detalla els més rellevants. S’han adaptat a partir de consideracions dels Centres per al Control i la Prevenció de Malalties.

  1. Servir racions adequades per a l’edat del nen. Un estudi recent ha observat que la grandària de la vaixella influeix, com en l’adult, en el volum de menjar ingerit pel menor.
  2. Tenir en la llar una varietat d’hortalisses, fruites i cereals integrals (pa integral, pasta integral, arròs integral, etc).
  3. Escollir llet i productes làctics baixos en greix o descremats.
  4. Limitar el consum de carns vermelles o de derivats cárnicos.
  5. Promoure el consum de llegums i fruita seca.
  6. Retirar de la vista del nen les temptacions riques en calories (el millor és no tenir-les en la llar).
  7. Fomentar l’activitat física, sense oblidar que els nens imiten als adults: si els pares fan esport, els fills també ho faran. Per prevenir l’obesitat, el mínim de temps diari que haurien de dedicar els nens a realitzar activitats d’intensitat de moderada a vigorosa ascendeix a 60 minuts. Una revisió acaba de comprovar que el sedentarisme en l’adolescència és la norma.
  8. La beguda d’elecció per calmar la set ha de ser l’aigua. El consum habitual de sucs està desaconsellat.
  9. S’ha de limitar el consum de sucre, brioixeria i, sobretot, begudes ensucrades (“refrescs”). Diversos experts consideren que s’hauria d’enviar “missatges clars” a la població sobre els efectes negatius d’aquestes begudes.
  10. Restringir a no més de 2 hores diàries el temps que els nens dediquen a veure televisió, jugar a videojocs o a navegar per Internet (els menors de 2 anys d’edat no haurien de veure la televisió). Un estudi aparegut a l’abril de 2013 en BMJ Open assenyala que els fills de pares que veuen molta televisió solen repetir la seva (mal) exemple.

Factors que alimenten l’obesitat infantil

Img tv obesidad
Imatge: tempophage

Científics de la Universitat de Saragossa ressalten la importància dels últims dos punts de la llista anterior. Han constatat, en un estudi la primera signant del qual és la dietista-nutricionista Silvia Bel-Serrat, que veure poc la televisió i prendre una baixa quantitat de begudes ensucrades és crucial per prevenir el risc cardiovascular en nens. De fet, aquests dos factors van ser més importants fins i tot que seguir una dieta rica en fruites i hortalisses o practicar exercici físic. La publicitat de “menjada escombraries” influeix de forma negativa, tal com va mostrar un recent article d’Eroski Consumer.

La nostra alimentació, cada vegada menys saludable, l’estil de vida, molt sedentari, i altres motius englobats en el concepte “ajusto obesogénico“, expliquen en gran mesurada les actuals taxes d’obesitat en la infància. Els nens amb excés de pes tenen més possibilitats de patir diverses malalties i a més solen sofrir més rebuig i estigmatització social que els nens amb un pes normal. No menys significatiu és que tindran serioses dificultats per disminuir el seu pes si entren en l’edat adulta amb obesitat. D’aquí la importància de fer-li front a temps.

A més dels deu punts anteriors, per prevenir el guany excessiu de pes convé limitar el nombre de vegades que els nens mengen en restaurants de menjar ràpid (fast food) i, en paral·lel, promoure els menjars en família. Això últim no solament prevé l’obesitat, també exerceix beneficis psicosocials. Tot això sense oblidar que les escoles o altres ambients educatius propers al nen poden prevenir de forma eficaç aquesta patologia. Encara així, els pares haurien de tenir present la reflexió del compositor Gustav Mahler: “No hi ha més que una educació, i és l’exemple”.

Obesitat en la primera infància, de què es nodreix?

Cada vegada existeixen més proves que assenyalen que el pes en l’edat escolar pot determinar el pes que es tindrà en l’edat adulta. No obstant això, existeixen poques dades en relació a la primera infància. En aquest sentit, un rigorós estudi publicat al desembre de 2012 en Arxivis of Diseases in Childhood va indicar que els factors que poden predisposar a un bebè a patir sobrepès o obesitat són els següents:

  • Sobrepès de la mare abans de l’embaràs
  • Tabaquisme matern durant l’embaràs
  • Pes elevat del bebè en néixer
  • Ràpid guany de pes per part del bebè en els primers mesos
  • Incorporació primerenca d’aliments sòlids (convé que apareguin a partir dels 6 mesos)
  • No alletament

Aquest últim factor -el risc que pot suposar no alletar al bebè en relació a l’obesitat infantil- ha estat esmentat per importants documents de referència publicats en 2007, 2011 i 2012. No obstant això, una anàlisi més recent (febrer de 2013) assenyala que l’efecte negatiu del tabaquisme matern sobre l’obesitat infantil es justificaria per l’estil poc saludable que sol existir en les llars en els quals la mare fuma.

En qualsevol cas, la prevenció de l’obesitat en la primera infància passa per evitar el tabaquisme en la llar, tractar l’excés de pes de la mare (si escau), alletar al bebè de forma exclusiva fins als sis mesos i seguir amb la lactància materna a demanda (complementant-la amb aliments saludables habituals en la dieta de la família) fins als dos anys d’edat o més.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions