Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Deu propòsits per menjar sa durant el camí de Sant Jaume

L'ideal en aquesta aventura és alimentar-se bé en cada etapa, pensant en les begudes i aliments més idonis
Per EROSKI Consumer 23 de juny de 2007

ImgImagen: Ana SansãoPer gaudir d’una agradable peregrinació des dels Pirineus fins a Santiago de Compostel·la, la capital gallega, es requereix tant una preparació prèvia del viatge com un entrenament adequat. Si tot està ben planificat, hi haurà temps i ganes suficients activitats d’oci i entreteniment entre les quals hi ha, per què no, el menjar. En els més de 700 quilòmetres que abasta el trajecte no es pot passar per alt el dedicar un temps a assaborir les diferents gastronomies que ofereix cada regió.

Planificar les provisions de menjar

L’alimentació juga un paper fonamental en el transcurs de cada etapa del Camí de Santiago. Per aquest motiu, l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) va publicar, en 2004, un decàleg dirigit als pelegrins del Camí amb la fi per fomentar una bona alimentació durant els dies de pelegrinatge.

En concret, són deu els consells que han de tenir-se en compte abans d’emprendre la marxa:

1. Menja sempre amb paEls cereals i els seus derivats són aliments rics en hidrats de carboni, i aporten l’energia necessària per afrontar el Camí. Per això, en cada menjar no ha de faltar el pa o aliments d’aquest grup com l’arròs, la pasta, la patata, les galetes i similars.

2. Tria el menú més senzillSi existeix la possibilitat de triar el menú del dia, convé decantar-se pel més senzill, tant en tipus d’aliments com en la seva elaboració. L’objectiu és que les digestions siguin més lleugeres i que no entre atordiment i adormecimiento havent dinat si encara queda ruta per fer. Per tant, els guisats, les salses, les fritades i els condiments es poden deixar para quan ja hagi finalitzat l’etapa.

3. Un tentempié cada tres horesÉs millor fer diversos menjars petits (entre 4 i 5 preses) que menjar grans quantitats d’una sola vegada. Es facilita la digestió i la circulació de la sang.

4. Menja sense riscosS’ha d’evitar menjar aliments d’origen dubtós o que suposin un risc per a la salut. Les carns i els peixos poc fets, malgrat resultar més sucosos, suposen un risc afegit de toxiinfección alimentària. Encara que el trastorn d’una gastroenteritis sol ser passatger, afectaria al pla de ruta previst.

5. Cantimplora sempre plenaMantenir el cos ben hidratat és de vital importància, i més encara en dies calorosos o després de llargs recorreguts a peu o amb bicicleta. Es recomana beure amb freqüència sense esperar a sentir sigueu. Es pot optar per aigua o per begudes preparades amb sals minerals. En cas d’escollir la primera, cal tenir absoluta certesa que és potable, ja que l’aigua de fonts, deus, rierols i regates no sempre ho és.

Alimentació senzilla en quatre o cinc preses, hidratació adequada i bona planificació dels aliments necessaris són les recomanacions bàsiques per a un bon pelegrinatge

6. Aigua o beguda isotònicaLes begudes isotòniques són necessàries en dies de molta calor perquè ajuden a reposar líquids i a mantenir les reserves de glucosa. Si es decideix prendre aquest tipus de líquids és important prendre’ls des del començament d’una etapa fins al seu terme. Beure al principi begudes isotòniques i continuar amb aigua pot provocar diarrea, ja que la composició d’ambdues begudes és diferent. Per això, en la farmaciola convé portar sobres de sèrum oral (beguda isotònica) per recórrer a ells si no hi ha una farmàcia propera.

També poden ser interessants les begudes energètiques que contenen maltodextrinas en lloc de glucosa (veure etiquetatge). Aquestes begudes, a més d’hidratar pel tipus de sucres que contenen, dosen l’energia per seguir el camí, ja que la maltodextrina s’absorbeix més lentament que la glucosa o la sacarosa.

7. Cervesa sí, però sense alcoholLes begudes alcohòliques estan desaconsellades, ja que afavoreixen la deshidratació, per la qual cosa s’aconsella evitar el seu consum i recórrer a begudes sense alcohol. Simplement és qüestió de sentit comú.

8. Una mini rebost en la motxillaUna part de la motxilla haurà de funcionar com un petit rebost en la qual sempre hi hagi aliments energètics que ocupin poc espai i que no pesin. Alguns aliments que no han de faltar són fruita seca, barritas energètiques, galetes, xocolata o llet condensada.

9. No és moment de fer dietaUna dieta baixa en calories durant els dies en els quals es realitza un exercici important com en aquest cas està absolutament desaconsellat. El desgate d’energia s’ha de compensar amb una encertada alimentació per mantenir les forces fins al final del trajecte.

10. Pla de menjars per a cada diaPlanificar el menjar que es va a portar en la motxilla és imprescindible. Així, han d’incloure’s els aliments justs i necessaris, sense excedir-se. Tot la resta pot comprar-se en el lloc de destinació en finalitzar l’etapa.

A tenir en compte

ImgImagen: cniceSón moltes les etapes que componen el camí de Sant Jaume, i moltes les rutes que parteixen de llocs diferents però amb la mateixa destinació, per la qual cosa és important, a més de cuidar l’alimentació, mostrar especial atenció al calçat, la vestimenta i el descans nocturn. Quan sigui necessari, es recomana fer un alt en el camí, gaudir del paisatge i reposar energia gaudint amb el que es menja i el que es beu.

A més de tots aquests consells, es pot trobar tota la informació necessària en la Guia pràctica de Consumer del Camí de Santiago.