Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dia Mundial de l’Alimentació: accions per menjar millor

Millorar les eleccions alimentàries, cuidar la sostenibilitat de l'entorn i protegir el medi ambient està en mans de totes les persones. Aquestes són algunes iniciatives per aconseguir-ho

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 16deOctubrede2020
cocinar en familia Imatge: iStock

El 16 d’octubre se celebra el Dia Mundial de l’Alimentació. Per a això, aquest any la FAO (Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura) ha posat la mirada en totes les persones que formen part de la cadena alimentària, des dels productors fins als consumidors. “Els consumidors són més que simples comensals. Tu també tens el poder d’influir en el que es produeix prenent decisions alimentàries saludables, que al seu torn contribueixen a tenir sistemes alimentaris més sostenibles”, assenyala la institució. En aquest article, et proposem accions per menjar millor i t’expliquem en què consisteix el Programa Educatiu en Alimentació i Hàbits Saludables (PEAHS), desenvolupat per la Fundació EROSKI i dirigit als nens.

L’alimentació saludable i sostenible no és una meta inassolible ni aliena a la ciutadania. Per contra, totes les persones exerceixen un paper clau per aconseguir objectius tan importants com millorar la dieta i les condicions de producció dels aliments, fomentar la cura del medi ambient i evitar el desaprofitament de menjar. Així ho exposa la Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura, que aquest any homenatja als #HéroesDeLaAlimentación i que ens dona idees concretes per aconseguir aquests objectius beneficiosos per a la salut de les persones i del planeta.

Què fer per menjar millor (i de manera més sostenible)

✅ Menjar variat

Una dieta variada contribueix a una vida sana. Quan triem menjar aliments saludables diversos (per exemple, diferents tipus de fruites o diferents tipus de verdures) fomentem la varietat dels aliments que es produeixen. Això és saludable per a les persones però també ho és per al medi ambient i el sòl. Com diu la FAO, “una dieta variada afavoreix la biodiversitat”.

✅ Triar aliments de temporada

Els aliments de temporada són més econòmics, estan al punt de maduresa i consum. A més, comprar productes estacionals redueix la petjada de carboni i l’impacte mediambiental. Quan els aliments estan fora de temporada en una part del món, han d’importar-se i viatjar molt abans d’arribar al seu mercat local.

✅ Triar aliments de proximitat

Escollir aliments frescos, conreats localment o prop d’on vivim, és una manera d’ajudar als agricultors que produeixen els aliments i a l’economia de la zona. Quan adquirim productes de proximitat, recolzem als herois de l’alimentació.

✅ Evitar el balafiament de menjar

La pèrdua i el desaprofitament d’aliments poden ocórrer en qualsevol punt del sistema alimentari, des de la producció i el transport fins a la comercialització i les pròpies llars. Comprar i cuinar el que necessitem, aprendre a emmagatzemar els aliments i aprofitar les sobres en la cuina són maneres d’evitar el balafiament. En aquest sentit, tenim molt marge de millora. En 2019, Espanya va malgastar 1.352 milions de quilos de menjar i beguda, segons el Panell de Quantificació del desaprofitament alimentari en les llars d’Espanya del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació.

✅ Conrear algun aliment

Si tenim algun espai verd a casa, com un jardí o una balconada on càpiguen tests, podem conrear herbes, verdures o fruites. Encara que l’espai sigui petit, aquesta activitat té un important valor didàctic. “Aprendràs molt sobre la manera de produir aliments i augmentaràs la teva estima per tot el treball que es dedica al cultiu dels productes”, apunta la FAO.

✅ Recolzar iniciatives que millorin l’entorn i el sistema alimentari

L’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura exposa que totes les persones podem tenir un paper actiu per aconseguir que productors, empreses i governs “transformin els nostres sistemes alimentaris fent que les opcions d’aliments saludables siguin més atractives, disponibles i accessibles; proporcionant ocupació decent i protecció; i compartint tecnologies innovadores”.

heroes alimentacion FAO
Imatge: FAO

Recolzar als productors i les empreses que ho fan bé, així com promoure hàbits alimentaris i de compra saludables (ja sigui personalment o a les xarxes socials) són algunes idees que ofereix la institució. I això sense oblidar l’enorme importància de l’educació alimentària entre els més petits. “En recolzar iniciatives de desenvolupament, com els programes d’alimentació i nutrició escolar en la teva comunitat local, pots sensibilitzar sobre la importància de menjar bé i promoure una alimentació saludable a través de l’educació”, remarca.

Objectiu: ensenyar als nens a menjar sa

Ensenyar als nens a portar una dieta saludable és clau per al seu desenvolupament i el seu benestar, sobretot, si tenim en compte les xifres més recents de sobrepès i obesitat infantil, que són molt preocupants. Per fer front a aquesta realitat, la Fundació EROSKI impulsa el Programa Educatiu en Alimentació i Hàbits Saludables (PEAHS) Energia per créixer; un programa que va néixer en 2012 i que compta amb la col·laboració de professionals de medicina, nutrició i dietètica, psicopedagogia i pedagogia, així com amb la d’altres organitzacions, com el Basque Culinary Center (BCC), Unicef o WWF.

El PEAHS Energia per Créixer està dirigit a nens d’entre 3 i 12 anys. Fins avui, han participat més d’1.300.000 escolars i l’objectiu és arribar a formar a dos milions de nens i nenes, i a les seves famílies, per 2025. Però en què consisteix? A grans trets, té dues parts:

  • Una teòrica, adaptada a les diferents edats, amb unitats didàctiques que tracten temes com l’alimentació equilibrada, els hàbits de vida saludables, els productes locals, les dietes d’altres llocs del món i la sostenibilitat del planeta.
  • Una pràctica, que es compon de tallers i jocs en els quals els nens aprenen a elaborar un menú equilibrat i saludable. Per a això, coneixeran als productors de primera mà, aprendran a elaborar una llista de la compra equilibrada i, finalment, cuinaran els productes comprats en la tenda amb l’ajuda de xefs del Basque Culinary Center.

📌 Energia per créixer, les novetats per a aquest curs

Aquest any, la iniciativa es renova per oferir més continguts i fer-ho de forma segura a causa de la pandèmia de covid-19. Per primera vegada, s’oferiran tallers online. Els tallers presencials se substituiran per vídeos que es podran visualitzar en classe o en família. A més, destaquen les millores a la web de l’Escola d’Alimentació (és més senzilla, divertida i intuïtiva), la incorporació d’un joc interactiu per promoure l’alimentació equilibrada, l’afegit de noves unitats didàctiques, més eines i recursos digitals.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions