Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dia Mundial de l’Alimentació: com fer que una dieta sana sigui la teva forma de vida

En el Dia Mundial de l'Alimentació, la FAO ens dona la recepta per portar una dieta saludable, sostenible i respectuosa amb el medi ambient

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 16 de Octubre de 2019
Imatge: sansoja

El Dia Mundial de l’Alimentació compleix avui 40 anys. La jornada fa focus en els problemes alimentaris globals i impulsa iniciatives per fer front a la gana, la malnutrició i la pobresa. Des que es va celebrar per primera vegada, en 1979, aquest dia ha col·locat en l’agenda assumptes clau com el desenvolupament del mitjà rural, el paper de les dones en l’agricultura, la importància de l’aigua en la seguretat alimentària, la cura del medi ambient o la sostenibilitat. Avui, en el seu 40 aniversari, ens ofereix una recepta especial i un ampli menú amb bons consells. T’ho expliquem en aquest article.

Existeix la recepta per a una vida saludable? Segons l'Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació (FAO), sí, i està composta per ingredients molt concrets. Uns ingredients que no solament són beneficiosos per a la salut de les persones sinó que també contribueixen a cura del medi ambient i enforteixen un model econòmic que es pugui sostenir a llarg termini. De fet, la qual cosa planteja aquesta institució entronca amb un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS): la Gana Zero.

La proposta de la FAO és ambiciosa: que totes les persones tinguin accés a l'alimentació saludable i facin d'ella en una forma de vida.

A tenor de les dades actuals de sobrepès, obesitat, desnutrició, pobresa i devastació dels entorns naturals, sembla impossible. Però no ho és. Atenció a aquests consells.

Pas 1: reconèixer els aliments més saludables

  • Aposta pel vegetal. Menjar llegums i fruita seca, així com fruites i verdures fresques i de temporada és sempre una bona opció. Aquests aliments han de tenir una presència destacada en la nostra dieta al llarg de tota la setmana. Els llegums, a més, "són una gran font de proteïnes d'origen vegetal, poden ser més barates que les proteïnes animals i també són més respectuoses amb el medi ambient".
  • Limita els midons refinats, els greixos dolents, els sucres i la sal; és a dir, dels productes industrials ultraprocesados i begudes ensucrades. També cal "evitar les quantitats excessives de carn i altres productes d'origen animal".
  • Quan es tracta de pastes, arrossos, farines o pans, són millors els integrals que les seves versions refinades.
  • Escull bé els greixos. És important evitar els greixos trans (presents en diversos aliments industrials), limitar els greixos saturats (que es troben en aliments com la mantega o les carns vermelles) i escollir els greixos insaturats (que es troben en l'oli d'oliva o de girasol, el peix o la fruita seca).
  • Descobreix què es recomana al país on vius. La FAO recorda que molts països ofereixen guies alimentàries oficials: el llistat complet i les recomanacions per a Espanya.

Pas 2: triar ben (per a tu i per al planeta)

  • Redueix la teva petjada de carboni i la teva petjada hídrica. Un aliment pot ser saludable, però si cal portar-ho de l'altra punta del món perquè el puguem gaudir, o la seva producció requereix d'una despesa d'aigua elevat, deixarà petjada en el medi ambient. Si podem triar, és important tenir en compte l'impacte ambiental del que mengem. I, en la mesura del possible, evitar la compra d'aliments que tinguin quantitats excessives d'embalatge.
  • Escull aliments locals, tradicionals i de temporada. Això, a més de tenir un menor impacte mediambiental, afavorirà seguir una dieta variada i enriquirà el nostre receptari.
  • Peix sí, però no qualsevol. Millor la pesca tradicional i la cria sostenible que les tècniques d'arrossegament. Millor triar exemplars de les espècies més abundants que d'aquelles les poblacions de les quals estan molt reduïdes. Hi ha certificacions que garanteixen la qualitat i sostenibilitat d'aquests aliments.
  • Conservar millor, tirar menys. El balafiament de menjar és un dels grans problemes. Aprendre a emmagatzemar bé els aliments pot ajudar a mantenir-los en bon estat i consumir-los abans que es facin malbé. Tant en el rebost com en la nevera, col·loca els productes més antics al capdavant i els nous en la part posterior. Usa recipients hermètics i tanca bé els paquets per preservar el contingut.

Pas 3: prendre bones decisions de vida


Imatge: FAO

Tan important com triar aliments saludables i sostenibles és desenvolupar un estil de vida que vagi d'acord. Què recomana la FAO per aconseguir-ho?

  • Cuinar més a casa i menjar en companyia. Preparar els nostres plats amb ingredients que tinguin un bon perfil nutricional és útil per apreciar els aliments, escollir els que més s'ajustin a les nostres necessitats, desenvolupar les nostres habilitats gastronòmiques i tenir un major control sobre el que mengem. A més, menjar en companyia es relaciona amb taxes més baixes d'obesitat i menor incidència de trastorns de l'alimentació en els joves.
  • Aprendre a llegir les etiquetes. Est és un dels grans temes del moment. Les etiquetes dels productes envasats contenen molta informació i serveixen per determinar cuán nutritius o saludables són. Però per a això és necessari trobar les dades i, sobretot, saber interpretar-los.
  • Demanar millors opcions de menjar. En el treball, en els col·legis, en les màquines de vending, en els mitjans de transport i les seves terminals... Sempre que tinguem la possibilitat, hauríem de sol·licitar que hi hagi alternatives saludables.
  • Fer més exercici. Almenys, mitja hora al dia. I recordant que això és un mínim. L'exercici físic es pot realitzar practicant algun esport, però també en els desplaçaments diaris al treball, al mateix centre laboral o en la llar. Els nens i els joves han de dedicar almenys 60 minuts a l'activitat física cada dia, a través del joc, esports, desplaçaments o l'educació física.

Etiquetas:

dieta sana

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte