Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dia Mundial de l’Alimentació: mengem més que abans?

En l'actualitat, la grandària de les racions dels aliments és cada vegada major, mentre que la despesa energètica disminueix de manera alarmant

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 16deOctubrede2012

Les calories consumides per la població occidental en els últims anys o bé no han augmentat o han disminuït. No obstant això, en el còmput de les calories no solament s’han de considerar les consumides, sinó també les gastades. I la nostra despesa energètica s’ha reduït de forma alarmant amb el pas dels anys. Espanya és un dels països més sedentaris de la Unió Europea. En altres paraules: repostem massa carburant en relació a la gasolina que gastem i aquest desequilibri és cada vegada més acusat. En el Dia Mundial de l’Alimentació, el següent article detalla com ha augmentat la grandària de les racions, explica com incideix la grandària del plat en el nostre pes corporal, proposa suggeriments pràctics per consumir les calories justes i alerta sobre la qualitat nutricional dels aliments que mengem.

Img mercado frutas
Imatge: Michela Simoncini

Racions cada vegada més grans

La grandària de les racions i la seva aportació calòrica han augmentat de manera notable. Resulta sorprenent descobrir l’increment de la ració habitual d’aliments en els últims 20 anys i com això es tradueix en un major contingut calòric. Però el més interessant és que l’exercici físic necessari per compensar aquest augment en les calories és molt elevat.

Per això, a causa de la importància de la relació entre l’exercici físic i les calories que ingerim, l’Institut de Salut d’Estats Units va elaborar en 2004 els següents càlculs, després de computar l’increment en la grandària de la ració habitual de diversos aliments.

Taula comparativa
Aliment (una ració)Quilocalories que aportava l’any 1983Quilocalories que aportava en els anys 2003/2004Exercici que cal realitzar per compensar l’augment de la ració
Dònut14035035 minuts caminant de forma vigorosa (210 Quilocalories)
Refresc8525035 minuts fent aerobic aquàtic (165 Quilocalories)
Sándwich de gall dindi32082085 minuts amb bicicleta (500 Quilocalories)
Hamburguesa amb formatge33359090 minuts aixecant peses (257 Quilocalories)
Crispetes de blat de moro27063095 minuts caminant (360 Quilocalories)
Pizza al pepperoni500850105 minuts passant l’aspirador (350 Quilocalories)

Alguns investigadors han partit de la premissa “l’art imita a la vida” per avaluar l’augment de les racions d’una manera curiosa, alhora que divertit i instructiu. Wansink i els seus col·laboradors es van proposar descobrir en 2010 si l’increment de les nostres porcions alimentoses ha sobrevingut solament en els últims decennis o, per contra, ho ha fet des de fa diversos segles. Per a això, en comptes de recórrer a enquestes de població, van prendre el quadre que representa “L’últim sopar de Jesucrist al costat dels seus Apòstols”. Després de mesurar la grandària dels aliments (i dels plats) dibuixats en diferents representacions d’aquest sopar, pintades en l’últim mil·lenni per autors tan importants com Tiziano, El Greco o Leonardo da Vinci, es va concloure el següent: “La grandària del plat principal ha augmentat de forma general un 69,2%”.

Les racions que proposen els restaurants en els seus menús superen, sovint, les necessitats energètiques de tot el dia

Si bé és una dada curiosa, no és una prova científica consistent. En canvi, sí es basa en dades científiques ‘Krause Dietoteràpia‘, una obra de referència en el camp de la Nutrició i la Dietètica, de reconegut prestigi internacional i que ha comptat amb la col·laboració de més de 50 experts capdavanters d’opinió en la disciplina. En aquest llibre es recull una frase que és imprescindible portar a col·lació: “L’alimentació excessiva en les societats occidentals es deu, en part, a la gran grandària de les racions acceptat com a norma. Les racions i les calories que els restaurants i els establiments de menjar per portar ofereixen en un menú superen sovint les necessitats energètiques de tot el dia d’una persona”.

La grandària del plat: com incideix en el nostre pes?

El més recent consens de prevenció i tractament de l’obesitat a Espanya (2011) indica, en relació a la prevenció, que “una major grandària de les racions pot dificultar l’autorregulació de la ingesta”. És a dir, quan estem enfront d’una ració gran d’un aliment, és més probable que no siguem capaços de controlar bé els nostres innats mecanismes d’apetit, gana i sacietat, i que prenguem, per tant, més calories de les quals hauríem ingerit si la ració hagués estat més petita.

El consens recomana, per això, utilitzar racions de menor grandària, ja que “limita la ingesta energètica”. El concepte no és nou: en 2007, un consens de la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO) va assenyalar que l’increment de les racions servides tant en la llar com en els restaurants de “menjar ràpid” afavoreix l’augment de pes. Un any després, el “Decàleg per a la prevenció i l’abordatge integral de l’obesitat”, emès per la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària, també va apuntar que la grandària de les porcions és un dels factors dietètics que predisposa a l’excés de pes.

Consumir les calories justes: què podem fer?

Els adults augmentem entre mig quilo i un quilo cada any. Per prevenir-ho, hem de tenir present que la grandària de les racions dels nostres aliments (a casa, en el supermercat o en el restaurant) està “a l’alça”, sense oblidar que la nostra activitat física disminueix de manera progressiva. El consens de 2007 de la SEEDO suggereix, entre altres interessants recomanacions, “utilitzar plats petits per servir les racions”. Quatre anys després, experts en nutrició americans han emès recomanacions similars, emmarcades en la proposta: “Gaudi del seu menjar, però coma menys”. Fins i tot han publicat vídeos en Youtube per detallar què és una ració “normal”.

Per tractar l’excés de pes una vegada instaurat, hem d’acudir sens falta al metge i al dietista-nutricionista. En qualsevol cas, el consens FESNAD-SEEDO, en el seu apartat “tractament” (que revisa les estratègies que han de seguir-se en pacients amb sobrepès o obesitat), assenyala que la disminució de la grandària de les racions consumides és una “mesura estratègica” efectiva per disminuir l’excés de pes, opinió compartida amb altres entitats de referència.

Resulta convenient recordar que les restriccions calòriques brusques no són recomanables perquè poden acompanyar-se de perillosos períodes de desinhibición o del conegut “efecte reboti” (també denominat “efecte yoyó” o “weight cycling”). Un document signat per tres importants societats de nutrició en 2009 afirma que “petites reduccions en les racions (dels aliments consumits) poden disminuir la ingesta d’energia sense estimular a l’apetit”. És a dir, reduir les racions no suposarà un esforç significatiu i, a canvi, pot reportar resultats reeixits a mitjà-llarg termini.

Vigilar la qualitat nutricional del menjar

Prenem massa calories en relació a la nostra despesa energètica, però a més, el combustible (energia) que ingerim té cada vegada un pitjor perfil nutricional. Entre els nutrients que més desequilibren la nostra dieta destaquen els sucres, els greixos saturats, els àcids grassos trans i el sodi. El Comitè Científic de l’AESAN considera que els aliments transformats, pel seu contingut real o per la seva freqüència de consum, són en molts casos la principal font d’aquests nutrients.

Pel que fa a aquest tipus d’aliments, és imprescindible esmentar un estudi de Slimani i col·laboradors, que va mostrar en 2009 que el 61% de les calories que ingereix la població espanyola provenen d’aliments molt processats. Investigadors de Porto han avaluat al juliol de 2012 a un dels productes més controvertits en dietètica: l’alcohol. Les seves conclusions són clares: més enllà de les característiques socials i de comportament, el consum d’alcohol, tant en homes com en dones, està relacionat amb un major risc d’obesitat.

Se sap des de fa temps que una dieta saludable és rica en aliments d’origen vegetal i pobre en aliments ensucrats, hipercalóricos o amb baixa densitat nutricional. Però avui també sabem que no ha d’estar formada per aliments la ració dels quals de consum sigui gran. Tal com va resumir de forma magistral el periodista Michael Pollan en el seu llibre ‘El detectiu en el supermercat’: “Mengi menjar. No massa. Plantes en la seva major part”.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions