Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dia Mundial sense tabac, 31 de maig

El Dia Mundial sense tabac se celebra aquest any sota el lema "El tabac, mortífero en totes les seves formes"

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 31deMaigde2006

Efectes perjudicials del tabac

El consum de tabac provoca una sèrie de riscos per a la salut, entre ells,
augmenta les probabilitats de patir malalties cardiovasculars, respiratòries, osteoporosis
i determinats tipus de càncer. Això es deu a un augment de l’estrès
oxidatiu que es produeix en l’organisme de les persones fumadores provocat pels components
del fum. A això s’uneix el fet que les múltiples reaccions d’oxidació fan que disminueixin
els nivells d’antioxidants en l’organisme.

A causa d’aquests processos d’oxidació i a aquest efecte nociu en si mateix de la nicotina, les persones fumadores tenen risc més elevat respecte a les no fumadores de sofrir dèficits
nutricionals de vitamina C, I i calci. La nicotina
redueix l’apetit i la mobilitat gastrointestinal i a més inhibeix les
secrecions enzimàtiques amb el que pot produir-se un menor aprofitament
dels nutrients dels aliments.
Un altre dels efectes pel consum habitual de tabac és el major risc que presenten
les persones fumadores de sofrir infeccions a causa de les alteracions provocades sobri
el sistema immune.

Què es pot fer?

El primer que s’ha de fer per suplir les manques de vitamines i minerals
que ocasiona el tabac és seguir una alimentació saludable -variada, equilibrada
i agradable- i mostrar especial atenció a aquells nutrients més
afectats pel consum de tabac. En tot cas, la complementació extra amb vitamines s’ha de realitzar sempre sota prescripció facultativa, ja que l’excés, en concret de beta-caroteno, per exemple, pot resultar nociu per a la salut de qui fuma, tal com ha quedat palesa en diverses recerques.


Compensar els dèficits nutricionals

– Vitamina C: Aquesta vitamina exerceix un paper protector destacat en el
organisme; redueix la producció de radicals lliures que ocasiona el tabac i
que resulten nocius per als greixos, les proteïnes i l’ADN -o material genètic- de les cèl·lules.
Són fonts alimentàries de vitamina C les fruites i hortalisses en general, entri
les que destaquen les següents: guayaba, kiwi, mànec, pinya, caqui, cítrics,
meló, maduixes, bayas, pebrots i tomàquet. Per cobrir les recomanacions de vitamina C és suficient amb prendre cada dia almenys un aliment ric en aquesta vitamina, com un suc natural de cítrics, verdures, amanides…

– Vitamina I: Aquesta vitamina amb acció antioxidant protegeix a la vitamina
A, beta-carotenos, vitamina C i àcids grassos poliinsaturados, impedint la
formació de peròxids. Les fonts de vitamina I són: germen de blat,
oli d’oliva -més abundant en el de major qualitat, com el verge extra-, oli de soia,
vegetals de fulla verda i fruita seca.

– Calci: s’ha d’augmentar el consum de calci per mitjà de productes làctics,
peixos dels quals es menja l’espina, fruita seca grassa, llegums verds,
sèsam i certes algues marines.


Augmentar nutrients protectors enfront de l’acció tòxica

Existeixen altres nutrients dels quals no existeix tant risc de deficiència en persones fumadores
però que protegeixen enfront de l’acció tòxica del tabac i han de
estar presents en la seva dieta. És el cas de la vitamina A, complex vitamínico
B, seleni, zinc, coure i flavonoides. Els aliments on es troben aquests
nutrients són:

– Vitamina A: fetge, mantega, rovell d’ou. El beta-caroteno és un compost vegetal que en l’organisme es transforma en vitamina A, i abunda en: pastanaga, espinacs,
mandarines, albercoc, carabassa, meló, préssec.
– Complex vitamínico B: en molts d’aliments d’origen vegetal -verdures i hortalisses,
fruita fresca, fruita seca, cereals, llegums- i en els de origen animal -carn
i vísceres, peix i marisc, ous i en els productes làctics-.
– Seleni: carn, peix i marisc, cereals, ous, fruites i verdures.
– Zinc: carns, vísceres, peix, ous, cereals complets i llegums.
– Coure: fetge, peix i marisc, cereals complets i vegetals verds.
– Flavonoides: verdura de fulla verda, fruites vermelles, habitades i cítrics.

En definitiva, una dieta variada i equilibrada amb la proporció adequada
de substàncies antioxidants resulta imprescindible per a les persones fumadores. Poden comprovar que dur a terme menús variats i equilibrats no és difícil, i pot ser de gran ajuda si un ha pres la sana decisió de deixar de fumar. Li animem al fet que visiti
Un menú i les seves receptes per alimentar-se millor quan es deixa de fumar on trobarà un menú mensual i les seves receptes que li ajudaran a alimentar-se millor. A més, tal vegada trobi la resposta a aquestes qüestions tan freqüents que assalten la ment de qui ha deixat de fumar o es planteja fer-ho; com per exemple, per què s’engreixa quan es deixa de fumar?

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions