Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dia Nacional de la Nutrició: beneficis d’una dieta sana en l’embaràs

Dos estudis recents assenyalen que modificar certs hàbits de vida durant l'embaràs millora la salut de la dona i el seu bebè

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 12 de Novembre de 2014

El 28 de maig de 2015 se celebra la XIV edició del Dia Nacional de la Nutrició, que aquesta vegada subratlla la importància de seguir una alimentació saludable durant l’embaràs i la lactància. I és que la dieta que segueix una gestant no solament té beneficis per a ella mateixa, sinó que pot influir en la salut del seu bebè després de néixer. Així ho apunten dues importants recerques publicades en un nombre especial de la revista BMC Medicine. Els seus resultats assenyalen que l’alimentació i l’exercici són fonamentals per millorar la salut també en l’embaràs. En el següent article s’explica com s’han fet aquests estudis i es repassen les seves principals conclusions.

Imatge: gstockstudio

Els dos estudis, els més grans del món fins avui relacionats amb hàbits de vida en embarassades amb excés de pes, han estat coordinats per la professora Jodie M. Dodd, de la Universitat d'Adelaide (Austràlia). Encara que es van dur a terme amb dones que tenien excés de pes abans de quedar-se en estat, els seus resultats són rellevants per a totes les gestants, segons els autors. Els investigadors van dividir a més de 2.000 dones en dos grups: unes es van adherir a un exhaustiu programa de modificació dels hàbits de vida, mentre que la resta va rebre els consells "estàndard" que s'ofereixen per omissió a totes les embarassades.

La importància d'alimentar-se bé durant l'embaràs

Imatge: CONSUMER EROSKI

En la primera recerca es va observar que millorar els hàbits de vida es tradueix en una millora del patró d'alimentació de les dones i, també, en un increment de les hores dedicades a l'activitat física. Aquestes dones van consumir més racions de fruites i verdures (l'objectiu és "5 aldia ") i van reduir el percentatge de l'energia en la seva dieta derivada dels greixos saturats. D'entre els múltiples beneficis de seguir una dieta saludable en l'embaràs, destaca la prevenció de la diabetis gestacional. Aquest tema es va analitzar de manera detallada en l'article 'Diabetis gestacional: és necessari suprimir els carbohidrats', publicat en EROSKI CONSUMER. Al seu torn, les dones assignades al programa d'hàbits saludables van dedicar entre 15 i 20 minutos a caminades ràpides en la majoria dels dies de la setmana, alguna cosa molt rellevant per al benestar de la mare, per a la prevenció de malalties com la preeclampsia i per millorar la salut del fetus.

El segon estudi va avaluar als fills de les dones seguides per l'anterior recerca (2.142 nens), quatre mesos després de néixer. Va revelar, segons els investigadors, "millores significatives en la salut dels bebès". Aquests petits van tenir menys dificultats respiratòries i la seva estada hospitalària després del part va ser més curta. També van anar molt menys propensos a néixer amb més de 4,5 kg. Això és molt important, ja que els bebès que neixen amb molt pes presenten més risc de patir obesitat anys més tard, tal com ho va mostrar una revisió sistemàtica de la literatura científica publicada en 2012 per Schellong i col·laboradors en PLoS One.

Com millorar l'estil de vida durant l'embaràs

Imatge: CONSUMER EROSKI

Resulta interessant destacar que l'augment de pes durant l'embaràs no va ser molt rellevant per predir els riscos per a la salut de nens i mares, alguna cosa que sí es va observar amb els canvis en els hàbits de vida de les dones. En una nota de premsa de la Universitat d'Adelaide, que comenta tots dos estudis, s'insisteix que malgrat que els beneficis de seguir un estil de vida saludable no siguin obvis a simple vista, exerceixen beneficis "ocults". En paraules de la doctora Rosalie M. Grivell, coautora de les dues recerques, "la nostra esperança és que les dones embarassades puguin millorar la seva salut i la dels seus bebès seguint alguns consells senzills, pràctics i assolibles estil de vida".

Els investigadors proposen mesurades com les següents:

  • Intentar consumir cada dia un mínim (i no un màxim) de cinc racions de fruites i hortalisses.
  • Evitar prendre begudes ensucrades, limitar els sucs de fruita i disminuir la brioixeria, per reduir la ingesta d'aliments rics en sucres simples i greixos saturats.
  • Prioritzar el consum d'aliments d'origen vegetal poc processaments per cobrir les recomanacions d'ingesta de fibra dietètica.
  • Buscar receptes saludables que siguin fàcils de preparar.
  • Incrementar de forma gradual el temps dedicat a l'activitat física, amb l'objectiu de realitzar diàriament un mínim de 30 minuts continuats d'exercici moderat.

Alimentació i hàbits de les gestants espanyoles

Al nostre país, l'alimentació i els hàbits de les dones gestants tenen un ampli marge de millora. Així ho subratlla una extensa i recent recerca. L'estudi, dut a terme amb 13.845 voluntàries, ha observat que el patró d'alimentació de dones espanyoles abans, durant i després de l'embaràs és molt millorable. El treball, coordinat per la doctora Marta Corb, ha estat publicat en l'edició d'octubre de 2014 de la revista Nutrients. Crida l'atenció que, si bé s'ha constatat que la taxa de fumadores ha disminuït, aquesta és encara alta, fins i tot durant la gestació. La conclusió de la recerca és que l'alimentació i l'estil de vida de les dones espanyoles ha de millorar tant abans, com durant i després del part.

Etiquetas:

Dieta embaràs exercici

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte