Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Diabetis i esport: per què hidratar-se bé

La hidratació és un pilar fonamental en la gestió de la diabetis, més encara quan realitzem esport i activitat física a l'estiu

Les altes temperatures pròpies de l’estiu poden provocar complicacions en la salut de les persones amb diabetis que poden produir-se com a conseqüència d’una mala hidratació. Per això, els experts recorden l’especial importància de la ingesta regular de líquids durant l’estació estival, amb la finalitat d’evitar un empitjorament de la salut i episodis greus com a hipoglucèmies. I sobretot si es practica algun esport. Sobre la importància de la hidratació i la diabetis tracta el següent article.

El sedentarisme és un dels principals factors que provoca complicacions de salut a curt, mitjà i llarg termini, entre les quals es troben l’obesitat i el sobrepès, causants de malalties com la diabetis. Combatre tot això a través de l’esport és crucial i fomentar-ho a totes les edats resulta clau per a tenir una bona qualitat de vida.

A l’hora de frenar la prevalença de la diabetis a tot el món, els bons hàbits no sols passen per l’alimentació , sinó també per la pràctica regular d’activitat física, un pilar que, juntament amb l’adherència al tractament i la formació diabetológica, és fonamental.

Diabetis i esport: la importància de la hidratació

Però en aquesta equació de vida saludable no pot faltar la hidratació, una cosa molt important, i molt especialment per a les persones amb diabetis. I és que presenten un major risc de patir deshidratació quan els seus nivells de glucosa en sang s’eleven, fent que els ronyons tractin d’eliminar-la mitjançant l’orina, augmentant les visites al bany i, en conseqüència, la deshidratació. Per aquests motius, la pauta d’ingerir els litres diaris recomanats (entre 1,5 i 2 litres), es realitzi o no esport, fins i tot quan no es té set, no pot oblidar-se.

Les conseqüències de practicar esport sense hidratar-se de manera correcta poden implicar episodis de complicacions de la diabetis. Així que s’han de tenir en compte els símptomes de no estar adequadament hidratat:

  • augment de la sensació de set
  • boca seca
  • marejos i mal de cap
  • problemes per a concentrar-se
  • pell resseca
  • fatiga

A més, a través del color de l’orina es pot valorar l’estat d’hidratació: si té un to transparent, significa que la persona està correctament hidratada; per contra, fosc, cal actuar i ingerir els líquids que siguin necessaris.

Hidratació per a combatre les altes temperatures a l’estiu

Amb l’arribada de les altes temperatures, la pràctica d’alguna activitat física, sumat al període estival i els canvis d’horaris i/o rutines que comporta, poden resultar el còctel perfecte per a alterar els nivells de glucèmia de les persones amb diabetis. Per aquest motiu hi hagi prestar una especial atenció al control i la gestió de la patologia en el seu conjunt, amb la finalitat d’evitar possibles complicacions.

Per això, entre les recomanacions dels experts, destaquen la hidratació constant i la no realització d’exercici a l’aire lliure durant les hores de major calor, per a així sofrir no sols complicacions de la diabetis, sinó també de la salut com a cops de calor. En concret, s’aconsella:

  • evitar l’exposició solar en les hores centrals del dia (12.00-17.00 hores).
  • reduir les activitats físiques en l’exterior en aquesta mateixa franja horària.
  • beure entre 1,5 i 2 litres de líquids diaris, prioritzant l’aigua i deixant de costat la cafeïna, l’alcohol i les begudes ensucrades.

Esport i qualitat de vida

Les persones amb diabetis poden realitzar tot tipus d’esports i exercicis físics de manera controlada, i tenint en compte sempre la hidratació. Malgrat això, cada individu ha de tenir en compte els factors que poden incidir en els seus nivells de glucèmia i pautar amb el seu professional mèdic l’activitat física més adequada.

Els experts assenyalen que, depenent de l’edat, s’ha de realitzar, uns 30-40 minuts d’activitat física diaris tots els dies de la setmana, que consisteixin a caminar o córrer de manera suau. A més, per als més actius es recomanen tot tipus d’activitats aeròbiques, des del futbol a la natació o l’atletisme.

L’esport contribueix a millorar la salut i a prevenir malalties i complicacions, afavorint el control i la gestió de la diabetis, la pèrdua de pes, la prevenció de malalties cardiovasculars i la millora de la salut emocional.

L’objectiu de practicar esport és millorar la salut en general, sense descurar l’alimentació, la hidratació i el tractament mèdic pautat, durant els 365 dies de l’any.

Etiquetes:

diabetis

RSS. Sigue informado

Federación de diabéticos españoles

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions