Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta a força de fruites, una opció sana?

El nostre organisme necessita més de quaranta nutrients cada dia per regular el metabolisme i les fruites no aporten suficient quantitat de tots ells

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 24deAgostde2012
Img dieta frutas listp Imatge: fishbone1

Els aliments contenen quantitats desiguals de nutrients. Les carns destaquen pel contingut proteic i de ferro; els peixos, pels seus àcids grassos omega-3; les verdures de fulla verda, pel seu contingut en folatos i magnesi; i les fruites, per la seva aportació de vitamina C, folatos i potassi. En la llet sobresurt el calci i la vitamina D, mentre que en els olis vegetals (com el d’oliva i girasol) i en la fruita seca és reseñable la quantitat de vitamina I. El nostre organisme necessita més de quaranta nutrients cada dia per regular el metabolisme, una quantitat i varietat que no pot oferir un únic grup d’aliments. En aquest article s’explica per què no és sa menjar solament fruita i per què és millor menjar-la assabenta que en sucs.

Img dieta frutas
Imatge: fishbone1

Per què no és sa menjar solament fruita?

La millor fórmula per obtenir l’energia necessària i tots els nutrients que precisa l’organisme és seguir una dieta variada, tant en quantitat com en tipus d’aliments i freqüència de consum. Aquesta és una raó més que suficient per evitar una modalitat dietètica centrada en el consum exclusiu d’un grup d’aliments, per molt sans que aquests siguin, com és el cas de les fruites.

Aquestes conformen un variat i colorit grup d’aliments considerats indispensables i insubstituïbles en el context d’una dieta saludable i equilibrada. Ocupen un lloc destacat en la Piràmide de l’Alimentació Saludable i diversos organismes de salut i nutrició han marcat objectius de consum saludable: dues o tres fruites diàries, o l’equivalent en suma amb verdures i hortalisses, fins a aconseguir 400 grams cada dia. Malgrat això, seguir una dieta a força de fruita no està justificat des de l’òptica dietètica i nutricional per dues raons principals:

  1. Com a font energètica, s’ingereixen sol sucres ràpids (fructosa o glucosa), que en determinades circumstàncies de salut i malaltia poden resultar contraproduents, com en el cas de patir diabetis, hipertrigliceridemia, tendència a marejos i vahídos per hipoglucèmia, alts i baixos emocionals, esforç físic o intel·lectual intens, etc.

  2. Falten nutrients essencials. En resum, el compendio nutricional de les fruites és:

    • Aigua com a element principal (80-90%).
    • Sucres d’absorció ràpida (fructosa, glucosa).
    • Fibra soluble i insoluble.
    • Quantitats apreciables de potassi, modestes de magnesi i escasses de calci.
    • Ferro i zinc.
    • Vitamina A i carotenos.
    • Vitamina C i folatos.
    • Multitud d’antioxidants que tenen també la funció d’actuar com a colorants de les fruites (licopeno, beta-caroteno, antocianinas, etc).

    No obstant això, les fruites manquen de nutrients essencials com les proteïnes d’alt valor biològic i els lípids. Entre ells, els àcids grassos essencials, amb funcions clau en la regeneració, recuperació o creixement dels teixits, en la formació i funcionament d’hormones, anticossos, neurotransmisores, enzims, funcionalitat i elasticitat de les membranes cel·lulars.

Més fruita sencera, menys sucs

En prendre la fruita en forma sòlida s’ingereix també fibra, que modula l’absorció dels sucres i millora la metabolización dels nutrients

El sucre natural de la fruita és la fructosa. És el predominant en la majoria d’elles i el que marca el deliciós i esperat sabor dolç quan estan madures. Però la fructosa és un nutrient que està en el punt de mira. El seu elevat, fins i tot exagerat, ús com a additiu endulzante (en general provinent del blat de moro) en els aliments processats ha portat a comprovar en diferents recerques que aquest és un component perniciós en determinats casos: des de l’obesitat i el control del pes fins al dany hepàtic, en afavorir els dipòsits de greix en el fetge, o el dany coronari, en alterar els lípids plasmàtics (augment dels triglicèrids i del colesterol “dolent” o LDL2).

Encara que en l’auge d’aquestes patologies sembla tenir una influència notable l’elevat i creixent consum de productes processats edulcorats amb fructosa, en relació amb la fruita, també font de fructosa, les evidències apunten al fet que és menys aconsellable prendre sucs de fruita que la fruita sencera, en estat sòlid. Hi ha estudis epidemiològics en humans que indiquen que la fructosa és més perjudicial quan es pren com a líquid, bé en begudes ensucrades amb fructosa o en sucs de fruites. Quan es pren la fruita de forma sòlida s’ingereix també fibra, que modula l’absorció dels sucres i ajuda a una millor metabolización dels nutrients.

Un dia a fruita

No és el mateix seguir una dieta a força de fruites durant diversos dies o una temporada, que fer una “cura” o una neteja i menjar solament fruita durant un o dos dies. En aquest segon suposat, s’aconsegueix un efecte depurativo, desintoxicante, descongestionante i diurético.

Per a això s’ha d’escollir el moment idoni, que coincideix amb dies relaxats i tranquils, en els quals no es precisin esforços físics ni mentals importants.Aquesta elecció dietètica pot ser interessant quan s’ha seguit durant una temporada o diversos dies una dieta desequilibrada i excessiva, amb golafres i celebracions, s’ha ingerit massa alcohol, s’ha fumat a l’excés o els menús han estat a força de menjar ràpid o massa contundents i rics en greixos i sucres. En aquests casos, l’organisme se sent intoxicat i necessita una aportació major d’aigua, elements diuréticos i antioxidants que afavoreixin la depuració, unes condicions que reuneix la fruita.

En seguir un o dos dies aquest plantejament de menjar solament fruita, no tenen perquè notar-se efectes desagradables, encara que poden sentir-se símptomes passatgers relacionats amb la baixa aportació energètica o amb el propi procés depurativo: falta d’energia, sensació de mareig, falta de forces, mal de cap, etc. Per això és important comptar amb l’assessorament i el suport d’un dietista-nutricionista. A més, si es té alguna patologia, no es recomana prendre solament fruita ni tan sols un dia, si no hi ha consentiment mèdic exprés.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions