Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta DASH per a la hipertensió

Un nou i efectiu pla d'alimentació per reduir la tensió arterial sense necessitat d'eliminar per complet la sal en la dieta

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 29deJuliolde2008
Img vegetales Imatge: Dawn Allynn

Segons l’Informe Mundial de la Salut 2002 dut a terme per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) s’estima que al voltant del 11% de les malalties als països desenvolupats estan causades per la hipertensió arterial (HTA), i que més del 50% de les malalties del cor i gairebé el 75% dels accidents cerebrovasculares es deu a la pressió arterial sistólica (la coneguda com la tensió alta) a nivells superiors als mínims teòrics (115 mmHg).

Per fer front a aquesta greu situació, l’Institut Nacional del Cor, Pulmons i Sang (NHLBI per National Heart, Lung and Blood Institute), de l’Institut Nacional de Salut dels EUA va dissenyar l’anomenat pla d’alimentació DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension; Enfocaments dietètics per detenir la hipertensió). DASH, havent demostrat un efecte real i important en la reducció de la HTA, està considerat com un dels recursos més importants en el tractament i prevenció.

Dieta efectiva

Para les persones adultes d’entre 40 i 69 anys, l’augment mantingut de la pressió arterial sistólica (nivell màxim de tensió arterial) de 20 mmHg, o l’augment continuat de 10 mmHg de la pressió arterial diastólica (el nivell mínim), duplica el risc de mort de les malalties del cor. Aquests són els resultats del major fiqui-anàlisi relativa al risc de morbimortalidad de la hipertensió arterial segons l’edat, realitzat sobre més de 61 estudis observacionals prospectius i una mostra de més d’un milió de persones adultes. La recerca es va publicar en la revista mèdica “The”Lancet , en 2002.

Sabent que la dieta és un factor molt influent tant en el desenvolupament com en la prevenció de la HTA , científics americans recolzats pel NHLBI, van realitzar dos estudis clau per abordar el tractament dietètic més eficaç en aquesta patologia.

La pressió arterial es redueix amb un pla d’alimentació baix en greix saturat, colesterol, greix total i sucres simples

Els resultats van posar de manifest que la pressió arterial es redueix amb un pla d’alimentació baix en greix saturat, colesterol, greix total i sucres simples, al que van denominar pla d’alimentació DASH, sense necessitat inicial de reduir dràsticament la sal de la dieta. No obstant això, quan el pla alimentari s’acompanya d’una reducció en la ingesta de sal i sodi, els resultats en la disminució de la pressió arterial són majors. Aquest canvi afegit pot resultar fins i tot necessari segons el grau de risc de malaltia cardíaca de cada individu.

El pla d’alimentació consisteix a reduir notablement el consum de carn vermella, dolces i snacks, sucres afegits com el qual contenen les begudes, sucs i galetes. A més, posa l’accent en un major consum de fruites, hortalisses i làctics sense greix o amb baix contingut de greix. També inclou cereals integrals i els seus derivats (pa, arròs i pasta) i com a aliments proteics el peix, aus com el pollastre i el gall dindi, i fruita seca.

Aquest canvi dietètic augmenta la concentració de nutrients protectors del cor i que tenen efecte demostrat a disminuir les xifres de pressió sanguínia com el potassi, el magnesi, el calci i la fibra.

Menús amb poca o molt poca sal

El pla alimentari DASH inclou, a més de consells per reduir greixos, sucres i sal, pràctics menús setmanals i receptes baixes en sal. Els menús s’estableixen per a dos nivells de consum diari de sodi; 2,3 i 1,5 g per dia. El National High Blood Pressure Education Program (Programa Nacional d’Educació per a la pressió sanguínia alta) d’EUA considera com a nivell màxim acceptable la ingesta de 2,3 g de sodi diaris; la màxima quantitat recomanada per a la població nord-americana segons les Guies Dietètiques de 2005.

Aquests consells van en la mateixa línia que els de l’OMS, que recomanen que les persones adultes no superin els 6 g de sal al dia, que equival a 2,4 g de sodi. La dificultat per a moltes persones està a acostumar-se a una reducció semblant de sal o de sodi, ja que a Espanya, els especialistes estimen que cada persona consumeix de mitjana entre 10 i 12 g de sal cada dia, que representa el doble de la dosi màxima recomanada.

Exemples de menús amb control de la sal dels aliments:

/imgs/2008/07/dash1.jpg

Perpetuar els canvis dietètics

Malgrat els beneficis que aporta, es fa precís acompanyar la dieta DASH amb un estil de vida saludable que inclogui activitat física regular, descans, absència de tabac, i control de l’estrès i de l’alcohol. No obstant això, els beneficis per a la salut dependran de la capacitat de cada persona per perpetuar en el temps els canvis dietètics.

Alguns d’aquests canvis inclouen la reducció del contingut de sal dels aliments, limitant el consum de productes salats com a patates fregides, adobats, embotits o salses, usant herbes aromàtiques i espècies com a condiment, i coneixent quins són els aliments elaborats que més sal contenen, amb la finalitat de fer una elecció saludable. En aquest sentit la indústria alimentària troba el seu buit dissenyant productes amb poc o molt poc contingut en sal o sodi.

SENSE SAL O BAIX EN SAL?

Img salero1
Els missatges “baix en sal”, “molt baix en sodi” o “sense sal”, freqüents en molts productes elaborats com a pernil cuit, pit de pollastre de gall dindi, formatge, galetes, pans i biscotes, entre uns altres, no es podran incloure de qualsevol manera ni en qualsevol aliment. L’actual Reglament europeu 1924/2006, de 20 de desembre de 2006, relatiu a les “declaracions nutricionals i de propietats saludables en els aliments”, que va entrar en vigor fa poc més d’un any, defineix molt clarament quines declaracions poden incloure les etiquetes i la publicitat dels aliments que facin referència a un menor o un nul contingut en sal o en sodi.

Així, atenent a les condicions del nou reglament només podran incloure el missatge “baix contingut en sodi/surt” aquells productes amb un contingut màxim de 0,12 g de sodi/100 g (sòlids) o 100 ml (líquids) o el seu equivalent en sal. De la mateixa manera, el missatge “molt baix contingut en sal/sodi” estarà relegat a aquells productes que aportin màxim 0,04 g de sodi/100 g (sòlids) o 100 ml (líquids), o el seu equivalent en sal.

Seran només els productes que incloguin com a màxim 0,005 g de sodi/100 g (sòlids) o 100 ml (líquids), o el seu equivalent en sal, els que poden fer la publicitat que el seu producte és “sense sal/sodi”.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions