Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta depurativa per aconseguir hàbits sans

No cal confondre les pautes alimentàries puntuals que ajuden a netejar l'organisme amb dietes miraculoses que prometen desintoxicar el cos i no ho fan

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 11deOctubrede2011

Netejar l’organisme, deixar enrere excessos estiuencs i optar per hàbits sans és un bon propòsit que ajuda a sentir-se millor i enfortir les defenses. S’ha de configurar una dieta per a uns dies i uns hàbits per sempre, que procurin benestar. La clau està a triar els aliments que han de conformar els menús, tenir molt clar quins es van a descartar per uns dies i sumar a l’armari de rebost infusions i aliments integrals que ajuden a potenciar el propòsit de desintoxicarse.

Img
Imatge: Javier Llastres

Els dies en els quals es vol netejar l’organisme han d’oblidar-se el cafè, el te concentrat i els refrescs amb cafeïna. També ha d’abandonar-se el tabac i l’alcohol i no provar ni una copita de vi. Sí es tirarà mà de les infusions amb propietats digestives, com el fonoll, l’anís, la camamilla i la regalèssia, per al bon desdejuni, i fins i tot, serveixen d’aperitiu abans dels menjars o de companys de postres. Tenen propietats digestives i carminativas, és a dir, afavoreixen l’expulsió dels gasos que s’originen després de la digestió.

En aquesta dieta convé passar-se als aliments integrals. Sempre és positiu convertir-ho en hàbit, però si no es vol renunciar a les farines refinades per sempre, almenys, cal intentar fer un buit a aquests aliments amb certa assiduïtat. El pa, l’arròs i la pasta, quan són integrals, augmenten la sensació de sacietat i propicien que es mengi menys i que s’opti per aliments menys calòrics.

Aquests dies es pot provar també a reduir la sal i prescindir d’espècies fortes com la mostassa, el pebre o el clau, que irriten la mucosa gàstrica i augmenten l’acidesa estomacal. Es poden utilitzar herbes aromàtiques digestives, com el llorer, la farigola, la sàlvia o el comino.

Un dia a fruita?

Un dia a fruita no té cap efecte adelgazante i, en canvi, emmalalteix de nutrients essencials com a proteïnes i hidrats

Seguir una dieta desintoxicante no significa sotmetre’s a una dieta insana. Les fruites tenen un paper protagonista en l’alimentació sana i s’ha d’aprofitar el seu valor vitamínico i hidratante i la seva riquesa en fibra i antioxidants, però no limitar-se a elles.
Un dia a fruita no té cap efecte adelgazante i, en canvi, emmalalteix de nutrients essencials com les proteïnes i els hidrats, per la qual cosa solament s’aconsegueix despistar l’organisme, però no desintoxicarlo. No obstant això, en la dieta depurativa, sí se succeeixen dies en què cal multiplicar la ingesta de fruita: en el desdejuni, per esmorzar, per a postres i en el berenar.

Aquesta quantitat és difícil de mantenir en el temps, encara que si la fruita és l’element indispensable durant quinze dies, ho serà també després, si bé en menor quantitat. Alguna cosa semblança succeeix amb la pràctica de beure aigua. Si una persona s’acostuma a ingerir un litre o litre i mitjà (es pot ajudar d’una ampolla de mig litre, que ha d’emplenar dues o tres vegades al dia), és difícil que perdi el costum quan abandoni de manera conscient i pautada la dieta desintoxicante. També ajuden a hidratar-se els brous desgreixats, les infusions i els brous o sucs d’hortalisses.

Les verdures completen el menú

Cal procurar-se aliments rics en vitamina B6, ja que estimulen la recuperació dels hepatòcits, les cèl·lules del fetge

Aigua, fruites, brous, aliments integrals i, a més, verdures. Les de fulla verda i les de la família de les cols són riques en flavonoides, compostos naturals que protegeixen el sistema cardiovascular i activen els enzims glutation peroxidasa i catalasa, que estimulen l’acció detoxificante del fetge. ja que es vol netejar, aquest òrgan és clau. Per això, cal procurar-se aliments rics en vitamines del grup B, en particular la B1, B6 i B12, ja que estimulen la recuperació dels hepatòcits, les cèl·lules del fetge.

També se li deu a la verdura la seva capacitat per eliminar l’excés de líquids. Contenen poc sodi i molt potassi, la qual cosa força al cos a eliminar l’excés de líquids, juntament amb les substàncies de deixalla, per l’orina. Els dies de neteja, les verdures, crues o cuinades, no han de ser una guarnició, sinó la ració principal. Si se sopa una truita, cal calcular que les mongetes verdes que l’acompanyen han d’ocupar el doble. D’aquesta forma, es podrà calcular la mesura de les receptes. No es pot intentar netejar l’organisme amb la ingesta de 300 g de pit de pollastre de pollastre a la planxa, perquè caldria complir la proporció i, sens dubte, més de mig quilo de qualsevol verdura és molt.

CARDS I CARXOFES, ESTÀ PROPERA LA TEMPORADA

El card i la carxofa són verdures pròpies de l’hivern. Per tant, la millor temporada per consumir-los és aquesta, fins a les primeres gelades de desembre, i primavera, quan finalitza la collita de carxofes. El clima fred i sec provoca que els teixits adquireixin un sabor amarg i un aspecte poc atractiu. Però recol·lectades al seu moment, aquestes verdures, a més de ser un manjar amb múltiples possibilitats en la cuina, són aliades indiscutibles en una dieta desintoxicante.

L’alcohol, l’excés de greix i de proteïnes d’origen animal, així com certs medicaments, són les principals amenaces per al bon funcionament del fetge. Alguns aliments afavoreixen la funció hepàtica, com els vegetals amb lleuger sabor amarg, ja sigui la carxofa o el card, que comparteixen aquestes propietats amb la xicoira, l’endívia, l’escarola, el nap i el rave. A més, la fibra, abundant en totes elles, afavoreix el trànsit intestinal. Són verdures riques també en potassi, un mineral necessari per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i per a l’activitat muscular normal.

Carxofes i cards han estat el prototip d’hortalisses sanes, d’ampli espectre medicinal. S’han recomanat amb freqüència en el camp de la nutrició per considerar que el seu consum és molt saludable a diferents nivells de l’organisme, gràcies a les seves reconegudes propietats coleréticas, hepatoprotectoras i diuréticas.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions