Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta flaix: què és i per què està desaconsellada?

La dieta flaix s'ha posat de moda per la seva suposada rapidesa i eficàcia per aprimar, però no té base científica i implica riscos per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 14deNovembrede2012

Potser perquè ens agraden les promeses d’eficàcia garantida i sense esforç, cada any es coneixen noves propostes dietètiques que responen a l’anhel de perdre pes a qualsevol preu. Una de les més recents és l’anomenada “dieta flaix”, una proposada “miracle” que no té sustento científic, però sí múltiples riscos per a la salut. En conèixer detalladament les pautes d’aquest règim “proteinado”, l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (AEDN) no ha trigat a emetre la seva postura sobre aquest tema: desaconsellar-la. En el següent reportatge s’explica què és la dieta flaix, quins són els seus riscos i per què els professionals en nutrició la desaconsellen. A més, es proposen set consells per afrontar la pèrdua de pes de manera assenyada.

Img cinta metrica
Imatge: Heavy Weight Geek

Què és la dieta flaix

La dieta flaix és una dieta miracle que assegura una “pèrdua de pes ràpid”, alguna cosa que pot causar greus problemes de salut

La dieta s’autodenomina “proteinada”, una accepció que està de moda entre diverses empreses que venen productes per aprimar (com PronoKal ®), però no es defineix en cap manual, guia o consens d’obesitat. No és d’estranyar que la Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN) assenyali, en referir-se a la “dieta proteinada”, que “no existeix fonament científic per a aquesta dieta i és absolutament desaconsellable“.

Com la immensa majoria de dietes miracle, la dieta flaix assegura una “pèrdua de pes ràpid”. En paral·lel, la prestigiosa American Obesity Treatment Association té una “carta de drets del pacient“, entre els quals crida l’atenció el següent: “Els pacients tenen dret a saber que perdre pes amb rapidesa pot causar greus problemes de salut”. Un d’ells és el conegut efecte yoyó (o weight cycling en l’àmbit científic), que no solament ens predisposa a guanyar més pes amb els anys, sinó també a la hipertensió, als càlculs biliars, i fins i tot, a sofrir un major risc de morir de forma prematura, tal com recull una important guia de prevenció i tractament de l’obesitat.

Dieta flaix: per què està desaconsellada

El Grup de Revisió, Estudi i Posicionament de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (GREP-AEDN), format per professionals amb àmplia experiència en aspectes relacionats amb el control de pes corporal, ha decidit desaconsellar a la població el seguiment de la dieta flaix després de revisar els seus fonaments en un complet document. Els motius que recolzen la seva postura són els següents:

  • Falta de sustento científic.
  • Possible violació de la legislació vigent.
  • Compliment de les característiques que defineixen a les dietes fraudulentes o els mètodes fraudulents per perdre pes.
  • Riscos per a la salut.

L’associació, a més, qüestiona alguns postulats d’aquesta dieta -com la reducció de carbohidrats- i adverteix sobre algunes afirmacions dels seus promotors, les quals considera infundades o falses. Pel GREP-AEDN, la “restricció gairebé total de carbohidrats” que proposa la dieta flaix és un error. La raó? La ingesta d’estros nutrients cobreix al voltant del 41% de l’energia de la dieta, és a dir, està per sota de les recomanacions establertes per l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (45-60%) o l’Organització Mundial de la Salut (55-75%).

Així mateix, el més recent consens espanyol relacionat amb el control de pes corporal indica que “en el tractament de l’obesitat no es recomana induir canvis en la proporció de proteïnes de la dieta”, i que “les dietes amb major contingut d’hidrats de carboni complexos igual o superior al 50% de l’aportació energètica total) s’associen amb índexs de massa corporal més baixos en adults sans”.

D’altra banda, entre les afirmacions emeses pels responsables d’aquest mètode, criden l’atenció declaracions que afirmen que prendre begudes fredes “facilita la fixació de greixos”. Les begudes o menjars freds simplement es temperen en l’estómac i no afecten en absolut a la regulació del nostre pes, tal com detalla el dietista-nutricionista Juan Revenga. Sigui com sigui, el “mètode” és un compendio d’afirmacions veraces barrejades amb altres falses i és per això, entre altres motius, que els especialistes en nutrició ho desaconsellen.

Els riscos de la dieta flaix

Entre els riscos de seguir la dieta flaix destaquen els següents:

  • Debilitat.
  • Fractura òssia.
  • Guany de pes a llarg termini.
  • Síndrome metabòlica.
  • Dany renal.
  • Desordres gastrointestinals.
  • Pèrdua de l’autoestima.
  • Depressió.
  • Alteracions en el comportament.

Set consells per afrontar la pèrdua de pes de manera assenyada

Si es pateix excés de pes, convé deixar de costat qualsevol dieta que es base a fer malabares amb l’alimentació. Els següents són passos que s’han de seguir si es considera que es tenen uns quilos de més.

  1. Acudeix al metge. Ell decidirà si de debò et sobra pes i si és imprescindible que ho disminueixis. La pèrdua de pes solament està indicada quan el seu excés posa en risc la teva salut.
  2. Acudeix a un dietista-nutricionista. És la persona indicada per a qualsevol modificació que hagis de fer en la teva manera d’alimentar-te.
  3. Valora la possibilitat d’acudir a un psicoterapeuta. L’èxit del tractament consisteix a modificar la conducta alimentària i això pot ser alguna cosa complex, ja que es barregen múltiples aspectes psicològics.
  4. Apunta’t a una dieta sana.
  5. Redueix una mica la ració. Disminuir la ració dels teus plats no et suposarà un esforç significatiu i, a canvi, pot reportar-te resultats reeixits a mitjà-llarg termini.
  6. Apunta el teu pes i el que menges. Avui sabem que l’autocontrol del pes i dels aliments ingerits és d’ajuda en el maneig de l’obesitat.
  7. Inscriu-te a una vida activa. Mantindràs el to muscular i augmentaràs l’energia que gasta el teu cos, entre molts altres avantatges.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions