Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta i hipertensió, n’hi ha prou amb llevar la sal?

La dieta DASH, recomanada per prevenir i corregir la hipertensió, abasta molts més aspectes que el de limitar la sal en els menjars

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 08 de Abril de 2015

Els valors normals de la pressió arterial han de situar-se per sota de 120/80 mmHg. Quan superen els 140/90 mmHg, es parla d’hipertensió, un trastorn molt freqüent que afecta a un de cada tres adults, segons dades de l’Organització Mundial de la Salut, i les conseqüències de la qual resulten molt preocupants. Com més alta es troba la tensió arterial, major és el risc de dany al cor i als gots sanguinis d’òrgans principals com el cervell i els ronyons. De fet, està entre les primeres causes de mortalitat. La dieta és clau per prevenir i corregir la hipertensió, però no n’hi ha prou amb llevar la sal de la taula. En aquest article s’ofereixen els consells de la dieta DASH, la més recomenda per els qui tenen hipertensió o volen prevenir-la.

Imatge: vankad

Hipertensió: la importància de la dieta

Imatge: CONSUMER EROSKI

La hipertensió és, avui dia, un problema de salut pública important. L’augment de la població hipertensa és cada vegada més evident als països desenvolupats. Els Canvis en l’Estil de Vida (CEV) -sobretot els relacionats amb la dieta- han demostrat ser eficaces en la seva prevenció i tractament. Així, la restricció moderada de sodi, juntament amb una dieta saludable i el manteniment d’un pes corporal normal s’associen a la disminució de la incidència d’hipertensió.

Per tant, en les persones que tinguin xifres elevades de tensió arterial serà imprescindible abordar dos aspectes:

  • 1. Caldrà aconseguir reorganitzar els hàbits dietètics perquè la seva dieta aporti un contingut moderat en sodi i sigui rica en fruita i verdura, la qual cosa es coneix com a dieta DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension, és a dir, patró dietètic per frenar la hipertensió).
  • 2. Si l’individu presenta sobrepès o obesitat, aconseguir una reducció de pes contribuirà a la disminució de les xifres de tensió arterial.

En què consisteix la dieta DASH

Imatge: CONSUMER EROSKI

La dieta DASH és una dieta moderadament hiposódica i, alhora, rica en fruita, verdura i cereals integrals. Conté també 2-3 racions diàries de làctics baixos en greix i potencia el consum de carn magra i de peix, limitant la carn, especialment la carn grassa. És, per tant, una dieta pobra en greix saturat, colesterol i grassa trans, a l’una que baixa en sodi i rica en fibra, calci, potassi, magnesi i fitoquímicos.

A continuació, es llisten els aliments recomanats i els aliments que s’han d’evitar per seguir el patró dietètic de la dieta DASH:

LÀCTICS

  • Aliments NO recomanats: llet sencera; iogurts sencers i altres derivats com a flams, natilles, mousses, etc; formatges grassos, com l’emmental, manxec o guarit, rocafort, formatge per fondre, etc.; formatges, mantega i margarines salats; nata; i gelats cremosos.
  • Aliments recomanats: llet semi o descremada, iogurts descremats i formatges baixos en greix (menys de 16 g de greix per cada 100 g de producte), tals com el formatge fresc o els formatges descremats.

CARNES, PEIXOS I OUS

  • Aliments NO recomanats: carns salades o fumades, com bacón, cansalada, butifarra, patés o sobrassada, i embotits com a xoriço, salsitxó, mortadela, etc.; extractes i sopes de carn i pollastre salats; carns grasses com a porc, be o ànec; parts grasses de l’animal, com a costelles o vísceres, o carns elaborades, com a hamburgueses o llonganisses comercials; peixos salats o fumats, com a salmó o bacallà; peixos en conserva, com a tonyina, sardines o anxoves; productes comercials precuinats amb carns o peixos salats tals com a crestes, croquetes, arrebossats, lasañas, etc.; i ous fregits en mantega.
  • Aliments recomanats: carns magres com a pollastre, conill o gall dindi; parts magres de les carns, com a vedella o porc; peix blanc i blau (llenguado, rap, sardines, tonyina, salmó, etc.); sèpia, calamar i polp; truita francesa, ou dur o a la planxa.

VERDURES I HORTALISSES

  • Aliments NO recomanats: verdures en conserva i precuinades.
  • Aliments recomanats: verdures i hortalisses fresques, com a enciam, tomàquet, pastanaga, carbassó, carxofes, albergínies, ceba, espinacs, bledes, etc.

CEREALS I FRUITES

  • Aliments NO recomanats: productes de brioixeria, tals com a croissants, magdalenes, galetes, etc.; llegums en conserva i precuinades; i patates xips o precuinades.
  • Aliments recomanats: arròs, blat, mill, blat de moro, patata, civada i ordi, preferentment integrals; i llegums com a llenties, faves, cigrons i mongetes blanques.

FRUITES I FRUITA SECA

  • Aliments NO recomanats: fruita seca salada.
  • Aliments recomanats: tota classe de fruites fresques (poma, pera, kiwi, plàtan, raïms, síndria, meló, préssecs, maduixes, síndria, etc.) i fruita seca (ametlles, avellanes, nous).

VARIS

  • Aliments NO recomanats: sal; greixos hidrogenats; salses comercials com a maionesa, ketchup, salsa de soia i mostassa; aperitius salats; i olives.
  • Aliments recomanats: oli d’oliva, si és possible verge extra; i espècies com a safrà, clau, curri, pebre, alfàbrega, llorer, anet, julivert o orenga.

Menú d’exemple per seguir la dieta DASH

  • Desdejuni: llet descremada; pa amb tomàquet i formatge fresc baix en sal; i dues mandarines.
  • Mig matí: iogurt descremat amb avellanes.
  • Menjar: arròs salvatge amb verduritas (carbassó, albergínia i pastanaga); pollastre al forn amb llimona; i síndria.
  • Berenar: plàtan.
  • Sopar: amanida d’espinacs frescos amb tomàquet; truita francesa amb patata al forn; i kiwi.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions