Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta i tiroide: què menjar quan se sofreixen trastorns tiroïdals?

Quan es pateix d'hipertoridismo o hipotiroïdisme cal fer ajustos en l'alimentació, a més de portar un control mèdic

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 06deFebrerde2014
img_dieta tiroides hd Imatge: Dennis Tang

La glàndula tiroide, situada en el coll, regula diverses funcions en l’organisme. Participa en la producció de les hormones tiroxina (o T4) i triyodotironina (o T3), que regulen el metabolisme i afecten al funcionament d’altres sistemes del cos. Per a la formació d’aquestes hormones és imprescindible el iode, que s’obté de la ingesta dietètica. Quan la tiroide funciona de manera normal, no és necessari pensar en una dieta específica. No obstant això, en ocasions aquesta glàndula sofreix trastorns: produeix més hormones de les quals hauria de (hipertiroidismo) o menys de les necessàries (hipotiroïdisme). En aquests casos, l’alimentació exerceix un paper fonamental. A continuació oferim recomanacions dietètiques per a ambdues situacions, si bé és imprescindible comptar amb l’ajuda d’un dietista nutricionista.

Img dieta tiroides 01
Imatge: Dennis Tang

Hipertiroidismo i baix pes: recomanacions dietètiques

Es parla d’hipertiroidismo quan la glàndula està molt estimulada i es produeix major quantitat d’hormones tiroïdals de les necessàries. L’excés d’hormona tiroïdal pot provocar, entre altres efectes, un estat de catabolisme en l’organisme i, en conseqüència, pèrdua de pes i de massa muscular. En aquests casos la dieta ha de ser equilibrada i alhora molt energètica. A continuació es ressenyen exemples sobre com enriquir la dieta en calories i proteïnes.

Làctics (llet, iogurt i formatge):

  • Utilitzar la llet o el iogurt líquid com a beguda i fins i tot en coccions quan sigui possible.
  • Enriquir el iogurt amb llet condensada, i la llet amb llet en pols assabenta. Pot emprar-se aquesta llet enriquida per preparar batuts, postres, sopes i purés, o bé prendre-la amb cereals, cacao en pols o xarops de fruita. Agregar llet en pols als purés per enriquir-los.
  • Afegir llet a la fruita fresca o en almívar per preparar batuts.
  • Emprar el iogurt per preparar batuts amb fruita, fruita seca, o fins i tot cereals o galetes.
  • Incloure formatge trossejat en amanides de tot tipus, en sopes, cremes, purés; i en pastes, truites, etc.

Proteics (ous, carns i peixos):

  • Trossejar ou dur i afegir-ho en amanides, sopes o verdures. Fer el mateix amb carns i peixos, afegint-los a plats de verdura, amanides, guisats, salses o sopes.
  • Utilitzar ou batut i agregar-ho a purés, sopes, cremes, salses o batuts de llet.
    Afegir les clares batudes o l’ou sencer batut a farciments de pastissos de verdures, beixamel, etc.
  • Emplenar truites, patata al forn, albergínies, carbassons, etc. amb carn picada o peix trossejat.

Olis i greixos:

  • Emprar nata, crema de llet, mantega, maionesa i altres salses. Agregar-los a salses, postres i purés de tot tipus (verdures, cereals, carn, peixos, ous).

Fruita seca:

  • Trossejar-los i afegir-los com a complement en salses, guisats i amanides.

Sucre, mel, pa i galetes:

  • Agregar a sucs, llet, batuts i postres en general.
  • Consumir galetes i pa en desdejunis i berenars.
  • Agregar pa fregit (croutons) a les sopes i purés.

Hipotiroïdisme i augment de pes: recomanacions dietètiques

Existeix hipotiroïdisme quan es produeix una disminució de producció d’hormones tiroïdals. L’hipotiroïdisme sol acompanyar-se de fatiga, cansament, caiguda del cabell, somnolència i, encara que no existeix una relació causa-efecte demostrada, sobrepès o obesitat. El tractament de l’hipotiroïdisme consisteix en l’administració d’hormones tiroïdals per via oral, i ha de ser controlat periòdicament pel metge endocrí.

En aquests casos, és imprescindible realitzar una alimentació equilibrada i variada, és a dir que cada dia s’ha de menjar aliments de tots els grups: làctics, verdura crua o cuita, fruita, aliments proteics (carn, peix i ous), cereals i féculas (pa, patates, arròs, llegums, pasta, etc.), a més de controlar els aliments grassos (olis i grasses animals).

  • S’ha de realitzar 4 o 5 menjars al dia poc abundants i evitar picar entre elles. Tampoc és convenient saltar-se cap menjar principal.
  • Cal augmentar l’activitat física diària: caminar, usar menys l’ascensor i més les escales, realitzar més trajectes a peu i menys amb cotxe, així com practicar més exercici físic d’intensitat moderada (caminar ràpid, anar amb bicicleta, nedar, jugar a futbol o bàsquet, etc.).
  • Utilitzar formes de cocció poc grasses, com la planxa, el forn, el bullit, el microones, el vapor o el papillote. Evitar fregits, arrebossats, guisats, empanats i conserves en oli.

S’ha d’evitar aliments rics en greix, sucres i calories. Per exemple:

  • Embotits i carns molt grasses: be, vísceres, costelles, llonganisses o hamburgueses industrials, bacon o panceta, botifarra, mortadela, xoriço, foie, etc.
  • Làctics enters, incloent formatges molt grassos, iogurts sencers, derivats làctics com a flams o mousses, nata o crema de llet…
  • Margarina, mantega i llard de porc. Salses precuinades.
  • Sucre blanca i bruna, mel, caramels amb sucre, xocolata amb llet, galetes, pastissos, brioixeria…
  • Begudes alcohòliques, refrescs ensucrats.

En paral·lel, cal potenciar aliments rics en fibra i pobres en greixos. Per exemple:

  • Carns magres, com a pollastre, vedella, gall dindi i conill. Peix blanc i blau. Ous (intenti consumir entre 3 i 4 unitats per setmana).
  • Llet semidesnatada o descremada; formatges i iogurts descremats.
  • Edulcorants d’escàs poder calòric com la sacarina, l’aspartamo o la Stevia.
  • Verdures crues i cuites.
  • Fruites.
  • Féculas i cereals, en quantitat moderada (pa, pasta, arròs, llegums, patates…)
  • Per cuinar i amanir és preferible utilitzar oli d’oliva, sense excedir-se.
  • Aigua, begudes light, infusions, vinagre (que no sigui de módena), llimona i espècies.

Dèficit de iode i funció tiroïdal

El dèficit de iode pot afectar a la producció d’hormones tiroïdals i provocar per tant hipotiroïdisme i goll (augment de grandària de la glàndula tiroide). Encara que la deficiència de iode ha millorat molt, encara no ha estat erradicada per complet.

El iode es troba en la superfície de la terra i d’aquí passa els vegetals conreats. Per tant, els vegetals conreats en terres pobres en iode poden contenir escassa quantitat d’aquest mineral. Els aliments procedents del mar, com a peixos, mariscs i algues marines, són rics en iode. Avui dia els làctics són també una font d’aquest mineral, ja que s’usen pinsos enriquits en iode per a l’alimentació animal. La sal marina perd el iode durant el seu procés d’elaboració; per tant, tret que sigui enriquida, no serà una font d’aquest mineral.

L’estratègia més eficient per erradicar la deficiència de iode és la trucada yodación universal de la sal, mitjançant lleis que regulen la yodación de tota la sal de consum humà i animal. Aquesta estratègia està recomanada per l’Organització mundial de la Salut (OMS).

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions