Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta infantil: dues claus per millorar-la

L'exemple que donen els adults i els hàbits familiars són claus per millorar la dieta dels nens i combatre des de casa l'obesitat infantil

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 09deAgostde2013
Img dieta infantil ej listg Imatge: Steven Depolo

Vivim en un ambient que molts experts qualifiquen de” obesogénico“, és a dir, que incrementa les possibilitats que els nens pateixin obesitat. El nostre entorn dificulta la lactància materna, facilita que els nostres fills siguin sedentaris, posa al seu abast màquines expenedores de menjar que en realitat no és del tot “menjar”, abarateix els aliments calòrics i inclou una publicitat constant d’aliments insans. També neixen com a bolets falsos gurús que promouen dietes miracle (que desorienten a la població i generen l’anomenat efecte yoyó). Malgrat que hi ha més factors en l’equació -l’obesitat és un fenomen complex sobre el qual influeixen la genètica, l’entorn i altres aspectes biològics-, un dels més significatius és el que es produeix en la llar del menor, en els hàbits de la família i en l’exemple que oferim els adults. El present text aborda dues qüestions clau per fomentar una dieta saludable des de casa.

Img dieta infantil ej
Imatge: Steven Depolo

Dieta infantil i salut: els pares són el model

Img inf die
Imatge: CONSUMER EROSKI

Un estudi recentment publicat en la prestigiosa revista científica International Journal of Obesity, i centrat en nens de 2 a 5 anys, ha avaluat l’efecte de l’ambient de la llar sobre la quantitat d’activitat física i la qualitat de la dieta dels petits en edat preescolar. Les seves dues conclusions han estat les esperades:

  1. Els models de conducta dels pares poden reduir el consum d’aliments “escombraries” dels nens i evitar el seu sedentarisme.
  2. Limitar l’accés als aliments insans pugues tant augmentar la quantitat d’aliments saludables que consumeixen els menors, com disminuir la seva ingesta de menjada “escombraries”.

Aquestes constatacions se sumen a les evidències que apunten que instaurar una “política” de salut en la llar i predicar amb l’exemple són aspectes crucials a l’hora de promoure uns bons hàbits en els menors. A continuació s’analitza de forma breu cadascuna d’aquestes dues claus.

1. Política saludable en la llar

Img inf
Imatge: CONSUMER EROSKI

Tant una alimentació sana com l’exercici físic són pilars que sostindran la salut dels menors durant la resta de la seva vida i previndran que sofreixi obesitat i una llarga llista de malalties cròniques. És per això que, dins de les normes que els pares segueixen a l’hora d’educar als seus fills, ha d’incloure’s la implementació d’una “política” saludable que contempli els següents aspectes:

  • Limitar la quantitat d’aliments insans que hi ha a casa. Existeix un refrany que resumeix a la perfecció aquest consell: “Ulls que no veuen, cor que no sent”. Si el nen no té al seu abast aliments plens de calories però mancats de nutrients, ningú haurà de prohibir-los-hi.
  • Fomentar un major nombre de menjars compartits. Cada vegada més recerques científiques confirmen una mica de sentit comú: menjar en família millora la qualitat de la dieta del menor. Fins i tot existeixen estudis que indiquen que aquest hàbit pot evitar comportaments de risc en adolescents.
  • Promoure l’activitat física i restringir el temps que els nens dediquen a activitats sedentàries. L’Acadèmia Americana de Pediatria (AAP) aconsella limitar a menys de 2 hores diàries el temps que els petits dediquen a veure televisió, jugar a videojocs o a navegar per Internet (els menors de 2 anys d’edat no haurien de veure la televisió).

2. Més exemple i menys sermons per a uns hàbits saludables

Hi ha una altra dita popular que conté una gran dosi de saviesa: “Predicar amb l’exemple és el millor argument”. Que els propis pares escullin uns bons costums, tant d’alimentació com d’activitat física, resulta decisiu perquè els nens segueixin el mateix camí. D’una banda, en una llar en el qual els pares s’alimenten de forma equilibrada és moltíssim més probable que hi hagi aliments sans a l’abast del menor. Nombrosos estudis assenyalen que quan en la llar hi ha més fruites i hortalisses, els petits consumeixen major quantitat d’elles. I viceversa: si a casa hi ha més aliments insans (com a begudes ensucrades), la ingesta del menor és menys saludable.

Img inf
Imatge: CONSUMER EROSKI

D’altra banda, si els pares eviten el sedentarisme, és molt poc freqüent que permetin que els seus fills passin hores enfront del televisor o jugant a videojocs. Faran el possible per motivar al nen al fet que mogui l’esquelet, ja sigui mitjançant jocs, passejos, esports o qualsevol activitat que faci accelerar el cor. A més, tindran roba esportiva adaptada a l’edat del nen o coneixeran espais en els quals es pugui moure amb llibertat.

Els investigadors responsables de l’estudi van indicar que els pares “són un model de rol per als seus fills” i que l’ambient en la llar és “crític” per prevenir l’obesitat infantil. Finalment, que els pares millorin els seus propis hàbits amb l’objectiu de promoure la salut dels seus fills millorarà també la seva pròpia salut. Un cercle virtuós que, com bé resumeix el cantautor (i metge) uruguaià Jorge Drexler, confirma que com més donem, més rebem.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions