Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta mediterrània i volta al ritme de vida habitual, claus per a perdre el pes acumulat per Nadal

Els nutricionistes coincideixen a destacar la ineficàcia d'iniciar règims estrictes després de les festes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 07deGenerde2003

Amb l’arribada del nou any i la fi de les festes de Nadal, són molts els que es plantegen iniciar una dieta equilibrada per a aconseguir perdre els quilos de més guanyats durant els excessos nadalencs. Encara que en una persona sana l’alimentació lleugera després dels abusos gastronòmics no comporta riscos per a la salut -fins i tot en certs moments és convenient-, els especialistes recomanen sempre la moderació i la racionalitat com a punt de partida. Tema a part són els pacients amb problemes d’obesitat, i en aquest cas s’aconsella seguir les prescripcions mèdiques i evitar abans de res la radicalització de la dieta.

“Les persones moderades en els menjars diaris també ho són en aquestes dates i, encara que facin petits abusos en l’alimentació, sabran tornar a l’equilibri anterior al Nadal”, sosté Federico Soriguer, cap del Servei d’Endocrinologia de l’Hospital Carlos Haya de Màlaga. De fet, la majoria de les persones que augmenten el seu pes en el nadal no necessiten una dieta específica per a tornar a l’estat previ a aquestes dates; només basta recuperar l’activitat normal, afirma Soriguer.

Els especialistes en nutrició coincideixen a destacar la ineficàcia d’iniciar dietes estrictes després de les festes. “Això només propícia que tinguin més facilitats d’augmentar pes quan l’abandonin”, indica Fernando Urdiales, expert en Medicina estètica. És molt més simple: “el fonamental per a portar una alimentació sana és recuperar la tan repetida dieta mediterrània, enfront de l’antimediterránea “” que predomina en les dates nadalenques -rica en sucres i grasses-, repartir els menjars en cinc preses al dia i fer un desdejuni complet”, apunta Urdiales.

“Els excessos -precisa Soriguer- sí que suposen un problema per a aquelles persones que no tenen una relació pacífica amb el menjar, és a dir, que posseeixen més apetit del suficient per a satisfer les seves necessitats calòriques”. No en va, són els casos d’obesitat els que presenten majors complicacions en aquests dies.

Prop d’un 10% dels pacients obesos abandonen els seus tractaments abans de Nadal i es reincorporen mesos després amb un notable empitjorament de la seva situació metabòlica. Les conseqüències d’aquesta deixadesa van des de l’augment de l’àcid úric i del colesterol, fins a les baixades de tensió i glucosa. En aquests casos, és imprescindible el control mèdic per a tornar a la normalitat.

Temptació tot l’any

No obstant això, els experts recorden que cada vegada són més freqüents els menjars abundants, al marge del Nadal. Aquestes vacances no són més que un parèntesi en les desenes de festes i excepcions que es presenten al llarg de l’any, i és l’acumulació d’excessos els que impliquen a la llarga problemes de sobrepès.

“En aquestes dates a penes hi ha temps d’engreixar; en dues setmanes només es poden guanyar uns grams”, adverteix Soriguer. “La política consumista porta al fet que el Nadal comenci abans cada any i totes les celebracions es fonamenten en el menjar”, recorda Urdiales.

Justificació i culpa

La psicologia juga un paper important en moltes de les qüestions que concerneixen al pes. Dos sentiments relacionats amb els excessos es conjuguen i apareixen en les dates nadalenques. El psicòleg Cristóbal Escota parla, en primer lloc, del sentiment de justificació. “Intentem convèncer-nos psicològicament que el que fem no està malament. És el ‘per una vegada no em passa res’”, explica Escota.

No obstant això, comès “l’error” es manifesta en certes persones una altra reacció psicològica: el sentiment de culpa. “Es presenta en individus propensos al trastorn de personalitat i conductual i, en el relacionat a l’alimentació, amb un excessiu amor al cos”, apunta Escota. En els casos extrems, el sentiment de culpa pot portar a una baixa autoestima que desencadena en un quadre d’ansietat. Aquests efectes desapareixen quan es compleix l’objectiu que, en l’exemple en qüestió, serà la pèrdua dels quilos acumulats mitjançant la realització de dietes o exercici físic. Malgrat tot, si no persisteix, no revesteix major gravetat.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions