Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta per a la fertilitat, existeix?

Encara que no hi ha una dieta específica per a la fertilitat, certs canvis en l'alimentació sí poden contribuir a millorar les possibilitats d'un embaràs

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 22deAbrilde2016
img_dieta fertilidad existe hd Imatge: Ariwasabi

La infertilitat és la incapacitat d’una parella sexualment activa d’aconseguir un embaràs en un període d’un any sense l’ús d’anticonceptius. La seva incidència està augmentant de tal manera que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) la reconeix com un problema social que afecta a al voltant d’un 13%-17% de les parelles en edat reproductiva (és a dir, persones d’entre 15 i 49 anys d’edat). Hi ha diversos factors que incideixen en la infertilitat o subfertilidad d’una persona. És la dieta un d’ells? Com afecta el que es menja -o es deixa d’ingerir- en la capacitat reproductiva? El següent article aborda aquestes qüestions.

Img dieta fertilidad existe
Imatge: Ariwasabi

Estat nutricional i fertilitat

Els factors de risc que poden provocar que una parella disminueixi la seva fertilitat són diversos; entre ells, l’edat i el consum de tabac. També són variats els estats patològics associats a la infertilitat. No obstant això, cada vegada més s’està estudiant l’impacte que l’estil de vida i, en concret, la dieta pot tenir sobre la capacitat reproductiva de l’ésser humà.

Alteracions de l’estat nutricional tals com el sobrepès i l’obesitat o el baix pes de les dones ja han estat relacionats amb la infertilitat. De fet, l’Academy of Nutrition and Dietetics indica que és important promoure un pes òptim per afavorir la concepció. Diversos estudis revelen l’associació que existeix entre l’índex de massa corporal -IMC = Peso (Kg)/ Talla2 (m)- i la infertilitat. Així, tant les dones amb baix pes com les quals tenen sobrepès posseeixen el mateix risc d’infertilitat, mentre que les féminas amb obesitat mórbida tenen més del doble de risc de trastorns ovulatorios. L’impacte de l’IMC en la reproducció sembla ser més notable per a les dones, de manera que l’excés de pes perjudica la fertilitat en les dones més que als homes.

Existeixen múltiples estudis d’intervenció en els quals s’ha aconseguit millorar la fertilitat en diversos grups de dones mitjançant la pèrdua de pes aconseguida amb dieta hipocalórica o exercici físic. Per tant, davant el desig de quedar-se embarassada, serà fonamental intentar que el pes sigui saludable i no es relacioni amb baix pes ni amb un excés de pes.

Factors dietètics que incideixen en la fertilitat

En l’actualitat, diferents estudis estan intentant esclarir l’efecte de diversos components dietètics sobre la fertilitat.

  • Un dels principals factors dietètics que s’associa amb una menor fertilitat és el greix. Així, en les dones, el consum d’àcids grassos de tipus trans es vincula a infertilitat, mentre que la ingesta d’àcids grassos mico i poliinsaturados sembla millorar la fertilitat.
  • Un altre dels factors estudiats ha estat el consum de sucres i carbohidrats, sobretot aquells d’alt índex glicémico. Encara que encara és necessària major recerca, sembla que la ingesta excessiva de sucres pot afectar a la capacitat reproductiva intervinguda per una resistència a la insulina.
  • Quant al consum de proteïnes, no hi ha dades concloents. Es requereix encara de més treballs científics per dilucidar l’efecte de la proteïna sobre la capacitat reproductiva.
  • També s’han analitzat els efectes que determinats patrons dietètics podrien tenir sobre la fertilitat. En concret, el patró dietètic de dieta mediterrània podria augmentar la capacitat de quedar-se embarassada, segons suggereixen els resultats d’alguns estudis. A més, s’associa a un menor risc de complicacions obstétricas i menys riscos per a la salut de la mare i el nen. Per aquest motiu sigui el patró dietètic recomanat per millorar la fertilitat.

Recomanacions dietètiques per millorar la fertilitat

Mancant més recerques en el camp de la fertilitat i la nutrició, de moment no existeix una dieta específica recomanada per afavorir la reproducció. No obstant això, sembla ser que petits canvis en l’alimentació podrien contribuir a una millorar les probabilitats de gestació. Les recomanacions específiques són les següents:

  • Mantenir un pes saludable. Evitar l’excés de pes i l’infrapeso. Acudir al dietista-nutricionista per controlar el pes corporal.
  • No consumir aliments d’alta densitat energètica, si hi ha sobrepès o obesitat.
  • Evitar aliments rics en greix saturat i grassa trans com la mantega, les salses preparades, la brioixeria i les galetes, els embotits grassos etc. Potenciar, en canvi, aliments rics en greix monoinsaturada i poliinsaturada com l’oli d’oliva, la fruita seca (3-5 vegades/setmana) i el peix blau (2-3 vegades/setmana).
  • No prendre a l’excés sucre i aliments ensucrats (melmelades, begudes ensucrades, brioixeria i galetes, dolços, xocolates, etc.).
  • Assegurar un consum mínim de dues racions de verdures al dia (enciam, tomàquet, pastanaga, xampinyons, bledes, mongetes verdes, coliflor, col, espinacs, albergínia, carbassó, etc.).
  • Ingerir diàriament de dos a tres racions de fruita (maduixes, síndria, meló, préssec, pruna, poma, pera, plàtan, cireres, kiwi, etc.).
  • Potenciar una alimentació saludable i equilibrada, basant-se en el patró de dieta mediterrània.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions