Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta per al mal de cap

El mal de cap no està relacionat amb aliments específics, però les migranyes sí poden desencadenar-se davant substàncies determinades

img_dolor cabeza 2 listp

Existeix alguna relació entre els aliments que consumim i el mal de cap? Quin paper exerceix la dieta en les migranyes i les jaquecas? És possible que un canvi d’hàbits en la taula redueixi la seva aparició, la seva intensitat o la seva freqüència? Moltes persones -especialment, les que sofreixen aquests dolors amb assiduïtat- es fan aquestes preguntes. Si ben el mal de cap no està relacionat amb aliments específics, les migranyes sí poden desencadenar-se davant determinades substàncies. Per tant, els qui pateixen aquests dolors -molt intensos, recurrents i incapacitants- poden sentir-se millor si introdueixen canvis en el seu estil de vida, inclosa la dieta. A continuació s’explica quins són aquestes substàncies, quins aliments les contenen i quins no haurien de faltar en la taula.

Imatge: Mike Johnson

Aliments que poden desencadenar una migranya

Algunes substàncies presents en el menjar provoquen una reacció immunològica amb un conseqüent augment d’Immunoglobulina I i, per tant, d’amines . Les amines, al seu torn, poden generar inflamació i desencadenar el mal de cap. En alguns casos, això succeeix encara que no es tingui al·lèrgia a les amines o als compostos fenòlics, ja que aquestes substàncies són vasodilatadoras o inflamatorias del sistema circulatori cerebral.

Escriure un ‘diari alimentari’ és útil per establir relacions entre el que es menja i les migranyes

Els aliments que les contenen són bastants, tal com es pot veure en la llista que segueix. No obstant això, això no significa que hagin d’evitar-se tots. Suprimir aliments de manera indiscriminada no solament farà que els menjars siguin monòtons i disminueixi la qualitat de la dieta, també repercutirà en el plànol nutricional, empobrint-ho. El recomanable, ja que la migranya és una dolència de llarga durada, és prendre’s el treball d’identificar què aliments la desencadenen per evitar solament aquests i no tots els altres. Una bona eina per complir aquest propòsit és escriure un ‘diari alimentari‘ que ajudi a descobrir si existeix una relació directa entre el consum d’algun d’ells i el desenvolupament de les jaquecas. En cas que un aliment s’associï de manera directa, s’hauran de realitzar “dietes d’exclusió”.

Els aliments a observar són els següents:

  • Rics en amines: alvocat, begudes alcohòliques en general, albergínies, prunes vermelles, conserves de peix, xocolata, embotits (bacon, xoriço, fuet, llom empapussat, salami, salsitxó, salsitxes, sobrassada), espinacs, maduixes, fruites cítriques, fruita seca, fetge, figues, llet i iogurts, llevat i productes fermentats amb ella (com a pans o bescuits casolans), mantega, marisc, panses, peixos i carns fumats o dessecats, plàtan, formatges guarits i formatges per untar (blau, brie, cabrales, camembert, cheddar, emmental, gouda, gruyere, manxec, parmesano, rocafort, stilson, etc.), refrescs estimulants, aliments fermentats, preservats en vinagre o marinados, tomàquet i vinagres.
  • Rics en compostos fenòlics: cafè, xocolata, te.
  • Rics en sal: aliments deshidratats (tipus sopes per reconstituir), conserves de peix, embotits, llegums enllaunats, pescats en salazón o fumats, snacks.
  • Certs additius: aspartamo, enzoato, colorants (groc I-102 i I-110, amarante I-123 i vermell I-124), glutamato monosódico, nitrits, sulfits.

De tots ells, els que més es relacionen amb les migranyes són els següents:

  • Els additius, per la seva important capacitat inflamatoria. Convé recordar que són molt utilitzats en aliments manufacturats de consum habitual, com a refrescs, sucs, xiclets i llaminadures, gelats, iogurts, melmelada, salses, embotits, va venir, cervesa, sopes instantànies, etc. Per tant, una alimentació basada en els aliments frescos i naturals serà sempre la millor opció.
  • Els colorants I-102, I-110, I-123 i I-124 (groc, taronja i vermell), així com aspartamo, benzoato, glutamato monosódico, nitrits i sulfits.
  • Les begudes excitants (cafè, te, xocolata) i l’alcohol, per contenir substàncies que produeixen canvis ràpids en el sistema circulatori.
  • Els aliments alergénicos per naturalesa, com la llet, el peix, els mariscs o l’ou.

Per contra, quan es pateix de migranya hi ha aliments que no haurien de faltar. Aquests són:

  • Els greixos omega-3 i omega-6, que ajudaran a regular els processos inflamatorios. Cal trobar un equilibri entre elles, que es troben en els olis de llavors, la fruita seca i el peix blau.
  • Els aliments rics en vitamina C i vitamina B2, com els cítrics i els cereals, de manera respectiva.

Les migranyes, moltes vegades, s’acompanyen de vòmits i diarrees. Per això, a més de vigilar la influència de certs aliments, cal parar esment a la hidratació . Beure aigua impedirà que empitjori l’estat general del pacient. Així mateix, des del punt de vista dietètic, és essencial no fer mai un dejuni perllongat -en concret, no estar més de tres hores sense menjar- i intentar mantenir un nivell estable de sucre en la sang: sense becs ni baixons.

Les migranyes i l'estil de vida

A més dels aliments, les migranyes poden desencadenar-se com a conseqüència d’un estil de vida molt habitual avui dia. Alguns dels factors que les afavoreixen són:

  • Un consum considerable d’alcohol
  • Una sessió intensa d’exercici físic
  • La menstruació
  • Una situació d’estrès
  • Un consum excessiu de substàncies estimulants (i habituals en la vida de moltes persones), com la nicotina, la cafeïna o la teína
  • La falta de somni
  • L’excés de treball
  • L’excés de medicació (anticonceptius, analgésicos, antibiòtics, antihistamínics, antidepressius, antihipertensivos, diuréticos, expectorantes, mucolíticos, neurolépticos, tranquilizantes, etc.)

Descans, exercici i dieta: tres ingredients per combatre migranyes

Imatge: Lululemon Athletica

Per mantenir allunyades les migranyes, el més recomanable és procurar un estil de vida saludable i equilibrat. És important realitzar exercici aeròbic de manera habitual. Quan s’accelera la respiració, es redueixen l’estrès, la depressió i l’ansietat, agents potencials de les migranyes i de les cefalees (en particular de la cefalea tensional, ocasionada per la tensió acumulada a coll, coll, cuir cabellut i mandíbula).

També és important mantenir les quatre o cinc menjars diàries en un horari més o menys fix. Aquestes ingestes asseguraran un repartiment homogeni de calories i un nivell constant de sucre en sang (la qual cosa evitarà les hipoglucèmies, un altre detonant de les migranyes). Per descomptat, és contraproduent realitzar dietes “miracle” en les quals es proposi passar diversos dies o setmanes consumint un sol aliment, o es proposin dejunis perllongats.

Un altre aspecte fonamental per a la salut és no treballar a l’excés, així com dormir i descansar prou, per assegurar el descans necessari diari. Si es considera necessari, s’ha de portar un control habitual de la tensió arterial i de la glucèmia per procurar mantenir ambdues en nivells normals. I per descomptat, consultar a un dietista-nutricionista si es necessita ajuda per planificar la dieta.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions