Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta per a alleujar el malestar de les hemorroides

Una dieta rica en fibra millora el to vascular i pot ser molt eficaç prevenir el restrenyiment i disminuir el dolor de les hemorroides i desinflamar la zona
Per EROSKI Consumer 19 de setembre de 2022
Dieta para hemorroides
Imagen: Pixabay
Les. hemorroides són una malaltia tan comuna com incòmoda, vinculada als vasos sanguinis. Es tracta de. inflamacions de les venes en el recte, que poden arribar a ocasionar sagnat en la femta . Si bé són doloroses, la bona notícia és que es poden controlar. Com expliquem en aquest article, seguir una dieta rica en fibra ajuda a millorar el to vascular i frenar el restrenyiment, una reacció que s’agreuja amb les hemorroides.

Què són les hemorroides i la dieta per a combatre-la

El 86% de la població espanyola sofreix hemorroides, en l’un o l’altre moment, segons la  Associació Espanyola de Gastroenterologia . Per exemple, són molt habituals  les hemorroides en l’embaràs . Però, què és exactament aquesta malaltia?

  • Es descriuen com un inflor o inflamació dels vasos sanguinis que irriguen l’anus.
  • Quan es dilaten i augmenten de grandària, provoquen un malestar local que s’acompanya de dolor, picor i fins i tot sagnat en el moment de la defecación. 
  • La solució, a més de fàrmacs en els casos que estimi el metge, està en la. dieta : amb cures dietètiques adequades les hemorroides no s’eliminen, però s’alleuja de manera considerable el dolor. 

➡️ Més fibra en la dieta

Dieta contra les hemorroides
Imatge: derneuemann

La dieta influeix en la microcirculació de la sang i en el to vascular, condicionants del desenvolupament de les hemorroides. Però, a més, l’alimentació també està implicada en la predisposició a diverses malalties intestinals, com el  restrenyiment . Aquest trastorn, sigui passatger o crònic, afavoreix l’aparició d’hemorroides o les agreuja, en cas de tenir-les.

El. augment de la ingesta de fibra és molt útil per a suavitzar els moviments intestinals, alleujar el restrenyiment i, d’aquesta manera, reduir l’esforç en defecar. Això suposa un gran alleujament en el cas de les hemorroides.

En la. Guia de Pràctica Clínica del Maneig del pacient amb Rectorragia , realitzada per l’Associació Espanyola de Gastroenterologia, la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària, i el Centre Cochrane Iberoamericà es proposa una dieta amb alt contingut en fibra en pacients amb símptomes hemorroidals:

Una  dieta laxant  per a combatre les hemorroides suposa consumir més dels 25 g diaris de fibra recomanats. Això implica:

  • donar preferència a els vegetals
  • consumir llegums diversos dies per setmana
  • triar els cereals i derivats integrals (arròs, cuscús, pa, pasta) enfront dels refinats.

Malgrat tot, pot ser que l’aportació de fibra de la dieta sigui insuficient per a aconseguir un efecte terapèutic en el tractament de les hemorroides tant internes com externes i que calgui prendre complements.

➡️ Complements dietètics naturals

Per a les hemorroides és també eficaç l’ús de complements dietètics (més ben naturals), com a segó de blat o de civada. Si pateixes hemorroides has d’emprar laxants que augmentin el volum de la femta , com els citats salvats, les llavors de lli o alguns complements en comprimit a base de plantes riques en fibra soluble com el «Plantago ovata». No obstant això, t ienes que evitar laxants que poden causar diarrea i empitjorar els símptomes.

Ull! Qualsevol increment en la ingesta de fibra ha d’anar acompanyat d’un augment en el consum d’aigua.

Els dos complements naturals més utilitzats i eficaços són:

🔺 Segó de blat

  • És pura fibra insoluble que té la particularitat de. augmentar la velocitat de la femta a través de l’intestí.
  • El seu consum continuat durant una temporada és molt eficaç per al tractament del restrenyiment, hemorroides i fissures anals.
  • Aquest complement laxant es pot afegir al iogurt, a la llet, al batut de fruites, barrejar-ho amb cereals de desdejuni o usar-ho com a ingredient per a elaborar bescuits i altra rebosteria casolana. 
  • No es recomana sobrepassar els 30 g diaris de segó de blat , ja que l’excés de fibra resulta contraproduent, s’associa a flatulència, dolor i distensió abdominal.

🔺 Segó de civada

  • Està compost per fibra soluble en aigua, amb capacitat de. augmentar el pes i la grandària de la femta, a causa de la retenció d’aigua. 
  • Això redunda en un menor esforç per a defecar i un alleujament del dolor associat a les hemorroides.
  • Com prendre-ho? Se li pot donar el mateix ús que al segó de blat, afegit a iogurt, suc, llet…

➡️ Substàncies antioxidants amb efecte antiinflamatori 

Una altra manera de combatre les hemorroides és recórrer a substàncies antioxidants, que milloren la circulació sanguínia i desinflaman . Els antioxidants tenen una doble funció en la millora de les hemorroides:

🔺 Protegeixen enfront dels radicals lliures , substàncies causants de l’envelliment i de la deterioració de les parets d’artèries i venes.

🔺 Milloren el to venós per la seva acció vasoconstrictora i antiinflamatòria, en disminuir l’alliberament de prostaglandines (substàncies inflamatòries).

En un meta-anàlisi sobre l’ús de flavonoides (un tipus d’antioxidants) en el tractament de les hemorroides es va comprovar que el seu consum redueix en més del 50% dels casos la persistència o empitjorament dels símptomes en les hemorroides de menor gravetat (grau I i II). El producte més efectiu a base de flavonoides és el que combina diosmina (90%) -obtingut del «Citrus aurantium» (o taronger amarg)- amb hesperidina (10%), un flavonoide abundant en els cítrics en general (llimones, taronges, taronges amargues).

Aliments i hemorroides, quins puc prendre i quins no?

Aliments que s’han d’evitar per a les hemorroides

Els experts recomanen evitar els menjars que irriten l’estómac, que provoquen cremors o reaccions inflamatòries i que es concentren, entre altres, en els següents:

  • Menjar picant : irrita l’estómac i provoca cremor en les hemorroides
  • Menjar processat , congelats, galetes farcides, conserves…
  • Embotits, xarcuteria : de difícil digestió.
  • Cafè, begudes de cola: resseca la femta acumulada en l’intestí i dificulten l’evacuació.
  • Alcohol : provoca que la mucosa de l’estómac i els intestins es deshidratin. Això dificulta el pas de la femta durant l’evacuació i provoca restrenyiment. En fer més esforç en deposar, s’agrega pressió a les venes en l’àrea anal i sorgeixen les hemorroides.
  • Sal : l’excés de sal pot provocar que les venes de l’anus i el recte s’inflamin.
  • Sucre : el sucre en excés també és contraproduent
  • Algunes verdures i llegums: col, carxofa, porro… que produeixen gasos

Aliments que són bons per a combatre les hemorroides

Per part seva, els aliments més recomanats en aquest cas són els rics en fibra, com els que s’enumeren a continuació:

  • Aigua: cal beure molta aigua (uns dos litres diaris) perquè el cos estigui hidratat i la femta sigui tova i fàcil d’eliminar. Complementar la ingesta de líquids amb brous, infusions…
  • Verdures i hortalisses (excepte les quals produeixen gasos)
  • Cereals integrals : pa, arròs, segó, quinoa, civada….
  • Fruites amb pell: les peces de fruita han de consumir-se, si pot ser, fresques i amb pell. Pruna, figa, poma i pera són alguns exemples.
  • Fruita seca: ametlles, nous,avellanes…

Un menú complet enfront de les hemorroides

Hi ha aliments, com el iogurt, dels quals sempre s’ha comentat que no eren aptes per al restrenyiment o les hemorroides. No obstant això, tant aquest aliment com el tomàquet es poden prendre si pateixes hemorroides. És més, formen part d’aquest menú-tipus, que deu acompanyar-se de la ingesta abundant de líquids (aigua, preferiblement) al llarg del dia :

🔺 Desdejuni :

  • un got de llet desnatada
  • torrada integral (amb oli, oli i tomàquet, amb una cucharadita de melmelada casolana…) 

🔺 Esmorzar : una peça de fruita amb pell i dues o tres ametlles (o nous, etc)
 

🔺 Menjar :

  • fesols tendres amb patates i pastanaga o amanida o pastura integral o llegums
  • peix o pollastre a la planxa
  • fruita amb pell 

🔺 Berenar : iogurt natural amb llavors i/o fruita seca

🔺 Sopar

  • sopa o brou de verdures
  • pollastre o ou cuit o peix (mai arrebossat).
  • fruita amb pell