Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta per aprimar, els famosos són un bon exemple?

Molts mètodes i dietes per aprimar que segueixen i promocionen els famosos són ineficaços i poden comportar seriosos riscos per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 04deNovembrede2014
Img dieta fama hd Imatge: Anetlanda

L’aspecte i el pes corporal són, avui dia, temes que desperten gran interès. Ens preocupa tenir una bona imatge. El problema és que els cànons de bellesa actuals associen una bona imatge amb un pes corporal que, en ocasions, entra en competició amb els límits raonables de pes saludable. La pressió social i mediàtica per mantenir-nos prims és, per tant, elevada. Sovint fa que ens plantegem seguir l’exemple d’actors, actrius o models per aconseguir eliminar diversos quilos. Famosos del món sencer es posen a dieta per aconseguir pèrdues de pes importants i, de pas, promocionen alguns d’aquests menús. Però són propostes saludables? Els famosos són un exemple que seguir quan es posen a dieta? El següent article respon a aquestes preguntes.

Img dieta fama
Imatge: Anetlanda

Què recomanen els experts per perdre pes?

Experts de la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO) subratllen que, en cas de sobrepès, els objectius de la pèrdua de quilos no han de centrar-se a aconseguir el “pes ideal”, sinó a aconseguir petites pèrdues de pes, mantingudes a llarg termini. Sovint, com més ràpid es perd volum, més fàcil és tornar-ho a recuperar. Moltes de les dietes extremes o molt estrictes causen pèrdues de pes importants, però a llarg termini, quan un es cansa de seguir aquestes recomanacions alimentàries tan rígides, és habitual recuperar gran part del pes perdut i, fins i tot en ocasions, guanyar uns quilos de més.

Les dietes més famoses per aprimar

Les dietes extremes o exprés no afavoreixen l’adquisició d’uns hàbits saludables que puguin ajudar-nos a mantenir després el pes perdut, un requisit indispensable si volem millorar el nostre estat de salut. No obstant això, són molts els famosos que s’han sotmès a aquest tipus de propostes miraculoses i que, a més, les promouen. Els següents són solament alguns exemples:

  • Dieta Dukan. Promocionada pel francès Pierre Dukan, ha estat una de les ‘fórmules’ més utilitzades pels nostres famosos en els últims anys. És una dieta estructurada en diferents fases i que promou, sobretot, el consum de proteïna d’origen animal (carn, peix, ous i làctics) per aconseguir la pèrdua de pes. És important destacar que la dieta Dukan es basa en normes alimentàries arbitràries, definides pel senyor Dukan sense cap base seriosa o rigor científic algun. A més, la dieta Dukan compleix totes les característiques de les denominades “dietes miracle”. No en va, el Grup de Revisió, Estudi i Posicionament de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (GREP-AEDN) va assenyalar en 2011 que aquest mètode “és fraudulent i il·legal, no serveix per aprimar i suposa un risc per a la salut pública”.
  • Dieta de la Zona. Promoguda per Barry Sears a través del lliuro ‘Dieta per estar a la zona’ pretén que els individus entrin en una “zona de confort físic, emocional i psicològic” mitjançant l’estructuració dels principis immediats de la dieta de la següent manera: 40% de carbohidrats, 30% de proteïnes i 30% de greix. A més, promou l’ús de suplements amb àcids grassos poliinsaturados omega-3 (EPA i DHA). De nou ens trobem davant una dieta que no ha demostrat efectes beneficiosos en estudis d’intervenció ben controlats i dissenyats, i que compleix moltes de les característiques de les denominades “dietes miracle”.
  • Dieta macrobiótica. Alguns famosos han optat per dietes alternatives vegetarianes o macrobióticas per perdre pes. cal destacar que el vegetarianismo és una opció dietètica que pot cobrir el 100% dels nostres requeriments nutricionals, sempre que hi hagi una bona planificació dietètica. No obstant això, en l’alimentació macrobiótica es troben orientacions dietètiques molt restrictives que poden comportar dèficits nutricionals.
  • Dieta Atkins. És un règim dietètic altament conegut, en el qual es promou el consum d’aliments rics en greixos i proteïnes i es disminueix el consum d’aliments rics en carbohidrats, com la pasta, pa, patata, arròs, llegums, etc. No hi ha estudis a llarg termini en els quals s’hagin pogut analitzar els possibles efectes adversos associats a aquest tipus de dieta, però cap societat científica recomana avui dia seguir unes pautes dietètiques amb aquestes característiques.

Aquests mètodes i dietes tan coneguts, tan seguits i -en aparença- tan efectius i innocus poden comportar desequilibris nutricionals i, fins i tot, afectar al correcte funcionament de l’organisme. Per això, abans de sotmetre’s a qualsevol teràpia dietètica, és important posar-se sempre en mans d’un dietista-nutricionista i recordar que una dieta equilibrada que potenciï la pèrdua de pes ha de basar-se, segons totes les societats mèdiques i de nutrició, en el consum d’hortalisses i verdures, cereals integrals i aliments d’origen vegetal. Les dietes extremes, els mètodes ràpids i els productes ‘miraculosos’ són perillosos. Els seus resultats són passatgers i, moltes vegades, estan exaltats amb retocs, de bisturí o d’ordinador.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions