Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta recomanada per a les persones contagiades de covid-19

Com ha d'alimentar-se una persona amb covid-19? És igual en tots els casos? Aquestes són les principals recomanacions dels experts en nutrició i dietètica

alimentos recomendados covid Imatge: Alexas_Fotos

Com ha d’alimentar-se una persona que ha contret la covid-19? Hi ha alguna dieta especial per a millorar el pronòstic de la malaltia? A quins aspectes ha de parar esment? Mantenir una alimentació saludable és fonamental en totes les etapes de la vida, però cobra una rellevància especial en els moments de malaltia. En aquest article expliquem quines són les claus enfront de la covid-19. Evitar els menjars copiosos i vigilar la hidratació són dos pilars que destaquen els dietistes-nutricionistes, els qui també ofereixen més consells per a alimentar-se de manera adequada quan se sofreix aquesta patologia.

És necessari seguir una bona dieta durant tota la vida. Però més encara, si cap, en temps de malaltia. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) és clara sobre aquest tema: l’alimentació és molt important durant la pandèmia de covid-19 perquè “el que mengem i bevem pot afectar la capacitat del nostre organisme per a prevenir i combatre les infeccions i per a recuperar-se d’elles”. De fet, diferents estudis apunten que el sobrepès i l’obesitat empitjoren les nostres perspectives si ens contagiem de SARS-CoV-2.

“Encara que cap aliment ni suplement dietètic pot prevenir ni curar la covid-19, una alimentació saludable és important per al bon funcionament del sistema immune —agrega l’OMS —. La nutrició adequada també pot reduir la probabilitat d’aparició d’altres problemes de salut com l’obesitat, les malalties del cor, la diabetis i alguns tipus de càncer”.

5 consells per a una alimentació saludable

Entre les recomanacions bàsiques per a seguir una bona dieta, l’Organització Mundial de la Salut destaca els següents punts:

? 1. Consumir aliments variats, incloses fruites i verdures. Cereals integrals (com a blat, blat de moro o arròs), llegums (com a llenties, cigrons o mongetes), verdures i fruites fresques en abundància i algun aliment d’origen animal, com a carn, peix, ous o llet. Sempre que sigui possible, s’han de triar cereals integrals, no processats, perquè són rics en fibra beneficiosa i proporcionen una sensació de sacietat més duradora. Si tenim apetit entre hores, podem picar hortalisses crues, fruita fresca o fruita seca sense sal.

? 2. Reduir la ingesta de sal. Hauria de limitar-se a cinc grams diaris (equivalents a una cucharadita). Si cuinem a casa, és millor usar poca sal i reduir l’ús de salses i condiments salats (com la salsa de soia, el brou de carn o la salsa de peix). Si comprem aliments enllaunats o dessecats, l’idoni és triar hortalisses, fruita seca i fruites sense sal ni sucre afegides. També és important consultar les etiquetes dels aliments envasats i triar els productes amb menor contingut de sodi, així com retirar el saler de la taula i donar més sabor als plats amb herbes i espècies fresques o seques.

? 3. Moderar l’ús de greixos (i triar-les de bona qualitat). En cuinar, convé substituir la mantega, el ghee o el llard de porc per greixos més saludables com l’oli d’oliva, de soia, de gira-sol o de blat de moro. També, preparar alguns aliments bullits o al vapor en lloc de fregir-los. Per a les carns, millor menjar ocells i peix, que en general contenen menys grassa que la carn de vedella, la de xai o la de porc. És recomanable apartar el greix visible, limitar el consum de carns processades (companatges, embotits, etc.) i evitar els productes industrials enfornats i fregits que continguin greixos saturats i trans.

? 4. Limitar el consum de sucre. No sols la que afegim a casa, sinó la que ens aporten nombrosos productes alimentaris. Cal limitar la ingesta de llaminadures i de begudes que continguin sucre, com a refrescos, sucs de fruita i begudes a base de suc, concentrats líquids i en pols, aigües aromatitzades, begudes energètiques i esportives, te o cafè llestos per a beure i begudes làcties aromatitzades. Quant a les postres, es recomana menjar fruita fresca en lloc de dolços com a galetes, pastissos i xocolata. Si prenem unes postres que no sigui fruita, convé assegurar-se que contingui poca sucre, servir-se porcions petites i degustar-ho de manera ocasional.

? 5. Beber aigua suficient i evitar el consum perillós i nociu d’alcohol. Una bona hidratació és crucial per a una salut òptima. Sempre que es disposi d’ella i que sigui apta per al consum, l’aigua de l’aixeta és la beguda més saludable i econòmica. Prendre aigua en lloc de begudes ensucrades és una forma senzilla de limitar la ingesta de sucre i evitar un excés de calories. Quant a les begudes alcohòliques, l’OMS és molt clara: no formen part d’una alimentació saludable. El seu consum no protegeix contra la covid-19 i pot ser perillós. La presa freqüent o excessiva d’alcohol augmenta el risc immediat de lesions, a més de provocar efectes a més llarg termini com a danys en el fetge, càncer, malalties del cor i trastorns mentals. No existeix un nivell segur de consum d’alcohol.

Què haig de menjar si tinc covid-19?

Les recomanacions bàsiques d’una alimentació saludable són per a tota la vida, però a què hem de parar esment si tenim covid-19? Per a les persones amb simptomatologia lleu (aquelles que cursen la malaltia a casa), el Consell General de Col·legis Oficials de Farmacèutics ofereix aquestes pautes:

  • Seguir una dieta basada en el consum de fruites, hortalisses, llegums, cereals (preferiblement integrals), fruita seca, carns blanques i magres, peixos, ous i productes lactis. Tant per a cuinar com per a amanir, s’utilitzarà oli d’oliva, si és possible verge extra.
  • Mantenir una bona hidratació, especialment en persones majors i durant els episodis de febre. Prendre, almenys 1,8 litres de líquid al dia, preferentment aigua, encara que també poden prendre’s infusions o brous desgrasados.
  • Si existeixen molèsties de gola, falta d’apetit o febre, oferir purés, cremes, sopes o gelatines per a mantenir la ingesta d’aliments i líquid.
  • Evitar productes precuinats, menjar ràpid i en general aliments molt calòrics, sobretot en situació de confinament on la pràctica d’exercici físic està més limitada.
  • No existeixen proves que iogurts, llets fermentades, probióticos o prebiòtics puguin ajudar a prevenir o disminuir la covid-19.
  • Prendre determinades vitamines (A, B12, B6, C, D), minerals (coure, ferro, seleni, zinc) o uns altres (folatos, espirulina, betaglucano, determinades plantes o herbes) no semblen prevenir o tractar la covid-19.

Covid-19, anòsmia i ageusia

A més d’aquests consells, cal tenir en compte que durant la malaltia és habitual sentir inapetencia a causa de la pèrdua de gust i d’olfacte. Els trastorns olfactoris i gustatius són símptomes prevalents en la infecció lleu per covid-19 i, com apunta el Col·legi Oficial de Dietistes-Nutricionistes de la Comunitat Valenciana (CODiNuCoVa), l’anòsmia i l’ageusia pot comportar una disminució de l’apetit i empitjorar l’estat de salut de les persones que pateixen coronavirus. Per això, recomanen oferir plats apetibles a la vista i a cau d’orella com a elaboracions acolorides i aliments cruixents mentre no es recuperin els altres dos sentits, per a no disminuir les ingestes i, per tant, les nostres reserves de nutrients.

“En el cas d’aquelles persones malaltes que sí que pateixen símptomes i que aquests els estiguin impedint menjar com ho fan de manera habitual o que fins i tot els hagin provocat una falta l’apetit, és important estar vigilants respecte als aliments que ingereixen i la seva qualitat, així com als líquids per a evitar casos de deshidratació i desnutrició”, apunta Rafael Birlanga, vicepresident del CODiNuCoVa.

Davant la falta d’apetit, “bé per pèrdua de gust i olfacte o també a causa del cansament o la tristesa, és important realitzar menjars freqüents, de quatre a sis al dia, i poc copioses. L’ideal és preparar menjars senzills amb alta densitat nutricional i en poc volum”, agrega Victoria Martínez, dietista-nutricionista.

Els aliments de qualitat són aquells que aporten vitamines i minerals, com les verdures, els d’origen proteic, com els llegums o els peixos blaus, ou i carns magres, i greixos de qualitat com l’oli d’oliva o l’alvocat. Els productes ultraprocesados, per descomptat, no tenen cabuda en aquesta llista.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions