Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta saludable per als adults: com ha de ser?

Portar una bona alimentació en l'etapa adulta ajuda a prevenir nombroses malalties i determina com serà la nostra qualitat de vida després de la jubilació

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 04deGenerde2021
adultos comiendo Imatge: Getty Images

Dels 19 als 64 anys vivim el que es coneix com l’etapa adulta. Més de quatre dècades de canvis en el nostre estil de vida en les quals l’alimentació ha de tenir un pes molt important: no solament ens ajuda a prevenir nombroses malalties, també determina com serà la nostra qualitat de vida després de la jubilació. Això sí, sense oblidar l’activitat física. En aquest article t’expliquem com influeix l’alimentació en la salut, quines necessitats nutricionals tenim en aquest moment de la vida i quins factors influeixen en les nostres decisions alimentàries.

L’edat adulta ocupa la major part de les nostres vides, però aquestes quatre dècades llargues tenen també les seves pròpies divisions i característiques:

Entre els 19 i els 40 anys s’emmarca l’etapa dels adults joves. Biològica i psicològicament, aquests anys segueixen sent un període de maduració i canvi, encara que menys dràstics que els ocorreguts durant la transició de la infantesa a l’adolescència . Els adults joves travessen una etapa de maduració social, emocional i cognitiva molt més profunda per ser capaces d’assumir responsabilitats.

  • Dels 19 als 24 anys s’adquireixen menys comportaments de risc que en la recent adolescència i, en general, es gaudeix de millor salut que els adults de mitja edat. Socialment, en aquests anys es tendeix a viure més fos de l’àmbit familiar i es regeixen menys per les regles i els hàbits de salut dels seus progenitors. Hi haurà un menor control d’aquests sobre el somni, les relacions amb els companys, l’activitat física i la dieta.
  • La segona etapa, dels 25 als 40 anys, es caracteritza pel treball i la maternitat/paternitat (incloent l’embaràs i la lactància) i un gradual declivi de les capacitats físiques i de la seva salut. L’adult assumeix responsabilitats socials i econòmiques aguaitades per costums que podran conviure amb els seus hàbits saludables: tabaquisme, consum d’alcohol, activitat física i dieta.

Finalment, la mitja edat transcorre entre els 41 i els 64 anys. Les conductes en salut portades fins a aquesta etapa de la vida tenen un impacte en l’aparició de malalties cròniques (i en la mortalitat), tant en aquest període com en el d’adult major (superats els 65 anys d’edat).

Alimentació i salut: així estan relacionades

Segons l’Institut Nacional d’Estadística, el 67 % de les morts en l’edat adulta es deuen principalment a tres causes:

  • malalties relacionades amb la circulació (28,3 %).
  • tumors de diversos tipus (26,4 %).
  • sistema respiratori (12,6 %).

La dieta i la nutrició estan estretament relacionades i associades amb les dues primeres patologies. A més, un 3,1 % de les morts es deu a malalties directament relacionades amb l’endocrinologia, la nutrició i el metabolisme (incloent obesitat i diabetis) i sis de cada deu factors de risc principals per a la pèrdua d’anys de vida activa són atribuïbles, directa o indirectament, al seguiment de patrons de consum d’aliments poc saludables i altres factors d’estil de vida.

L’obesitat és el quart factor que més afecta a la qualitat de vida de les persones i un factor de risc d’algunes de les malalties que més afecten a la població mundial, com la diabetis tipus 2 o les patologies cardiovasculars. Les xifres de sobrepès i obesitat segueixen creixent entre la població adulta i aconsegueixen cotes de veritable epidèmia, tant a Espanya com en la resta d’Europa.

Segons dades de l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) de 2019, el 37,10 % dels adults espanyols pateix sobrepès i el 17,4 %, obesitat. Per tot això, seguir una alimentació equilibrada i portar uns hàbits saludables resulten fonamentals per millorar la qualitat de vida en l’edat adulta.

Necessitats nutricionals dels adults joves

patinar ejercicio
Imatge: Luisella Planeta Leoni

En general, els requeriments de nutrients en tota l’edat adulta es mantenen estables. És a dir, no existeixen moltes diferències entre els trams d’edat. Fins i tot en les etapes en les quals augmenten les necessitats d’alguns nutrients, com l’embaràs i la lactància, la veritat és que exceptuant el ferro, el iode, l’energia i les proteïnes, la resta de demandes es mantenen molt semblants. Sent estrictes, en entorns en els quals existeix un nivell socioeconòmic mitjà, el consum energètic i proteínico de les embarassades està generalment per sobre de les necessitats, així que solament els requeriments de ferro i iode en l’embaràs seran realment molt diferents.

A mesura que ens fem majors, els requeriments energètics són menors. Però la necessitat d’ingerir més o menys calories en l’etapa adulta dependrà en gran part del nivell d’activitat física i de les conductes sedentàries. De fet, els requeriments energètics depenen molt més de l’exercici que es realitzi i del pes que de l’edat.

  • Adult poc actiu. Necessita un 12 % més d’energia que una persona sedentària de la seva mateixa edat, pes i altura.
  • Adult actiu. Necessita consumir un 27 % més de calories que una persona sedentària.
  • Adult molt actiu. Necessita fins a un 45 % més calories que una persona sedentària.

Què influeix en les nostres eleccions alimentàries?

Segons un estudi de 2015 elaborat per l’Associació Britànica de Dietètica, existeix una sèrie de factors que determinen que fem eleccions més o menys saludables.

  • Entre els 19 i els 25 anys, en una etapa en la qual les amistats són encara factors moduladors de les conductes, el gust, el preu, la disponibilitat i el valor que es concedeix a la salut són, per aquest ordre, els factors associats a les conductes alimentàries.
  • Dels 25 a 40 anys, aquests factors canvien i apareixen dos nous: el tipus de treball (en el qual s’inverteix una quantitat considerable de temps) i la creació d’una nova família seran moduladors de les conductes alimentàries i d’activitat física.

En aquest sentit, un altre estudi de 2018 de la Universitat de Yale (EUA) va concloure que el consum d’aliments no planejats a l’entorn de laboral pot ser fins a dues vegades major que en altres entorns, fins i tot quan els menjars es van portar de casa (dieta de táper). Les principals barreres que impedeixen portar una alimentació saludable en el lloc de treball són la influència dels companys i l’elecció d’aliments menys saludables (menjar ràpid, refrescs ensucrats…) en resposta a l’estrès, especialment si es menja en restaurants.

També durant aquesta etapa, el màrqueting i la publicitat d’aliments augmenta la probabilitat d’optar més sovint per snacks no saludables. Aquests efectes es magnifiquen quan les persones estan cognitivament ocupades per altres tasques o quan es troben davant de les pantalles.

Menjar fora de casa, clau en la dieta

Durant l’edat adulta, un altre dels factors que més influeixen en l’alimentació és que cada vegada mengem més fos de casa. De fet, segons l’última enquesta sobre hàbits de vida realitzada per la Societat Espanyola d’Obesitat, el 77 % de la població espanyola fa diàriament alguna dels tres menjars habituals anés de la seva llar. Cada vegada existeixen més restaurants que usen estratègies per facilitar l’elecció d’aliments saludables, com l’augment de la proporció de plats de verdures o llegums, la incorporació en la carta d’informació (com a calories, nutrients…) que facilita l’elecció sana.

No obstant això, menjar en restaurants encara s’associa, en general, a realitzar una selecció d’aliments poc saludables. De fet, es considera que menjar fora de casa és una causa de l’augment del consum de dolços, brioixeria, refrescs i altres begudes (alcohòliques i no alcohòliques). En contraposició, menjar de táper (menjars fets a casa) s’associa amb un major compliment de les pautes dietètiques, minimitzant així mateix la despesa en aliments fos de la llar.

Tant si ens decantem per l’opció de la tartera com si ho fem per anar al restaurant, hem de tenir sempre en ment les regles bàsiques per a una alimentació saludable: prendre més productes vegetals que d’origen animal, triar peix abans que carn, prioritzar la fruita per a postres i, per beure, sempre aigua.

Necessitem prendre suplements?

Entre 2018 i 2019 el mercat de suplements nutricionals es va estimar en 12.000 milions d’euros, amb una projecció de creixement d’entre 18.000 i 45.000 milions en 2026. A Espanya, l’ús de complements alimentosos se situa entre el 15 % i el 55 %, i el consum de suplements elaborats a força de plantes seria entorn del 20 %, segons un estudi europeu en el qual van participar, entre altres institucions, la Universitat Politècnica de Barcelona i l’Institut de Salut Pública Carlos III de Madrid.Malgrat la percepció generalitzada que el consum de suplements de vitamines, minerals, extractes de plantes i altres substàncies pot contribuir a millorar la salut, en poques ocasions aquesta percepció s’apropa a la realitat: no tenen un benefici clar i en molts casos el seu consum podria comportar un risc per a la salut. En altres paraules, per a una majoria de productes comercialitzats com a complements alimentosos i productes a força de plantes no existeixen amb prou feines proves de beneficis i podrien comportar efectes adversos.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

dieta sana

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions